Pisang Cavendish

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pisang Cavendish
Sesikat pisang Cavendish.
GenusMusa
SpesiesMusa acuminata
Kumpulan kultivarSubkumpulan Cavendish, Kumpulan AAA

Pisang Cavendish ialah salah satu kultivar pisang bagi subkumpulan Cavendish dari kumpulan kultivar pisang AAA. Ia menjadi tanaman komoditi buah-buahan tropika yang sangat popular di dunia. Namanya adalah sempena William Cavendish, Duke Devonshire ke-6. Pisang ini juga dikenali dengan nama pisang Ambon Putih.[1][2]

Pisang Cavendish banyak dikembangbiakkan melalui kaedah kultur tisu.[3] Keunggulan tunas pisang kultur tisu adalah berdasarkan ketahanannya melawan penyakit seperti "layu moko" yang terjadi akibat serangan Ralstonia solanacearum dan "layu Panama" akibat Fusarium oxysporum f.sp. cubense.[3] Dalam kultur tisu pisang, sehingga saat ini, kaedah yang banyak dikenali ialah kultur dengan eksplan umbisi.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rizka Nur Laily M (12 Mei 2020). "4 Fakta Pisang Cavendish, Buah Favorit Dunia yang Akan Dikembangkan di Banyuwangi". Merdeka.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-08-19.
  2. ^ a b Nisa C, Rodinah. 2005. "Kultur jaringan beberapa kultivar buah pisang (Musa paradisiacal L.) diberi dengan campuran hormon NAA dan kinetin" (dalam bahasa Indonesia). Bioscientiae 2: 23-36.
  3. ^ a b BIOTROP. 2008. SEAMEO BIOTROP. [terhubung berkala]. Dicapai melalui http://www.biotrop.org. [17 Februari 2009].