Press TV

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Press TV
Tarikh pelancaran Julai 2, 2007
Pemilik Penyiaran Republik Islam Iran[1][2]
Negara Bendera Iran Iran
Bahasa Bahasa Inggeris, Bahasa Parsi[3]
Cakupan siaran Seluruh dunia
Ibu pejabat Tehran, Iran
Laman web presstv.com and presstv.ir
Ketersediaan
Satelit
Optus D2
Pacific Rim
12706 / 22500 / 3/4 V
AsiaSat 3S
South Asia
12352 / 30000 / 3/4 V
AsiaSat 5
Asia
3660 / 27500 / 3/4 V
Intelsat 10
Afrika & Europe
12562 / 26657 / 1/2 H
Intelsat 902
Timur Tengah
11555 / 27500 / 3/4 V
Arabsat 5A
Timur Tengah
10761 / 2050 / Auto H
Atlantic Bird 4A
Timur Tengah
10757/ 27500 / 3/4 V
Badr 4
Timur Tengah
12054 / 27500 3/4 V
Hot Bird 8
Eropah
12437 / 27500 / 3/4 H & 12015 / 27500 / 3/4 H
Hispasat 1C
Amerika Latin
12172 / 27500 / 3/4 H
Galaxy 19
Amerika Latin
12053 / 22000 / 3/4 V
Eurobird 1
Eropah
11222 / 27500 / 2/3 H
Astra 1H
Eropah
12460 / 27500 / 3/4 H
Eutelsat W2A
Eropah
11152 / 2892 / 5/6 H
Badr 5
Asia Tengah
12303 / 27500 / 3/4 H
Eutelsat W4
Rusia
12284 / 27500 / 3/4 H
NSS-12
Afrika timur
11604 / 45000 / 3/4 H
Sky Channel 515
Televisyen Internet
Siaran web langsung Free (Flash)
Video On Demand VOD
(free Windows Media stream)
Livestation Free, 502 Kbit/s
YouTube channel PressTVGlobalNews

Press TV merupakan sebuah rangkaian berita global Bahasa Inggeris 24-jam yang dimiliki oleh kerajaan Iran.[4] Ibu pejabatnya terletak di Tehran, Iran, dengan biro di Beirut (Lubnan),[5] Damsyik (Syria),[petikan diperlukan] London (UK), Seoul (Korea Selatan)[6] dan Washington DC (AS).[7]

Press TV membawakan berita, analisis pertunjukan perbincangan, dokumentari dan berita sukan di seluruh dunia dengan tumpuan khas pada Asia Barat, Asia Tengah, dan Timur Tengah. Press TV boleh didapati di kebanyakan tempat di dunia melalui 13 satelit,[8] serta kabel[9] dan Internet. Ia adalah percuma untuk hampir semua penonton, walaupun beberapa syarikat kabel memasukanya kedalam platform mereka. Video secara langsung, audio, dan FLV media streaming juga boleh didapati di laman webnya.

Mohammad Sarafraz (CEO Press TV) bekata dalam sidang akhbar Jun 2007 bahawa, "Sejak 11 September, sikap bias barat telah membahagikan media kepada dua kem: orang-orang yang memihak kepada polisi mereka membentuk satu kumpulan dan media lain dilampirkan dalam kumpulan radikal Islam seperti Al-Qaeda. Kami mahu menunjukkan bahawa terdapat pandangan yang berbeza. Iran, dan syiah khususnya, telah menjadi titik tumpuan propaganda dunia. Dari sudut pandangan media, kami cuba untuk memberikan mata kedua kepada penonton Barat."[10]

Visi rasmi rangkaian terbabit adalah "untuk mendengar suara dan pandangan rakyat dunia; membina jambatan pemahaman budaya; menggalakkan manusia yang berlainan bangsa, kaum dan kepercayaan untuk mengenal pasti antara satu sama lain; membawa cahaya kepada kisah-kisah individu yang yang tak diceritakan dan terlepas pandang yang telah mengalami pembahagian politik dan budaya sendiri."[11]Sarafraz menjelaskan bahawa "pengalaman kami memberitahu kami bahawa refleksi bergambar berita dan penggunaan imej lebih berkesan daripada perbincangan dan analisis."[12]

