Portal:Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Portal Singapura

Bendera Singapura
Bendera Singapura
Lokasi di peta dunia

Republik Singapura (bahasa Inggeris: Republic of Singapore; Bahasa Cina: 新加坡; pinyin: Xīnjiāpō; Tamil: சிங்கப்பூர் Ciŋkappūr), adalah sebuah negara-bandar pulau di Asia Tenggara. Ia terletak di hujung selatan Semenanjung Malaysia, selatan negeri Johor di Malaysia dan utara kepulauan Riau di Indonesia. Koordinatnya adalah 1°17′35″N, 103°51′20″E.

Didirikan sebagai pelabuhan perdagangan oleh British pada awal abad ke-19, Singapura menjadi pusat pengaruh British di Asia Tenggara. Selepas berpisah dengan Malaysia pada 1965, Singapura maju dari suatu negara dunia ketiga ke dunia pertama di bawah pimpinan bekas Perdana Menteri Lee Kuan Yew. Singapura telah secara tekal ditempatkan sebagai di antara negara yang kurang sekali rasuah di dunia, dan memiliki salah suatu keluaran dalam negara kasar tertinggi per kapita di dunia.

Amalan seperti pengharaman seperti pengimpotan gula-gula getah telah membuat sesetengah orang melabelkan Singapura sebagai suatu "negara pengasuh nanny". Khidmat negara di Singapura adalah wajib bagi semua warga lelaki dan Singapura mengekalkan sebanyak 225,000 tentera simpanan, walaupun ia tidak pernah terlibat dalam apa-apa pertempuran ketenteraan sejak Perang Dunia II. Singapura mempunyai perhubungan yang berduri dengan Malaysia disebabkan ketidaksetujuan pada isu-isu seperti jualan air.

Rencana pilihan

Menara Kawalan Lapangan Terbang Changi
Menara Kawalan Lapangan Terbang Changi

Lapangan Terbang Changi Singapura, atau lebih dikenali dengan singkatan Lapangan Terbang Changi (IATA: SINICAO: WSSS) adalah suatu hub penerbangan utama di Asia, terutamanya di kawasan Asia Tenggara, dan adalah lapangan terbang utama di Singapura. Terletak di Changi pada suatu tempat 1,300-hektar (3,200-ekar), lapangan terbang adalah sekitar 20 kilometer (12 mi) timur-barat laut pusat perdagangan Singapura. Lapangan terbang ini dijalankan oleh Penguasa Penerbangan Awam Singapura (CAAS) dan adalah tempat asasnya Singapore Airlines, Singapore Airlines Cargo, SilkAir, Tiger Airways, Jetstar Asia Airways and Valuair. Ia juga suatu hub utama untuk Garuda Indonesia dan Qantas. Secara kolektif, sistem penerbangan memberikan keterangan pada sekitar 4,054 penerbangan mingguan dijalankan oleh sistem penerbangan 80 ke lebih dari 184 cities dalam 57 buah negara. Suatu penyumbang penting ke ekonomi Singapura, 13,000 orang telah diambil kerja di lapangan terbang ini. Lapangan terbang ini memberikan keterangan pada lebih daripada S$4.5 bilion dalam hasil. (lebih...)

Rencana pilihan kini: Sistem Pengangkutan Gerak Cepat (Singapura)

Gambar pilihan

Sekeping gambar Esplanade - Teater di Teluk (bahasa Cina Mudah: 滨海艺术中心; Pinyin: Bīnhǎi yìshù zhōngxīn). Ia adalah sebuah bangunan di pinggit air yang terletak pada enam hektar tanah kawasan dermaga disamping Teluk Marina dekat permukaan Sungai Singapura, tujuan-pembinaan adalah untuk pusat pertunjukan seni untuk negara pulau Singapura.

Tahukah anda


...bahawa Howe Yoon Chong memainkan peranan penting mendirikan Angkutan Sistem Cepat, Lapangan terbang Changi dan perumahan awam Singapura?

...bahawa penari Singapura, ahli koreografi dan guru Neila Sathyalingam, yang menari dalam gaya India klasikal, berkeputusan untuk menumpukan hidupnya pada tarian selepas memberikan persembahan untuk Ratu Elizabeth II?

...bahawa sewaktu Pendudukan Jepun Singapura Kempeitai East District Branch adalah tempat siasatan dan penyeksaan banyak orang awam dan kemudiannya and that later the building housed the YMCA?

...bahawa seni bina Bangunan Tenaga Singapura (di gambar) telah dipengaruhi oleh Dewan Bandaraya Boston Gerhad M. Kallmann dan Sainte Marie de La Tourette Le Corbusier?

...bahawa Ee Hoe Hean Club Singapura, kelab jutawan seabad tua untuk para usahawan Cina, menjadi sebuah ibu pejabat untuk suatu gerakan anti-Jepun di Asia Tenggara dari 1937-1942?

...bahawa sebuah pusat masyarakat akan digabungkan di kompleks sukan baru Sengkang New Town?

Berita Singapura

ProjekWiki

Perkara yang anda boleh bantu

Kategori

Topik Singapura

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data