Raelee Hill

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raelee Hill
Kelahiran (1972-10-24) 24 Oktober 1972 (umur 51)
PekerjaanPelakon televisyen
Tahun aktif1993–kini

Raelee Hill (lahir 24 Oktober 1972) ialah seorang pelakon wanita Australia terkenal dengan watak-wataknya dalam beberapa siri teleivisyen di negaranya. Watak utama pertamanya adalah sebagai Loretta Taylor dalam Paradise Beach, yang diikuti tidak lama kemudian dengan watak-watak Serendipity Gottlieb dalam Neighbours dan Constable Tayler Johnson dalam Water Rats.

Dilahirkan di Brisbane, Australia. Beliau terkenal dalam gelangan antarabangsa menerusi Sikozu Svala Shanti Sugaysi Shanu dalam siri televisyen cereka sains Farscape. Pada asalnya diuji bakat untuk watak Komanden Mele-On Grayza, beliau dianggap "terlalu suka" untuk watak antagonis dan watak Sikozu telah dicipta secara eksklusif oleh penerbit eksekutif David Kemper.

Beliau membuat kemunculan buat pertama kalinya filemnya komedi romantis 1996 Hotel de Love, dan penghargaan teater itu termasuk watak Wendy dalam Pan untuk The Jim Henson Company, dan juga Tasting Sugar Lake untuk Budinskis Theatre. Beliau mempunyai peranan dalam filem Indonesia 2005 mengenai pengeboman Bali 2002, Long Road to Heaven.

Pada 2007 beliau muncul dalam The Final Winter.

Hill juga muncul dalam iklan untuk kesihatan insurans HBF dan gadai janji pemberi pinjaman RAMS.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Main cast of Farscape