Portal:Pertanian dan Agronomi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
sunting  

Agropedia, Portal Pertanian dan Agronomi

Bangsal

Pertanian merujuk pada pengeluaran barang melalui tumbuh tanaman dan cendawan, dan meningkatkan kejinakan binatang. Penyelidikan pertanian ini dikenali sebagai sains pertanian. Amalan berkaitan berkebun dipelajari dalam hortikultura.

Pertanian merangkumi pelbagai pakar. Budidaya dari tanaman pada tanah ditanami dan pastoral menggembalakan ternak pada kawasan ragut tetap berada di dasar pertanian. Pada abad lalu perbezaan telah dibuat antara pertanian berterusan dan pertanian intensif. Agronomi, pemuliaan, racun perosak dan baja moden, dan pembaikan teknologi telah meningkat tajam hasil daripada penanaman. Selektif pemuliaan dan amalan moden di ladang seperti pertanian babi intensif (dan amalan serupa diterapkan pada ayam) telah juga meningkatkan output dari daging. Kelainan yang lebih eksotis pertanian termasuk akuakultur dan pertanian pokok.

Kuda bajak

Agronomi adalah sains dan teknologi pengeluaran tanaman untuk makanan, bahan bakar, pakan, dan serat. Agronomi meliputi bekerja di bidang genetik tanaman, fisiologi tanaman, meteorologi, dan ilmu tanah. Agronomi adalah aplikasi gabungan sains seperti biologi, kimia, ekologi, sains bumi, dan genetik. Ahli agronomi pada masa ini terlibat dengan banyak masalah yang termasuk makanan menghasilkan, membuat makanan sihat, menguruskan kesan persekitaran, dan mencipta tenaga dari tanaman. Agronomi sering mengkhususkan diri di bidang seperti putaran tanaman, pengairan dan penyaliran, pemuliaan, klasifikasi tanah, kesuburan tanah, kawalan rumpai, serangga dan hama kawalan.

sunting  

Rencana paparan

NCI butter.jpg

Butter adalah sebuah susu produk yang dibuat oleh berputar segar atau penapaian krim atau susu . Hal ini umumnya digunakan sebagai sapuan dan perasa, serta penggunaan masakan seperti kuih, membuat sos, dan digoreng. Mentega terdiri dari lemak mentega, air dan protein susu.

Paling sering dibuat dari susu lembu, mentega juga boleh dihasilkan dari susu mamalia lain, termasuk biri-biri, kambing, kerbau, dan yak. Garam, perasa dan pengawet kadang-kadang ditambah ke mentega. Persembahan mentega menghasilkan mentega dijelaskan atau ghee, yang hampir seluruhnya mentega.

Lebih lagi...

sunting  

Gambar paparan

Madu

Sebalang madu dengan pencelup madu.

sunting  

Tahukah anda

...bahawa labu Big Max sebenarnya bukan labu?

...bahawa penulis Rom Columella, antara karya-karya lain, menulis sebuah buku dua belas kelantangan tentang pertanian,derustica kembali?

...bahawa spesies kelp tertentu boleh tumbuh sekitar 30sm (1 kaki) pada hari?

...bahawa kale tertinggi yang tercatat, ditanam oleh seorang petani di Australia, lebih dari 2m tinggi?

...bahawa dengan tanaman kultur rangkaian adalah mungkin untuk menumbuhkan tanaman lengkap dari sebuah sel tanaman tunggal?

...bahawa amalan semut leafcutter semacam pertanian oleh cendawan yang tumbuh pada daun tanaman?

...bahawa maksimum teoritis bijirin hasil pada hektar pada tahun di tropika sebanyak 30.000kg?

sunting  

Pertanian berterusan

Pertanian berterusan adalah konsep pertanian yang diajukan oleh para pengkritik penekanan ahli agronomi arus perdana pada masukan peringkat tinggi baja, bahan bakar fosil dan racun perosak.
Kategori: Keberterusanan Pertanian berterusan

sunting  

Topik berita

Wikinews-logo.svg
Wikinews mempunyai berita berkaitan dengan:



sunting  

Tugas anda dapat lakukan


sunting  

Wikiprojek

sunting  

Kategori

Sains terapan - Pertanian - Zoologi - Lembu - Ikan - Entomologi - Penyakit tumbuhan - Ekologi - Pertanian berterusan - Biologi - Ekologi - Hasil tanaman - Pengairan - Sains tanah - Ahli agronomi - Meteorologi - Agroekologi

sunting  

Portal lain










Lihat juga