Pilihan raya di Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah lukisan pada tahun 1846 menunjukkan suasana pilihan raya di Amerika Syarikat

Amerika Syarikat ialah sebuah republik persekutuan dengan pegawai yang dipilih di peringkat persekutuan (negara), negeri dan tempatan. Di peringkat negara, ketua negara, Presiden dipilih secara tidak langsung oleh rakyat di setiap negeri melalui Lembaga Pilihan Raya. Hari ini, pemilih hampir sentiasa mengundi dengan undi popular di negeri mereka. Semua ahli badan perundangan persekutuan, Kongres secara langsung dipilih oleh rakyat sesebuah negara. Terdapat banyak pejabat dipilih di peringkat negeri, setiap negeri mempunyai sekurang-kurangnya seorang Gabenor elektif dan badan perundangan. Terdapat juga pejabat-pejabat yang dipilih di peringkat tempatan, di daerah-daerah, bandar, bandar-bandar, perbandaran, daerah perbandaran dan kampung-kampung. Menurut satu kajian oleh saintis politik, Jennifer Lawless terdapat 519,682 pegawai yang dipilih di Amerika Syarikat pada tahun 2012. [1]

Undang-undang negeri bukan persekutuan mengawal kebanyakan aspek pilihan raya termasuk pendahuluan, kelayakan pengundi (di luar definisi perlembagaan asas), perjalanan pemilih setiap negeri, dan perjalanan pilihan raya negeri dan tempatan. Perlembagaan Amerika Syarikat mentakrifkan (ke tahap asas) bagaimana pemilihan pegawai persekutuan dijalankan di setiap negeri di Perkara Satu dan Pasal Dua dan banyak perubahan berlaku. Sekatan dan lanjutan hak mengundi kepada kumpulan yang berbeza telah menjadi satu proses yang dipertandingkan sepanjang sejarah Amerika Syarikat. Kerajaan persekutuan juga terlibat di dalam upaya peningkatan peratusan keluar mengundi dengan langkah-langkah seperti Akta Pendaftaran Negara Pengundi tahun 1993.

Pembiayaan pilihan raya sentiasa menjadi kontroversi kerana sumber swasta membentuk sejumlah besar sumbangan kempen terutama dalam pilihan raya persekutuan. Pembiayaan awam sukarela untuk calon sanggup menerima had perbelanjaan telah diperkenalkan pada tahun 1974 untuk pendahuluan presiden dan pilihan raya. Suruhanjaya Pilihan Raya Persekutuan dicipta pada tahun 1975 dengan pindaan kepada Akta Kempen Pilihan Raya Persekutuan mempunyai tanggungjawab untuk mendedahkan maklumat kewangan kempen, untuk menguatkuasakan peruntukan undang-undang seperti had dan larangan ke atas sumbangan dan untuk menyelia pembiayaan awam sebanyak pilihan raya presiden Amerika Syarikat.

Amerika Syarikat

Rencana ini sebahagian daripada siri:
Politik dan pemerintahan
Amerika Syarikat



Negara lain · Atlas
 Portal Kerajaan A.S.

Mengundi[sunting | sunting sumber]

Kaedah yang biasa digunakan dalam pilihan raya AS adalah sistem undian pemenang undi terbanyak di mana pengundian calon tertinggi memenangi pilihan raya. Sesetengah boleh menggunakan sistem dua pusingan di mana jika ada calon menerima beberapa undi yang diperlukan maka ada pertandingan lanjut di antara kedua-dua calon yang mempunyai undi terbanyak.

Sejak tahun 2002, pengundi-pengundi pangkat calon-calon mengikut keutamaan dan bukannya mengundi untuk calon tunggal. Jika calon yang menjamin lebih separuh daripada undi, calon tersebut yang menang. Jika tidak, calon yang mendapat undian paling sedikit dihapuskan. Undi yang diberikan kepada calon dihapuskan diceritakan dan diberikan kepada orang-orang calon baki yang bertaraf berikut mengikut keutamaan di setiap undi. Proses ini berterusan sehingga seorang calon menang dengan mendapatkan lebih daripada separuh undi.

