R.A. Kartini

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Kartini bersama suaminya.

Raden Adjeng Kartini (Jepara, 21 April 1879 - Rembang, 13 September 1904) (ejaan baru: Raden Ajeng Kartini, gelar setelah menikah: Raden Ayu Kartini) adalah seseorang dari kalangan priyayi atau kelas bangsawan Jawa, puteri Raden Mas Sosroningrat, bupati Jepara dari isteri pertamanya, tetapi bukan isteri utama. Pada waktu itu poligami adalah suatu perkara yang biasa. Kartini melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana hal ini menimbulkan perpecahan dan kesengsaraan di antara anggota keluarga, beliau amat tidak bersetuju dengan hal ini. Sebab lain adalah kerana pendidikan Barat yang pernah dipelajarinya.

Sehingga berusia 12 tahun, Kartini dibenarkan bersekolah, di sebuah sekolah rendah Europah. Di situ, antara lain Kartini mempelajari bahasa Belanda. Tetapi setelah berusia 12 tahun, menurut adat Jawa ia harus dipingit, iaitu tinggal di rumah untuk belajar hal-hal yang diperlukan untuk memasuki dunia perkahwinan kelak.

Oleh kerana Kartini mampu bertutur bahasa Belanda, maka di rumah dia mulai belajar sendiri dan menulis surat kepada teman-temannya yang berasal dari Belanda. Salah seorang daripadanya adalah Rosa Abendanon yang banyak memberi galakan kepadanya.

Kedua ibu bapa Kartini menyuruh Kartini menikah dengan bupati Rembang, yang sudah mempunyai tiga orang isteri. Bagi Kartini hal ini merupakan sebuah penghinaan yang dijalaninya dengan tabah. Ternyata suaminya tidak terlalu menekan dan Kartini diberikan kebebasan secara relatif.

Anak tunggal Kartini lahir pada 13 September 1904. Beberapa hari kemudian Kartini meninggal pada usia 25 tahun.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]