Puerto Madero

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Puerto Madero
Barrio
Lokasi Puerto Madero dalam Buenos Aires
Negara  Argentina
Bandar Autonomi Buenos Aires
Comuna C1
Keluasan
 • Jumlah 2.1 km2 (0.8 sq mi)
Populasi
 • Jumlah 7,000
 • Kepadatan 3,300/km2 (8,600/sq mi)
Zon waktu ART (UTC-3)

Puerto Madero, juga dikenali dalam perancangan bandar masyarakat sebagai Puerto Madero Waterfront, merupakan sebuah kawasan Argentina modal di Buenos Aires CBD, menduduki bahagian yang signifikan dari Río de la Plata tepi sungai dan mewakili trend arsitektur terkini di bandar Buenos Aires.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Abad ke-19[sunting | sunting sumber]

Dari awal, bandar Buenos Aires mempunyai masalah mengakomodasi kapal kargo besar kerana sungai cetek itu tidak memungkinkan untuk docking terus. Sebaliknya kapal itu ditambatkan jauh dari pantai dan penumpang dan barang-barang yang dibongkar ke tongkang dan feri untuk pengangkutan ke dermaga.

Pada tahun 1882 kerajaan nasional dikontrak pengusaha tempatan Eduardo Madero untuk mengambil alih pembangunan sebuah port baru yang akan menyelesaikan masalah ini. Madero projek, yang dirancang oleh jurutera British Sir John Hawkshaw, dipilih dari antara banyak yang lain.

Pembinaan bermula pada tahun 1887 dan selesai pada tahun 1897, walaupun telah dipasang fitting sebahagian operasi beberapa tahun sebelum menyelesaikan pelabuhan. Ini adalah projek mahal dan walaupun sebuah mercu tanda teknik pada saat itu, sepuluh tahun selepas selesai munculnya kapal kargo yang lebih besar dibuat Puerto Madero usang.

Kerajaan telah untuk kemudian menghadapi pembangunan pelabuhan baru, saat ini kontraktor jurutera Luis Huergo, yang rancangan untuk pelabuhan dermaga terhuyung-huyung yang akan membuka terus ke sungai adalah salah yang ditolak pada tahun 1880-an. rencana-Nya menyebabkan "Puerto Nuevo" (New Port), masih beroperasi hari ini, bahagian yang pertama dibuka pada tahun 1911.

Abad 20 : dari keabaian ke pemulihan[sunting | sunting sumber]

Argentina tukang pahat Lola Mora 's "font dari Nereids", 1903

Lapangan Baru Buenos Aires selesai pada tahun 1926, membuat Madero dermaga yang ada berlebihan. Walaupun ini terus berkhidmat dalam fungsi pelabuhan penyokong, zon secara berperingkat membusuk, menjadi salah satu kawasan bandar yang paling terdegradasi, campuran gudang dan tanah luas tanah yang belum dibangunkan. Pada tahun 1925, 1940, 1960, 1969, 1971, 1981 dan 1985, berturut proposal yang diajukan dengan maksud arus urbanisasi pelabuhan tua, atau ke menghancurkan itu langsung, tidak satupun dari rencana itu membuahkan hasil, namun.

Pada tarikh 15 November 1989, Menteri Pekerjaan dan Perkhidmatan Awam, Jabatan Dalam Negeri dan Kota Buenos Aires menandatangani tindakan pendirian syarikat saham gabungan mata wang "Corporación Antiguo Puerto Madero" ("Old Puerto Madero Corporation" ). Setelah sebagai tujuan pembandaran dari daerah tersebut, kerajaan Bangsa dan bandar menyertai seperti rakan egaliter.

The 170 hektar tempat itu tumpang tindih bidang kuasa: Pentadbiran Umum Pelabuhan, rel kereta api Argentina dan "Junta Nacional de Granos" (Butir Nasional Rapat) mempunyai kepentingan di kawasan-kawasan tersebut. Perjanjian ditandatangani tersirat pemindahan keseluruhan kawasan yang Lama Puerto Madero Corporation SA, sedangkan pemerintah kota tetap yang bertanggung jawab atas peraturan pembangunan bandar.