Kelayakan[sunting | sunting sumber]

Kelayakan individu untuk mengundi dinyatakan dalam perlembagaan dan juga dikawal selia di peringkat negeri. Perlembagaan menyatakan bahawa hak mengundi tidak boleh dinafikan atas alasan bangsa atau warna kulit, jantina atau umur untuk warga lapan belas tahun atau lebih tua. Di sebalik kelayakan asas, ini menjadi tanggungjawab badan perundangan negeri untuk mengawal selia kelayakan pengundi. Sesetengah negeri mengharamkan penjenayah yang bersabit kesalahan terutamanya para penjenayah daripada mengundi untuk tempoh masa yang tetap atau selama-lamanya. Bilangan dewasa Amerika yang sedang atau tetap tidak layak untuk mengundi kerana sabitan jenayah dianggarkan 5.3 juta. Sesetengah negeri juga mempunyai warisan kenyataan perlembagaan sekatan yang "gila" atau "bodoh" daripada mengundi; sebutan itu umumnya dianggap usang dan sedang dipertimbangkan untuk kajian semula atau penyingkiran di mana mereka muncul.

Undi melalui pos[sunting | sunting sumber]

Undi pos ialah sama dalam banyak aspek kepada pengundi tidak hadir. Walau bagaimanapun, ia digunakan untuk Pos Presints pada hari pilihan raya di mana ada tempat pengundian dibuka untuk sesebuah kawasan tertentu. Di Oregon, Washington dan Colorado, semua undi dihantar melalui pos.

Pengundian awal[sunting | sunting sumber]

Pengundian awal adalah satu proses yang formal di mana pengundi boleh mengundi sebelum hari pilihan raya rasmi. Pengundian awal pada seseorang pun dibenarkan di 33 negeri dan di Washington, D.C., tanpa alasan yang diperlukan. [2]

Peralatan mengundi[sunting | sunting sumber]

Pelekat "Saya Telah Mengundi" diberi kepada pengundi Boston pada tahun 2016

Pengundi-pengundi membuang undi mereka di tempat-tempat mengundi mencatatkan undi yang paling biasa dengan mesin undi imbasan optik atau mesin undi DRE. Pemilihan mesin pengundian biasanya dilakukan melalui bidang kuasa pilihan raya tempatan negeri termasuk daerah-daerah, bandar dan negeri. Kebanyakan bidang kuasa tempatan telah mengubah peralatan mengundi mereka sejak tahun 2000 disebabkan oleh peredaran Akta Bantu Amerika Undi (HAVA) yang memperuntukkan dana untuk penggantian mesin tuil dan peralatan mengundi kad perakam waktu.

Sejak 1980-an, bidang kuasa dan lokasi mengundi ramai yang telah diberikan pelekat "Saya Telah Mengundi" (Bahasa Inggeris: I Voted) untuk orang yang telah mengundi. Di negeri Illinois, perkara ini adalah satu undang-undang negeri untuk mempunyai pelekat disediakan untuk pengundi selepas mereka membuang undi. Negeri dan kerajaan tempatan membayar 30 juta USD setahun untuk pelekat yang menelan perbelanjaan kira-kira satu peratus setiap satu.

Tahap pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya persekutuan[sunting | sunting sumber]

Amerika Syarikat mempunyai sistem presiden kerajaan yang bermaksud bahawa eksekutif dan perundangan dipilih secara berasingan. Perkara Satu Perlembagaan Amerika Syarikat memerlukan bahawa mana-mana pilihan raya Presiden AS mesti berlaku pada hari di seluruh negara; pilihan raya untuk pejabat Kongres bagaimanapun perkara ini boleh diadakan pada masa yang berlainan. pilihan raya Presiden dan Kongres mengambil tempat pada masa yang sama setiap empat tahun dan pilihan raya Kongres campur tangan yang mengambil tempat setiap dua tahun serta dipanggil sebagai pilihan raya Separuh Penggal.

