Provoked (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Provoked
PengarahJag Mundhra
PenulisCarl Austin,
Rahila Gupta
Dihasilkan olehSunanda Murali Manohar
DibintangiAishwarya Rai,
Gurpreet Dhami,
Nandita Das
SinematografiMadhu Ambat
Disunting olehSanjeev Mirajkar
Muzik olehA. R. Rahman
Diedarkan olehPrivate Moments Ltd.
Tarikh tayangan
April 6, 2007 (UK)
Negara United Kingdom
BahasaInggeris

Provoked [1] adalah sebuah filem bahasa Inggeris berasas UK 2007, diarah oleh Jag Mundhra. Ia dibintangi oleh Aishwarya Rai, Naveen Andrews, Miranda Richardson, Robbie Coltrane, Nandita Das dan Steve McFadden. Filem ini berasaskan cerita benar Kiranjit Ahluwalia yang membunuh suaminya yang menghambur.

Sinematografi untuk filem dijalankan oleh Madhu Ambat. Skor dan kesan bunyi filem telah digubahkan oleh A. R. Rahman, dan tema lagu untuk filem, "Alive", telah digubahkan oleh Rahman dan dinyanyikan oleh Karen David, yang menjadi seorang cameo kecil dalam filem. Digambarkan di London, filem ini ditayangkan pada April (Easter Weekend) 2007.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Kiranjit Ahluwalia (Aishwarya Rai), seorang suri rumah Punjabi dan ibu, tinggal di Southall, UK dengan dua orang anaknya dan suami yang kaki botol dan menghamburkan, Deepak Ahluwalia (Naveen Andrews). Tidak dapat menahan kekejaman dan kerogolan yang bersambungan di tangan suaminya, wanita ini membakarnya, tidak secara sengaja membunuhnya. Dituduh dengan pembunuhan, kesnya menjadi nyata ke sekumpulan pekerja sosial Asia Selatan dijalankan oleh sebuah pertubuhan dibiayakan yang digelar Southall Black Sisters.

Selepas dihukum ke penjara sepanjang hidup, dia berkawan sebahat sesel, seorang wanita Putih bernama Veronica Scott (Miranda Richardson), yang mengajarnya bahasa Inggeris. Veronica juga berkawan dengan beberapa perempan dalam penjara dan mempertahankan martabat untuk Kiranjit terhadap pembuli penjara tempatan. Veronica sedar bahawa Kiranjit adalah seorang yang baik hati, dan mendapatkan bantuan abang tirinya, Edward Foster QC (Robbie Coltrane), seorang Queen's Counsel yang terhormat, untuk membantu rayuan Kiranjit. Edward, in turn, menyedari kepentingan Kiranjit ke adik perempuannya dan kepentingan kes tersebut. Permintaan adik perempuannya mempunyai bertambahan makna diberikan bahawa Veronica tidak akan membuat Edward membantunya dengan rayuannya sendiri oleh kerana perhubungan mereka yang baik-tidak baik sejak waktu kanak-kanak.

Sebelum percubaan rayuan Kiranjit Southall Black Sisters membawa keadaan pahit getirnya ke perhatian media dengan mengaturkan perhimpunan untuk mengumpul sokongan ramai untuk kebebasannya. Dia akhirnya dibebaskan oleh sistem kehakiman dalam sebuah kes yang digelar "R v Ahluwalia", redefining provokasi dalam kes-kes para wanita didera di UK. (Dia telah disabitkan kembali dari pembunuhan ke pematian orang; tetapi dibebaskan dengan waktu dikhidmatkan). Kiranjit telah disatukan semula dengan anak-anaknya dan kemudiannya diberikan anugerah oleh Cherie Blair, untuk jihadnya terhadap keganasan rumah tangga. (Anugerah ini tidak ditunjuk dalam filem walaupun ia diditauliahkan di hujung).

Penayangan Akhbar[sunting | sunting sumber]

Filem ini ditayangkan dalam Pasaran Filem Cannes Marché Du film sewaktu Pesta Filem Cannes pada April, 2006 . Aishwarya Rai telah dihadirkan dengan pengarah Jag Mundhra untuk mempromosikan folem ini melalui persidangan akhbar dan pesta-pesta. Pada Jun, filem ini membukakan 2006 IIFA (International Indian Film Academy) Film Festival di Dubai. Penayangan ini telah dihadiri oleh banyak tokoh-tokoh Bollywood termasuk Amitabh Bachan dan Shabana Azmi, dan juga oleh media antarabangsa. Aishwarya Rai menerbang dari jadual penggambarannya untuk sehari menghadiri perdana itu.

Pengkritikan[sunting | sunting sumber]

Southall Black Sisters, yang membantu Kiranjit Ahluwalia yang sebenar, telah mengkritik filem untuk bermain dengan "ketidaktepatan fakta dan hukum". Dua ahli dari pertubuhan, Pragna Patel dan Rahila Gupta, yang sifat-sifat mereka telah digabung untuk membentukkan satu orang, dimainkan oleh pelakon India Nandita Das, berkata ia mengambil "banyak lesen berseni".

Selepas menonton filem, Ms Patel dikatakan untuk memberitahu surat khabar Oberserver "Saya mengekot sedikit kerana saya sangat melibatkan diri. Kadang-kadan saya fikir orang harus menambahkan tawanan pencermikan hidup sebenar yang lebih baik. Pandangan saya adalah bahawa kebenaran adalah lebih menarik."[2]

Rahila Gupta, yang menulis bersama Circle of Light dan skrip, menambah: "Sayangnya filem itu adalah bentuk yang berseni yang anda harus membuat jumlah perjanjian yang cukup banyak untuk membuatnya muncul." Dia mengkirit pencirian filem sebagai "satu dimensi", dan penggambaran suami Kiranjit Ahluwalia sebagai seorang kaki botol.

Dalam filem Kiranjit Ahluwalia digambarkan sebagai seorang suri rumah kelas pertengahan daripada pekerja kilang seperti dia yang sebenarnya, sifat-sifat Pragna Patel dan Rahila Gupta digabungkan untuk membentukkan satu orang, dilakonkan oleh pelakon India Nandita Das, dan pentakrifan hukum Diamerikakan daripada apa yang sebenarnya British. Pengarah Jagmohan "Jag" Mundhra dalam pertahanannya berkata "Walaupun anda harus memberitahu sebuah kisah benar, sebuah kisah benar tidak sebenarnya pernah menjadi sebuah cerita benar. Bagaimana anda mentakrifkan kebenaran? Tiada di antara kita hadir sewaktu itu dan jelas pengumpulan semula orang-orang yang hadir pada waktu itu telah berubah sekarang. Akhirnya saya harus memberitahu sebuah cerita yang melibatkan diri. Jikalau saya tidak boleh memberitahu sebuah cerita melibatkan diri walau apapun sebabnya berada dalam risiko, tiada orang akan melihatnya."[2]

Kredit[sunting | sunting sumber]

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Crew[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "PROVOKED - Latest Photo Gallery". Galatta.com. Dicapai pada 07 December. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan); External link in |publisher= (bantuan)
  2. ^ a b "How a beauty queen and an abused wife stirred fury at Cannes". Dicapai pada 2007-12-22.

Pautan[sunting | sunting sumber]