Abad ke-21[sunting | sunting sumber]

Fail:Puerto Madero Tower.jpg
Para Mulieris dan menara naik Château belakang STARCK's Faena Hotel + Universe

Pada tahun 1990-an, pelaburan tempatan dan asing menyebabkan usaha regenerasi besar-besaran, kitar semula dan pembaikan gudang sebelah barat ke dalam rumah-rumah yang elegan, pejabat, Lofts, perguruan tinggi swasta, hotel-hotel mewah dan restoran yang sesuai dengan media pilihan untuk ini kabupaten baru di sebuah bandar yang dibesarkan berbalik ke sungai. Dipimpin oleh pembukaan 1999, Buenos Aires Hilton, hotel mewah, pawagam multiplex state-of-the-art, teater, pusat kebudayaan, dan gedung perkantoran dan korporat sebahagian besar terletak di sebelah timur

Puerto Madero telah dipugar dengan bakat antarabangsa, gambar bunga dari arkitek terkenal seperti Santiago Calatrava, Norman Foster, César Pelli dan Phillippe STARCK , antara lain. Hari ini salah satu daerah paling trendi di Buenos Aires, telah menjadi alamat yang lebih disukai untuk semakin banyak profesional muda dan pesara, sama. Peningkatan harga hotel juga menghasilkan bunga di daerah itu sebagai tujuan untuk pembeli asing, terutama di pasaran untuk hotel pelaburan premium.

Rangkaian Jalan persekitaran telah sepenuhnya dibina semula, terutama di sisi timur. Tata letak sisi timur saat ini terdiri daripada tiga jalan besar lebar timur-barat menjalankan dilintasi jalan utama sebelah timur itu, Juana manso Avenue. Tata letak dilengkapi dengan beberapa jalan lain dan jalan-jalan kecil, berjalan baik barat-timur dan utara-selatan, dan dengan jalan beberapa pejalan kaki.

Setiap jalan di Puerto Madero dinamakan perempuan. The Puente de la Mujer (Women's Bridge), dengan Sepanyol [arkitek []] Santiago Calatrava, merupakan link terbaru antara dermaga timur dan barat Puerto Madero, sebuah muzium dirasmikan pada 2008, [ [Fortabat Seni Koleksi]], itu sendiri dihasilkan dari sebuah inisiatif oleh Amalina Lacroze de Fortabat (wanita terkaya di Argentina).

Puerto Madero saat ini merupakan projek pembaharuan bandar terbesar di bandar Buenos Aires. Setelah mengalami kebangkitan mengesankan di hanya satu dekad, ini adalah salah satu projek yang paling berjaya pembaharuan tepi laut baru-baru ini di dunia.[1]

Di Puerto Madero Dock 2 (antara Azucena Villaflor dan Rosario Vera Peñaloza - guru dan pendidik La Rioja) bangunan milik Universidad Católica Argentina berdiri berturut-turut ke barat, dan Hotel Faena + Universe (hotel pertama yang dirancang oleh Philip STARCK di Amerika Selatan) terletak di timur Dock 2. Terletak di sudut Aimé Paine (Mapuche Puteri dan adat aktivis hak-hak) dan Rosario Vera Peñaloza, yang Iglesia Nuestra Señora moden de la Esperanza telah dirasmikan pada tahun 1996 dan didedikasikan kepada Perawan Maria, yang di bawah tajuk Stella Maris, atau "bintang dari "Laut, adalah santo pelindung dari Coast Guard Argentina. Dermaga selaras dengan dique 2, antara 1400 dan 1500 dari Avenida Moreau de Justo, sebahagian besar ditempati oleh berbagai bangunan apartmen dan pejabat dari Universidad Católica Argentina dan syarikat Pabellon de las Artes (Seni Pavilion), ruang untuk persembahan seni dengan kemasukan dari sisi pejalan kaki dari dermaga. Di sini, ada beberapa bar dan kedai kopi.