Perlembagaan menyatakan bahawa ahli-ahli Dewan Perwakilan Amerika Syarikat mestilah berumur sekurang-kurangnya 25 tahun, seorang warganegara Amerika Syarikat untuk sekurang-kurangnya tujuh tahun dan menjadi (undang-undang) penduduk negeri yang mereka wakili. Senat mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun, seorang warganegara Amerika Syarikat untuk sekurang-kurangnya sembilan tahun dan menjadi (undang-undang) penduduk negeri yang mereka wakili. Presiden mestilah berumur sekurang-kurangnya 35 tahun, seorang warganegara yang lahir di Amerika Syarikat dan seorang penduduk di Amerika Syarikat untuk sekurang-kurangnya empat belas tahun. Perkara ini menjadi tanggungjawab badan perundangan negeri untuk mengawal selia kelayakan bagi calon yang terdapat pada kertas undi, walaupun untuk mendapatkan undi, calon mesti sering mengumpul bilangan tandatangan yang ditetapkan oleh undang-undang.

Pilihan raya presiden[sunting | sunting sumber]

Presiden dan Naib Presiden telah dipilih bersama-sama dalam pilihan raya Presiden. Pilihan raya ini ialah tidak langsung, dengan pemenang ditentukan oleh undi oleh pemilih-pemilih pilihan raya. Pada zaman moden, pengundi di setiap negeri memilih calon pemilih dari senarai beberapa papan tulis yang ditetapkan oleh pihak-pihak atau calon-calon yang berbeza dan pemilih biasanya berjanji lebih awal untuk mengundi calon parti mereka (yang nama calon presiden biasanya muncul pada kertas undi dan bukannya orang-orang pemilih individu). Pemenang pilihan raya adalah calon yang dengan sekurang-kurangnya 270 Electoral College undi. Ia adalah mungkin bagi calon untuk memenangi undi pilihan raya, dan hilang (seluruh negara) undi popular (menerima kurang undi di seluruh negara daripada calon kedudukan kedua). Sebelum pengesahan Pindaan Kedua Belas Perlembagaan Amerika Syarikat (1804), naib juara dalam pilihan raya Presiden menjadi Naib Presiden.

Undi pemilih pilihan raya dilemparkan oleh negara-negara individu oleh sekumpulan pemilih; setiap pemilih membuang satu undi pemilih. Sehingga Pindaan Dua Puluh Ketiga Perlembagaan Amerika Syarikat tahun 1961 warga Daerah Columbia tidak mempunyai perwakilan dan/atau pemilih di pilihan raya. Pada zaman moden, dengan pemilih biasanya komited untuk mengundi calon parti terlebih dahulu, pemilih bahawa undi terhadap undi popular di negeri mereka dipanggil pemilih percaya lagi, dan kejadian yang jarang berlaku. undang-undang negeri mengawal bagaimana negara mengundi pemilih mereka. Di semua negeri kecuali Maine dan Nebraska, calon yang menang undi terbanyak di negeri ini menerima semua undi pemilih (sebuah sistem "pemenang mengambil semua" ). Dari tahun 1969 di Maine, dan dari tahun 1991 di Nebraska, dua undi pemilih diberikan berdasarkan kepada pemenang pilihan raya di seluruh negeri ini, dan yang lain (dua di Maine, tiga di Nebraska) pergi kepada undi-pemenang yang tertinggi di setiap negeri ini kongres daerah.

Pilihan raya Kongres[sunting | sunting sumber]

Kongres mempunyai dua dewan: Dewan Negara dan Dewan Perwakilan Rakyat.

