Rang De Basanti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rang De Basanti
Poster promosi untuk filem
PengarahRakeysh Omprakash Mehra
Lakon layarRenzil D'Silva
Rakeysh Omprakash Mehra
Prasoon Joshi
Cerita olehKamlesh Pandey
Dihasilkan olehRakeysh Omprakash Mehra
Ronnie Screwvala
DibintangiAamir Khan
R. Madhavan
Sharman Joshi
Soha Ali Khan
Waheeda Rehman
Siddharth Narayan
Kunal Kapoor
Atul Kulkarni
Alice Patten
SinematografiBinod Pradhan
Disunting olehP. S. Bharathi
Muzik olehA. R. Rahman
Diedarkan olehUTV Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 26 Januari 2006 (2006-01-26)
Masa tayangan
157 minit
NegaraTemplat:Film India
BahasaHindi
English
Punjabi
Bajet25 crore (approximately US$5.5 million)[1]
Pecah panggung92 crore (AS$14 juta)[2]

Rang De Basanti (Hindi: रंग दे बसंती Raṅg De Basantī, IPA: [ˈrəŋɡ d̪eː bəˈsənt̪i]; Melayu: Warna Pengorbanan) adalah sebuah filem 2006 drama India yang ditulis dan diarahkan oleh Rakeysh Omprakash Mehra. Ia mempunyai ensemble cast yang terdiri daripada Aamir Khan, Soha Ali Khan, Madhavan, Kunal Kapoor, Siddharth Narayan, Sharman Joshi, Atul Kulkarni dan pelakon British Alice Patten dalam peranan memimpin. Dibuat pada bajet 250 juta ( US $ 5,5 juta), filem itu telah ditembak di dalam dan di sekitar New Delhi.

Cerita ini adalah mengenai pembikin filem dokumentari British yang ditentukan untuk membuat filem di India kebebasan pejuang berdasarkan penyertaan diari oleh datuk, bekas pegawai Tentera British India. Apabila tiba di India, beliau meminta sekumpulan lima lelaki muda untuk bertindak dalam filem itu. Mereka bersetuju, tetapi selepas mereka memulakan penggambaran rakan mereka terbunuh dalam nahas pesawat pejuang, dengan rasuah kerajaan yang muncul untuk menjadi punca kejadian. Peristiwa ini radicalizes mereka dari riang kepada individu-individu yang didorong oleh semangat-yang ditentukan untuk membalas dendam kematiannya.

Siaran filem itu menghadapi tentangan sengit dari Kementerian Pertahanan India dan Lembaga Kebajikan Haiwan disebabkan oleh bahagian-bahagian filem itu yang menggambarkan penggunaan pesawat pejuang MiG-21 dan satu bangsa kuda India yang diharamkan masing-masing. Filem ini dikeluarkan di seluruh dunia pada 26 Januari 2006 dan kemudiannya telah dicalonkan untuk Anugerah BAFTA untuk Filem Terbaik Filem Bahasa Asing Terbaik pada 2006 Anugerah BAFTA. Rang De Basanti juga telah dipilih sebagai penyertaan rasmi India untuk Golden Globe Award dan Anugerah Akademi dalam Asing Terbaik kategori Filem Bahasa, walaupun ia tidak akhirnya menghasilkan pencalonan untuk anugerah sama ada. Runut bunyi A. R. Rahman, yang diperoleh ulasan positif, mempunyai dua landasan dipertimbangkan untuk [[Academy Award] penamaan]. Filem ini bukan sahaja diterima baik oleh pengkritik dan penonton pada nilai-nilai pengeluarannya, tetapi juga mempunyai pengaruh yang ketara ke atas masyarakat India. Di India, filem ini tidak banyak majlis-majlis anugerah Bollywood, termasuk memenangi Filem Terbaik di Filmfare Awards.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bacaan lebih lanjut[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan rediff_pII tidak disediakan
  2. ^ "Top Lifetime Grossers Worldwide (IND Rs)". Boxofficeindia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-07. Dicapai pada 2011-04-29.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Indian patriotic films Templat:National Film Award Wholesome Entertainment Templat:FilmfareBestMovieAward