Sejarah laman web dan pelancaran TV satelit[sunting | sunting sumber]

Laman web saluran Press TV dilancarkan pada akhir bulan Januari tahun 2007.[13] Ujian Transmisi satelit telah dijalankan pada bulan April 2007. Tarikh pelancaran saluran ialah Julai 3, 2007.[14] Pada 18 Mac, 2009, Press TV melancarkan laman web baru dengan antara muka pengguna grafik yang diubah suai.[15]

Pembiayaan dan pengurusan[sunting | sunting sumber]

Press TV dibiayai oleh kerajaan[16] dan satu bahagian dari Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).

Bajet tahunan Press TV adalah 250 bilion rials (melebihi 73 juta ringgit Malaysia).[17]

Press tv menyiarkan laporan berita dan analisis yang dekat dengan posisi rasmi oleh kerajaan Iran, dan program dipantau dan dikawal selia oleh Republik Islam tersebut.[18][19] Walaupun ada percubaan untuk menubuhkan media swasta, bebas di Iran, terutamanya oleh bekas calon Presiden Iran Mehdi Karroubi, mandat Perlembagaan 1979 Republik Islam menyatakan bahawa "semua penyiaran mesti dikendalikan oleh kerajaan semata-mata."[20]

Kesediaan dan tontonan[sunting | sunting sumber]

Laman web Press TV mempunyai tiga URL: www.presstv.ir, www.presstv.com dan www.presstv.co.uk.

Press TV ialah siaran percuma dan boleh diperolehi melalui sekurang-kurangnya 13 satelit di seluruh dunia.Ini telah membolehkan Press TV mudah diakses oleh sesiapa sahaja yang secara teknikal menggunakan penerima satelit untuk menonton rancangan televisyen.[21]

Arkib video program Press TV yang dipilih juga boleh didapati di laman webnya.[22]

Walaupun terdapat larangan menggunakan piring satelit di Republik Islam Iran sejak tahun 1995, Siaran TV boleh didapati di beberapa rumah Iran kerana banyak keluarga Iran menentang larangan itu dan menonton program TV satelit bersama-sama atau bukanya saluran televisyen rasmi negeri.[23][24][25][26]

Walaupun saluran terbabit tidak pernah memberikan apa-apa statistik tontonan, pada Mei 2009, Ketua Pegawai Eksekutif Press TV, Mohammed Sarafraz mendakwa bahawa "bilangan penonton Siaran TV semakin meningkat setiap hari."[12]

Liputan[sunting | sunting sumber]

Press TV menawarkan buletin berita setiap setengah jam, siri program ulasan berulang dan perbincangan panel meja bulat, serta filem-filem politik gaya dokumentari. Pada bulan Mei 2009, Ketua Pegawai Eksekutif Press TV, Mohammed Sarafraz mengumumkan bahawa Tekan TV "akan menyediakan penonton dengan berita-berita yang lebih banyak dan pada masa yang sama mengurangkan program analisis berita."[12]

Press TV telah dicipta dengan tujuan menyampaikan berita, imej dan hujah-hujah, terutamanya berkaitan hal ehwal Timur Tengah, mengatasi liputan berita yang muncul di siaran seperti BBC World News, CNN International dan Al Jazeera English.[27]

Press TV telah dipuji kerana menyiarkan program-program mengenai cerita-cerita di bawah yang dilaporkan di seluruh dunia.[28] Menurut mediachannel.org, "kerajaan bertujuan menggunakan Press TV untuk menentang apa yang dilihat sebagai saluran tetap propaganda Barat menentang Iran serta menawarkan pandangan alternatif berita dunia."[29] penganalisis Iran Khorosh Ziabari bersetuju bahawa ia adalah "tidak menyenangkan" untuk TV Tekan berkhidmat sebagai mokrofon kerajaan, walaupun dia berkata bahawa stesen-stesen lain, terutamanya Perancis 24, juga yang dibiayai oleh kerajaan negara untuk menyebarkan propaganda dan berita dari sudut pandangan negara.[28]