Pilihan raya Senat[sunting | sunting sumber]

Senat mempunyai 100 orang ahli, dipilih untuk tempoh enam tahun di kawasan pilihan raya dwi-kerusi (2 dari setiap negeri), dengan satu pertiga diperbaharui setiap dua tahun. Kumpulan daripada kerusi Dewan Negara yang menjawat jawatan sehingga pilihan raya pada tahun tertentu dikenali sebagai "kelas"; tiga kelas adalah berperingkat supaya hanya salah satu daripada tiga kumpulan diperbaharui setiap dua tahun. Sehingga Pindaan Ketujuh Belas Perlembagaan Amerika Syarikat pada tahun 1913, negeri-negeri memilih bagaimana untuk memilih Ahli Dewan Negara, dan mereka sering dipilih oleh badan perundangan negeri, bukan pengundi negeri-negeri.

Ciri-ciri sistem pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Sistem parti[sunting | sunting sumber]

Rakyat Amerika mengundi calon tertentu dan bukannya terus memilih parti politik tertentu. Perlembagaan Amerika Syarikat tidak pernah secara rasmi menangani isu parti politik. Bapa Pengasas seperti Alexander Hamilton dan James Madison tidak menyokong puak politik tempatan pada masa yang Perlembagaan ditulis. Di samping itu, Presiden pertama Amerika Syarikat, George Washington, bukan ahli mana-mana parti politik pada masa pilihan raya atau sepanjang menjadi presiden. Tambahan pula, beliau berharap parti-parti politik tidak akan terbentuk kerana takut akan konflik dan genangan. Walau bagaimanapun, permulaan sistem dua parti Amerika muncul dari bulatan terdekat penasihat, dengan Hamilton dan Madison berakhir menjadi pemimpin teras dalam sistem parti baru muncul ini.

Oleh itu, terpulang kepada calon untuk membuat keputusan di bawah apa yang parti dia harus pertandingkan, mendaftar untuk menjalankan, membayar yuran, dan lain-lain. Dalam pilihan raya utama, organisasi parti kekal neutral sehingga seorang calon telah dipilih. Platform parti yang ditulis oleh calon yang menang (dalam pilihan raya presiden, dalam pilihan raya lain tiada platform terlibat). Setiap calon mempunyai kempen mereka sendiri, organisasi pengumpulan dana, dan lain-lain. Pilihan raya utama pada pihak-pihak utama yang dianjurkan oleh negara-negara turut mendaftar gabungan parti pengundi. Parti itu lebih sedikit daripada sebuah organisasi kempen untuk pilihan raya utama.

Walau bagaimanapun, pilihan raya di Amerika Syarikat sering menjadi de facto kaum nasional di antara parti-parti politik. Calon-calon dalam pilihan raya presiden biasanya membawa keluar penyokong yang kemudian mengundi calon-calon masing-masing pihak untuk pejabat-pejabat lain, biasanya mengakibatkan parti pemenang presiden yang mendapat kerusi di Kongres. Sebaliknya, pilihan raya separuh penggal kadang-kadang dianggap sebagai satu referendum pada presiden yang menjawat pada masa kini atau prestasi parti penyandang presiden. Terdapat corak sejarah bahawa parti penyandang itu kehilangan kerusi dalam pilihan raya separuh penggal. Ini mungkin kerana populariti Presiden telah jatuh sejak pilihan raya, atau kerana populariti digalakkan penyokong Presiden untuk keluar mengundi untuk beliau dalam pilihan raya presiden, tetapi penyokong ini adalah kurang cenderung untuk mengundi apabila Presiden tidak mencapai pilihan raya.

