Rado (jam tangan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Rado Silver Star, sekitar 1980

Rado adalah pengeluar jam tangan Switzerland, dengan ibu pejabat pusat di Lengnau, Switzerland. Ia dikenali untuk kegunaan bahan tahan-calar, suatu bidang yang ia dianggap pelopor. Hari ini syarikat tersebut menghasilkan sekitar setengah juta jam setahun dengan kakitangan sekitar 300 orang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Dibentuk pada 1917 sebagai Co, Rado awalnya hanya dihasilkan gerakan menonton. Pada tahun 1957 syarikat melancarkan koleksi pertama jam tangan dengan jenama Rado. Pada 1962, Rado Diastar, pertama di dunia-bukti awal menonton, dilancarkan. Ini telah dihasilkan sejak, sekarang dijual sebagai DiaStar Original.

Pada tahun 1983 Rado menjadi sebahagian daripada kumpulan SMH yang diganti pada tahun 1998 sebagai 'Group Swatch'.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2004 visi Rado diwujudkan dengan diperkenalkannya V10K tersebut. Pelapisan menonton dengan berlian teknologi tinggi membuat V10K jam tersulit di Bumi, disedari oleh Guinness Book of World Records. jam tangan berjenama Rado baru ini juga berbeza dari industri menonton tradisional Switzerland dalam estetika mereka yang unik. Reaksi pasar cenderung untuk seperti estetika yang kuat, dengan banyak yang menghargai Rado paparan unik dan berbeza.

Selama masa mereka Rado, Rado telah menerima lebih daripada 20 anugerah design antarabangsa elit, dari RED DOT Award ke iF Design Award, untuk kedua produk mereka dan yang paling baru-baru ini, mereka bekerjasama dengan Jasper Morrison untuk menonton tempat inovatif yang meniru bentuk pergelangan tangan manusia.

Harga[sunting | sunting sumber]

jam tangan Rado harga bervariasi sesuai dengan model, usia dan bahan, tetapi koleksi inti dari potongan Rado akan berkisar sekitar US $ 700 menjadi sekitar US $ 28.000. Model yang merangkumi membuka pantas dan intan berlian baguette boleh kos sekitar AS $ 30,000 hingga $ 250,000.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]