Kentang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pokok Kentang)

Kentang
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Subkelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. tuberosum
Nama binomial
Solanum tuberosum

Kentang atau nama penuhnya ubi kentang[1][2] (juga: ubi gendang,[3][2] ubi benggala[4][2]) ialah tanaman daripada famili Solanaceae yang memiliki ubi. Ubi kentang sekarang menjadi salah satu tanaman makanan yang penting di Eropah walaupun pada awalnya, tumbuhan ini berasal dari Amerika Selatan.

Penjelajah-penjelajah Sepanyol dan Portugis pertama kali membawa tumbuhan ini ke Eropah dan menanamnya pada abad ke-16. Dengan cepatnya, menu baru ini tersebar ke seluruh Eropah. Dalam sejarah penghijrahan orang Eropah ke Amerika, tanaman ini pernah menjadi pencetus utama penghijrahan beramai-ramai orang Ireland ke Amerika pada abad ke-19 semasa kebuluran hebat akibat jangkitan ergot di tempat tersebut.

Penamaan[sunting | sunting sumber]

Nama kentang meminjam dari bahasa Jawa kenthang (Hanacaraka: ꦏꦼꦤ꧀ꦛꦁ) iaitu perkataan umum merujuk kepada sebarang umbi.[5] Pada awalnya, perkataan kentang diberi kepada ubi cina (Dioscorea opposita)[5] ataupun ubi kemili (Coleus parviflorus),[6] tumbuhan ini diberi nama kentang walanda dalam catatan hasil tanaman Hindia Belanda di Jawa sepanjang separuh awal abad ke-19 agar dibezakan dengan ubi kemili yang dinamakan kentang sahaja.[5][6]

Nama ubi benggala diberikan kerana bekalan tumbuhan ini pernah banyak dibawa ke Tanah Melayu dari Benggala di tanah India.[7]

Botani[sunting | sunting sumber]

Pokok kentang.

Pokok kentang bertumbuh dengan rendah dan melahirkan bunga-bunga yang putih hingga ungu warnanya, dengan stamen yang berwarna kuning. Bunganya mengandungi bahagian-bahagian aseks dan biasanya didebunga silang dengan pokok-pokok kentang yang lain oleh serangga, tetapi penswasenyawaan juga kerap berlaku. Setiap jenis kentang juga boleh dibiakkan secara vegetatif dengan menanam keratan-keratan ubi yang dipotong supaya merangkumi sekurang-kurangnya satu atau dua mata. Sesetengah kelainan komersil kentang tidak menghasilkan sebarang biji (pokok-pokok ini melahirkan bunga-bunga seks tunggal yang tidak sempurna), dan hanya boleh dibiak melalui keratan-keratan ubi.

Bunga-bunga pokok kentang.

Selepas pokok kentang berbunga, sesetengah kelainan akan menghasilkan buah-buah hijau yang kecil yang kelihatan seakan-akan tomato ceri. Pokok-pokok ini menghasilkan biji-biji, seperti dengan buah-buahan yang lain. Setiap buah ini mengandungi sehingga 300 biji sebenar. Biji-bijinya boleh dipisahkan dari buahnya melalui mesin pengisar laju rendah yang mengandungi sedikit air, dan kemudian meninggalkannya di dalam air selama sehari supaya biji-bijinya dapat tenggelam dan bahagian-bahagian buah yang lain dapat mengapung. Bagaimanapun, sesetengah ahli hortikultur menjual kimera yang dihasilkan melalui percantuman pokok tomato kepada pokok kentang supaya dapat menghasilkan kedua-dua tomato dan kentang yang boleh dimakan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tumbuhan ini diperkenalkan ke kepulauan Melayu melalui orang-orang Belanda belayar dan bertapak di antara pulau-pulaunya.[5] Menurut catatan awal dilakukan penjajah Belanda di Indonesia moden, tumbuhan ini mula ada semenjak tahun 1794 dengan penanaman di sekitar Cimahi di barat pulau Jawa[8] tetapi ada yang menyatakan penanaman ubi ini mula meluas pada tahun 1780-an.[9]

Penanaman[sunting | sunting sumber]

Di pasaran, kentang dipisah-pisahkan menurut saiznya dan dinamai kualiti A, B, C, dan D, dengan kualiti A merupakan kualiti yang terbaik. Sebutan 'kentang kualiti AB' bererti campuran antara kualiti A dan B.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "ubi kentang". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.CS1 maint: date and year (link)
  2. ^ a b c Quattrocchi, Umberto (1999). "S. tuberosum". CRC World Dictionary of Plant Names: Common Names, Scientific Names, Eponyms. Synonyms, and Etymology. R–Z. CRC Press. m/s. 2511. ISBN 0-8493-2673-7.
  3. ^ "ubi gendang". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.CS1 maint: date and year (link)
  4. ^ "ubi benggala". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.CS1 maint: date and year (link)
  5. ^ a b c d Salaman, Redcliffe N.; Burton, William Glynn (1985). The History and Social Influence of the Potato (dalam bahasa Inggeris). Cambridge University Press. m/s. 138. ISBN 978-0-521-31623-1. In Java, the Dioscorea opposita is 'Kentang' [sic] which is a Batavian term meaning any kind of tuber, and Solanum tuberosum, having borrowed the name of its rival is known as 'Kentang Welonda' [sic], the Holland yam, or 'Ubi Kentang', the yam tuber.
  6. ^ a b Boomgaard, P.; J. L., van Zanden (1990). Food Crops and Arable Lands, Java 1815-1942. Institut Tropika Diraja Belanda. m/s. 19.
  7. ^ Swettenham, Frank Athelstane (1910). "potato". Vocabulary of the English and Malay languages. Shanghai & Hong Kong: Kelly & Walsh, limited. m/s. 95 – melalui Internet Archive.
  8. ^ Sastrapradja, Setijati; Soetjipto, Niniek Woelijarni; Danimihardja, Sarkat; Soejono, Rukmini (1981). Proyek Penelitian Potensi Sumber Daya Ekonomi:Ubi-Ubian. 7. hal. 45. Jakarta: LIPI bekerja sama dengan Balai Pustaka.
  9. ^ Boomgaard, Peter (2003). "In the Shadow of Rice: Roots and Tubers in Indonesian History, 1500–1950". Agricultural History. 77 (4): 582–610. doi:10.1525/ah.2003.77.4.582. JSTOR 3744936.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]