8P8C

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari RJ45)
Plag 8P8C sebelum dipasang pada kabel
Plag dan kabel
Penyambung dan soket

8P8C (Inggeris: 8 Position 8 Contact) dulu dikenali sebagai RJ45 adalah plag dan soket yang biasa digunakan untuk penyambungan ethernet di dalam rangkaian komputer. Penyambungan 8P8C biasanya dilakukan pada kabel pasangan berlingkar.

8P8C mempunyai dua komponen iaitu plag masukkan (male plug) dan soket terima (female socket), setiapnya mempunyai lapan dawai konduktor. Konduktor pada plag adalah rata dan kedudukannya adalah selari dengan badan penyambung. Di dalam soket pula konduktor adalah tergantung secara berpenjuru menghala ke dalam. Apabila satu plag 8P8C dijodohkan dengan soket 8P8C, konduktor tadi akan bersambung dan menyebabkan ada pengaliran arus elektrik. Dawai konduktor di dalam soket seperti spring memastikan antara muka plag lebih baik dan membolehkan perjalanan keluar dan masuk lebih mudah. Penyambungan 8P8C adalah terbaik untuk digunakan pada ethernet. Sekitar tahun 2000, ia digunakan secara meluas untuk penyambungan kabel rangkaian ethernet dan menggantikan jenis-jenis sambungan terdahulu seperti penyambung BNC. Penyambung terdahulu ada juga ada yang tidak digunakan lagi seperti kabel modem memerlukan kuasa dan voltan tinggi untuk setiap penyambungan yang banyak.


Pemasangan[sunting | sunting sumber]

Ia biasanya ditamatkan menggunakan T568A atau T568B pin/pasangan merujuk TIA/EIA-568-B. Kabel yang dipasang sebagai T568A dan di hujung satu lagi sebagai T568B dipanggil kabel pemasangan terbalik ("crossover" cable). Ia biasanya digunakan untuk penyambungan antara peralatan seperti hab, penghala dan suis. Kabel yang dipasang sama di hujung dipanggil kabel pemasangan lurus ("straight-through" cable). Ia biasanya digunakan untuk menghubungkan hab dengan komputer.

Warna wayar pada 8P8C mengikut piawai EIA/TIA-568A/B[sunting | sunting sumber]

Pin Kod warna T568A Kod warna T568B
1 putih-hijau putih oren
2 hijau oren
3 putih-oren putih-hijau
4 biru biru
5 putih-biru putih-biru
6 oren hijau
7 putih-perang pulih-perang
8 perang perang

Pemasangan EIA/TIA-568B[sunting | sunting sumber]

Sambungan komputer - hab
RJ-45 EIA/TIA 568B sebelah kiri RJ-45 EIA/TIA 568B sebelah kanan

Pemasangan EIA/TIA-568A[sunting | sunting sumber]

RJ-45 EIA/TIA 568A sebelah kiri RJ-45 EIA/TIA 568A sebelah kanan

Pemasangan cross-over EIA/TIA-568A/B (10Base-T, 100Base-TX)[sunting | sunting sumber]

Sambungan komputer - komputer
RJ-45 EIA/TIA 568B sebelah kiri RJ-45 EIA/TIA 568A sebelah kanan

Lihat juga[sunting | sunting sumber]