Dengan melancarkan saluran televisyen bahasa Inggeris untuk menggalakkan perspektif Iran dunia, bersama-sama dengan stesen bahasa Arab, the Rangkaian Berita Al-Alam, kerajaan Iran berharap "untuk menangani penonton global yang terdedah kepada maklumat yang salah dan pengumpatan berkenaan dengan Republik Islam Iran."[30] The two networks focus on "difficult issues in the Middle East such as the United States’ occupation of neighbouring Iraq and the Shiite question."[20]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. "About Us". Islamic Republic of Iran Broadcasting. http://www.irib.ir/English/AboutUs/index.php. Capaian 29 December 2009. 
  2. "Country Profile: Iran", BBC News, 30 November 2009. Dicapai pada 29 December 2009. 
  3. No Operation
  4. Gladstone, Rick. "Iran Scoffs at U.S. Account of Alleged Assassination Plot", 2011-10-13. Dicapai pada 2011-10-14. Diarkibkan drpd. yang asli di 2011-10-14. “Press TV, an English-language news web site controlled by the Iranian government, ...” 
  5. Press TV
  6. Press TV
  7. Press TV
  8. Press TV
  9. Bristolians tired of the BBC? then try Press TV on Sky, channel 515 - Bristol Indymedia
  10. Iran launches English TV news station | Jerusalem Post
  11. Press TV
  12. 12.0 12.1 12.2 "Press TV offers viewers new experience", 18 May 2009. Dicapai pada 29 December 2009. 
  13. ISNA (2007-01-24). "IRIB-Iran launches Press TV website". Asia-Pacific Broadcasting Union. http://www.abu.org.my/public/dsp_page.cfm?articleid=2631&urlsectionid=1061&specialsection=ART_FULL&pageid=247&PSID=3372. Capaian 2007-06-27. 
  14. The Associated Press. "Iran Launches English Satellite Channel", The Washington Post, 2007-06-26. Dicapai pada 2007-06-27. [pautan putus]
  15. "Press TV launches new website". Press TV. 17 March 2009. http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=88909&sectionid=351020105. Capaian 29 December 2009. 
  16. Fathi, Nazila. "Iran memperluaskan peranan dalam media, melalui satelit dan dalam bahasa Inggeris", New York Times, 2 July 2007. Dicapai pada 29 December 2009. 
  17. "بودجه پرس تی‌وی 25 میلیارد تومان است / میزان پخش فیلم‌های ایرانی و خارجی متعادل می‌شود", Mehr News. Dicapai pada 29 December 2009. 
  18. Freedman, Seth. "The Press TV pantomime", The Guardian, 13 July 2009. 
  19. "Lawmaker slams Iran media control, praises US-funded broadcasters", WashingtonTV, 4 August 2009. Dicapai pada 29 December 2009. 
  20. 20.0 20.1 Sanati, Kimia. "New TV Channel to Focus on Iraq, Shia Issues", IPS, 4 July 2007. Dicapai pada 29 December 2009. 
  21. "Frequencies". Press TV. http://www.presstv.com/frequency.aspx. Capaian 29 December 2009. 
  22. "Press TV Archive". Press TV. http://www.presstv.com/archive. Capaian 29 December 2009. 
  23. "Iran police hunt banned satellite dishes", Iran Focus, 20 August 2005. Dicapai pada 29 December 2009. 
  24. Perry, Tony. "Iran: Satellite dishes are illegal but oh-so-popular", Los Angeles Times (Babylon & Beyond blog), 1 August 2008. Dicapai pada 29 December 2009. 
  25. "Iranians hooked on Korean TV drama". Global Post. 20 December 2009. http://www.globalpost.com/dispatch/middle-east/091216/iran-korea-tv. Capaian 29 December 2009. 
  26. Robinson, Alex. "Iran powerless to stop revolution by proxy", ABC News, 8 December 2009. Dicapai pada 29 December 2009. 
  27. "Iran launches English TV channel", bbc.co.uk, 2007-07-02. Dicapai pada 2007-08-06. 
  28. 28.0 28.1 Why I appreciate Press TV | Foreign Policy Journal
  29. Mediachannel
  30. Ekhtiari, Khosro (15 September 2009). "A Guided Tour of Press TV". Gozaar. http://www.gozaar.org/template1.php?id=1348&language=english. Capaian 29 December 2009. 

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]