Poster motivasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Poster motivasi dengan gaya yang diterbitkan oleh Successories.

Poster motivasi (atau poster inspirasi) ialah sejenis poster biasanya digunakan di sekolah dan pejabat untuk memotivasikan kelakuan seseorang.

Tujuan[sunting | sunting sumber]

Sebuah poster pembuka jalan British Perang Dunia Kedua.

Tujuan poster motivasi adalah untuk menggalakan seseorang lebih berusaha, atau untuk berfikir sesuatu dengan berlainan yang membuatkan mereka belajar atau melakukan sesuatu.[1] Akan tetapi, bukan semua orang memandang pengepos berkehendak sebegitu. Art Petty,[2] contohnya, dalam perbincangan inovasi, dia menulis bahawa poster tersebut"tidak dapat diarahkan dan dilakukan, dan ia sudah tentu tidak diinspirasikan oleh poster motivasi".

Kesan[sunting | sunting sumber]

Poster motivasi boleh mengesan sifat kelakuan. Sebagai contoh, Mutrie dan Blamey,[3] dari University Glasgow dan Greater Glasgow Health Board,mendapati dalam suatu kajian yang tempat poster motivasidi depan tangga elektrik dan tangga yang sehala, di stesyen bawah tanah, mengandakan penguaan tangga.Kajian ini mendapati bahawa poster motivasi, yang ditempatkan di point kepastian, dapat memberi kesan terhadap kelakuan, dengan kesan ini berkurangabn sehinga ke sifar apabila semingggu poster tersebut ditanggalkan.[4]

Sindiran dan poster demotivasi[sunting | sunting sumber]

Sebuah poster demotivasi mengenai Wikipedia.

Poster jenis ini juga sering kali menjadi bahan sindiran, dan sindiran-sindiran ini telah menjadi meme Internet. Salah satu poster motivasi yang terkernal yang mengandungi anak kucing tergantung di ranting pokok bertulis "Hang in There, Baby!" Poster ini telah menjadi sasaran dan terbitan semula pelbagai jenis sindiran, sperti kehadiran The Simpsons episode "The Twisted World of Marge Simpson" dimana Marge Simpson perasan tarikh hakcipta (1968) dan mengulas , "...determined or not, that cat must be long dead. That's kind of a downer."[5] Rujukan lain terhadap poster itu adalah The Onion' gambar 1999 "In the News" "Inspirational Poster Kitten Falls To Death After 17 Years".[6]

Despair, Inc. telah mebuat perniagaan dengan poster-poster sindiran, dengan poster demotivasi dengan gambar sebuah pokok yang bengkok disebabkan angin dengan kapsyen "ADVERSITY: That which does not kill me postpones the inevitable." dan gambar kapal tenggealam dengan kapsyen "MISTAKES: It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.".[7]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sarah Edwards (2003). "School linking: an introduction". Citizenship in Action. Heinemann. ISBN 0435808044. Unknown parameter |isbn13= ignored (bantuan)
  2. ^ Art Petty and Rich Petro (2007). Practical Lessons in Leadership: A Guidebook for Aspiring and Experienced Leaders. Trafford Publishing. m/s. 191. ISBN 1425122493. Unknown parameter |isbn13= ignored (bantuan)
  3. ^ Nanette Mutrie and Avril Blamey (2000). "Encouraging stair walking". British Journal of Sports Medicine. 34 (144): 144. doi:10.1136/bjsm.34.2.144.
  4. ^ Stuar J.H. Biddle and Panteleimon Ekkekakis (2005). "Physically active lifestyles and well-being". Dalam Felicia A. Huppert, Nick Baylis, and Barry Keverne (penyunting). The Science of Well-being. Oxford University Press. m/s. 161. ISBN 0198567529. Unknown parameter |isbn13= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: editors list (link)
  5. ^ "The Twisted World of Marge Simpson" episode capsule at The Simpsons Archive
  6. ^ "In the News, June 23, 1999 Issue 35-24" Diarkibkan 2007-03-15 di Wayback Machine. The Onion. Retrieved on March 2007.
  7. ^ Frank Ahrens (2001-07-30). "Frames of mind: the cubicle culture wars". The Washington Post. The Seattle Times.

Bacaan Lanjut[sunting | sunting sumber]