Pemandangan Puerto Madero pada 2010

New high-rise construction[sunting | sunting sumber]

Bertingkat tinggi kondominium menara bersama Dock 3.
Yacht Towers dalam pembangunan bersama Dock 4.

Banyak perumahan baru naik tinggi hingga 50 cerita telah dibina menghadapi Rio de la Plata sejak tahun 2000. Ini termasuk El Mirador Puerto Madero Towers, Renoir Towers, El Faro Towers, Chateau Tower of Puerto Madero dan Mulieris Towers antara lain. Banyak naik tinggi yang lain yang baru-baruTemplat:When telah dirasmikan meliputi Le Parc Tower dan Hilton dan River View Towers. Pejabat dan hotel-naik tinggi juga sedang dibina seperti Repsol YPF Headquarters dan Conrad Buenos Aires Hotel & Resort, yang pembinaan dijadualkan ke bermula pada akhir tahun 2008 dan dijadualkan selesai akhir 2010.[2]

Selain itu seorang St Regis Starwood Hotel sedang dibina dipertamadique, di mana kelab malam yang terkenal Opera Teluk dahulu berada, dan dijadualkan dibuka pada tahun 2013. Sebuah tempat peranginan Jumeirah Polo besar juga akan memaparkan sebuah hotel di Puerto Madero, bekerja conjointly dengan bidang polo luar Buenos Aires.

Angkutan[sunting | sunting sumber]

Baru-baru ini Templat:When dirasmikan 2 km (1.3 batu) Puerto Madero Trem garis melayani daerah tersebut, berlari sejajar dengan Alicia Moreau de Justo Avenue (sepanjang bangsal's sisi barat), namun, persekitaran masih belum baik disambungkan ke rangkaian transit bandar. Beberapa laluan bas berjalan melalui Puerto Madero, tidak ada jalur kereta bawah tanah mencapai itu dan ada saat ini rasmi tidak ada rancangan ke memperluaskan rangkaian kereta bawah tanah ke persekitaran meski sambungan yang dirancang dari [trem []] cara dijadualkan ke menyambung Retiro dan Constitución stesen kereta.[3]

Expressway controversy[sunting | sunting sumber]

Sebuah tol menyambung utara dan selatan bandar melalui Puerto Madero telah lama dalam tahap perancangan. Beberapa alternatif telah dipertimbangkan, termasuk tinggi, groundlevel, bawah tanah, dan bahkan proposal bawah air oleh pemaju swasta Julio Torcello, yang akan dijalankan di bawah empat dermaga proposal ini terakhir diberhentikan sebagai tidak mungkin ke membina.[4][5] Semua cadangan telah dikritik: pilihan tahap yang lebih tinggi dan tanah kerana mereka akan merupakan penghalang antara Puerto Madero dan seluruh bandar, dan skim bawah tanah kerana kos dan kesan negatif selama pembinaan. Menempatkan tol antara Puerto Madero dan Buenos Aires Ekologis Reserve juga telah dipertimbangkan, namun telah sangat ditentang oleh lingkungan.[nyatakan menurut siapa?]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Ann Breen and Dick Rigby, The New Waterfront: A Worldwide Urban Success Story – McGraw-Hill Professional
  2. Conrad Buenos Aires to debut in popular Puerto Madero area
  3. Rossi, Antonio (2007). "Proyectan Tranvía de Retiro a Constitución". La Nación. Diperoleh pada 2007-07-13.  (Bahasa Sepanyol)
  4. Baccaro, Diana / Brunstein, Carolina (1999). "Polémica por la futura autopista ribereña". Clarín. Diperoleh pada 2008-01-08.  (Bahasa Sepanyol)
  5. "Estudian hacer una autopista subterránea en Puerto Madero". Clarín. 1997. Diperoleh pada 2008-01-08.  (Bahasa Sepanyol)

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Indeks tampak bangunan, monumen, dan tarikan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Barrios of Buenos Aires

Koordinat: 34°36′43″S 58°21′53″W / 34.61194°S 58.36472°B / -34.61194; -58.36472