Portal:United Kingdom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Portal United Kingdom

edit

Flag of the United Kingdom
Flag of the United Kingdom
Coat of Arms for the United Kingdom
Coat of Arms for the United Kingdom
Peta United Kingdom dalam Europe.

United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara (biasanya diringkaskan ke United Kingdom, UK atau - secara tidak rasmi - Britain) adalah sebuah negara dan negara beraja yang terletask di barat laut benua Eropah. Ia menduduki kedmua pulau Great Britain dan timur laut pulau Ireland, mengongsi sebidang tanah dengan Republik Ireland. United Kingdom dibatas dengan Lautan Atlantic, dan badan perairan ancillarynya, termasuk Laut Utara, English Channel, Laut Celtic, St George's Channel, dan Laut Ireland. Ia dikaitkan ke Perancis dan Eropah Benua dengan Terowong Channel.

United Kingdom adalah sebuah negara raja berpelembagaan terdiri dari empat negara konstituen: England, Scotland, Wales dan Ireland Utara. Raja kini adalah Ratu Elizabeth II, yang juga adalah Ratu dan Ketua Negara lima belas Dunia Komanwel lain, termasuk Kanada, Australia, New Zealand dan Jamaica. Ketergantungan mahkota pada Kepulauan Channel dan Isle of Man membentuk sebuah persekutuan dengan United Kingdom secara berkumpul dikenali sebagai Kepulauan British. UK juga mempunyai empat belas wilayah luar negara, semua peninggalan Empayar British di mana pada puncaknya mengandungi satu suku permukaan dan penduduk dunia.

Walaupun Britain telah menjadi kuasa hebat sewaktu abad ke-19, dan sebuah kuasa kuat pada awal abad ke-20, kos ekonomi pada dua perang dunia dan kejatuhan empayarnya pada separuh kemudian abad ke-20 mengurangi kedudukannya dalam hal ehwal global. Meskipun, sebagai sebuah ahli tetap Majlis Kawalan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sebuah kuasa nuklear, sebuah ahli G8, ekonomi terbesar kelima dunia, dan mempunyai pembelanjaan pertahan tertinggi ketiga, UK tetap menjadi sebuah kuasa politik, ekonomi dan ketenteraan dunia. Ia adalah sebuah ahli Kesatuan Eropah dan Negara-negara Komanwel.

Tunjukkan kandungan ciri baru

Rencana pilihan

Biografi pilihan

Tahukah anda...

Subportal

edit

England
England
Northern Ireland
Northern Ireland
Scotland
Scotland
Wales
Wales
England Northern
Ireland
Scotland Wales

Portal Berkaitan

edit

Isle of Man
Isle of Man
Ireland
Ireland
Flag of Europe
Flag of Europe
Isle of
Man
Ireland Eropah Kesatuan
Eropah
NATO Empayar
British

Perkara anda boleh laku

edit

Kunjungi Papan pengumuman ahli Wikipedia UK.

Pengumuman ini adalah forum pusat maklumat dan perbincangan tentang editing UK berkaitan.

Ulasan di Wikipedia:WikiProject Deletion sorting/United Kingdom.

Laman ini memuatkan senarai perbincangan penghapus pada topik yang berkaitan dengan United Kingdom.

Gambar pilihan

Dalam berita

Kategori

ProjekWiki