Akses undi[sunting | sunting sumber]

Akses undi merujuk kepada undang-undang yang mengawal selia di bawah apa keadaan boleh diberikan untuk calon atau parti politik untuk muncul di kertas undi pengundi. Setiap Negara mempunyai undang-undang akses undi sendiri untuk menentukan siapa yang akan muncul pada kertas undi dan yang tidak boleh. Menurut Perkara I, Seksyen 4, Perlembagaan Amerika Syarikat, kuasa untuk mengawal masa, tempat, dan cara pilihan raya persekutuan terpulang kepada masing-masing, kecuali Kongres menggubal undang-undang. Bergantung kepada pejabat dan negeri ini, ia mungkin boleh menjadi untuk pengundi untuk membuang undi dengan menulis nama calon yang tidak muncul pada kertas undi, tetapi ia amat jarang berlaku bagi apa-calon untuk memenangi jawatan.

Maklumat pilihan raya dalam laman web[sunting | sunting sumber]

Dalam kebanyakan negeri di Amerika Syarikat, ketua pegawai pilihan raya adalah Setiausaha Negeri. Di sesetengah negeri, pegawai-pegawai tempatan seperti sebuah daerah Pendaftar Pengundi atau Penyelia Pilihan Raya menguruskan perjalanan pilihan raya di bawah pengawasan (atau dalam penyelarasan dengan) ketua pegawai pilihan raya di negeri ini. Kebanyakan pejabat negeri dan daerah mempunyai laman web yang menyediakan maklumat untuk membantu pengundi mendapatkan maklumat mengenai tempat-tempat mengundi mereka untuk setiap pilihan raya, pelbagai daerah kepunyaan mereka (contohnya, rumah dan Senat daerah di negeri dan persekutuan badan perundangan, lembaga sekolah, daerah air, majlis perbandaran, dan lain-lain), dan juga tarikh pilihan raya dan tarikh akhir untuk memfailkan untuk menjalankan atau mendaftar untuk mengundi. Sesetengah membenarkan pengundi untuk memuat turun sampel undi awal pilihan raya.

Selain daripada ini, beberapa media menyediakan maklumat yang mereka fikir akan menarik minat penonton mereka.

Liputan lebih sistematik disediakan oleh laman-laman web yang dikhaskan khusus untuk mengumpul maklumat pilihan raya dan membuat ia boleh didapati kepada orang ramai. Dua daripada laman-laman tersebut lebih dikenali adalah Ballotpedia dan Vote Smart. Ini dikendalikan oleh bukan keuntungan, badan-badan bukan partisan. Mereka telah membayar kakitangan dan banyak lagi dikawal ketat daripada Wikipedia.

USElections.com cuba untuk menyediakan maklumat yang sama tetapi bergantung kepada sukarelawan dengan cara yang lebih seperti Wikipedia daripada Ballotpedia dan Vote Smart.

Laman web 270towin menyediakan peta sebenar pemilih (kedua-dua semasa dan bersejarah) tetapi juga keupayaan untuk menggunakan peta 3d interaktif untuk membuat ramalan pilihan raya.

Pusat Responsif Politik (opensecrets.org) dan Institut Wang Kebangsaan dalam Negeri Politik (followthemoney.org) juga menyediakan maklumat berguna tentang pilihan raya dan memberi tumpuan terutamanya kepada pembiayaan kos untuk berkempen.

Halangan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2014, ahli-ahli sains dari Universiti Princeton melakukan kajian mengenai pengaruh "elit", dan kuasa yang diperolehi mereka daripada kepentingan melobi khas, berbanding warganegara Amerika Syarikat "biasa" dalam sistem politik Amerika Syarikat. Mereka mendapati bahawa AS telah mencari lebih seperti oligarki daripada demokrasi perwakilan sebenar; dengan itu menghakis sebuah kerajaan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat seperti yang dinyatakan oleh Abraham Lincoln di dalam bukunya Ucapan Gettysburg. Malah, kajian itu mendapati bahawa rakyat biasa mempunyai pengaruh hampir tidak wujud mengenai dasar-dasar awam dan rakyat biasa mempunyai sedikit atau tidak mempunyai pengaruh bebas dasar sama sekali. Terdapat banyak pilihan raya presiden Amerika Syarikat di mana negara-negara asing cuba untuk memanipulasi pengundi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]