Rani Mukerji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rani Mukerji
Mukerji mempromosikan Hichki pada 2018
Kelahiran
Rani Mukherjee

(1978-03-21) 21 Mac 1978 (umur 45)
Nama lainRani Mukherji
Rani Mukerjee
Pusat pendidikanUniversiti Wanita SNDT
PekerjaanPelakon
Tahun aktif1996–kini
PasanganAditya Chopra (berkahwin 2014)

Rani Mukerji (Benggali: রাণী মুখার্জী, /rɑːn mᵿkhər/; lahir pada 21 Mac 1978),[1] ialah pelakon wanita India yang bekerja dalam filem Hindi. Sepanjang kerjaya Bollywood beliau, Mukerji menjadi salah seorang selebriti berprofil tinggi di India, memenangi pelbagai anugerah termasuk tujuh Anugerah Filmfare. Peranan filem beliau telah dipetik sebagai sentuhan ketara dari pengahayatan tradisional wanita di Bollywood.

Walaupun Mukerji dilahirkan ke dalam keluarga Mukherjee-Samarth, di mana ibu bapa dan saudara-mara beliau ialah ahli-ahli industri filem India, beliau tidak bercita-cita untuk meneruskan kerjaya dalam filem. Walau bagaimanapun, ketika usia remaja, beliau mula berjinak dengan lakonan dengan melakonkan peranan pembantu dalam filem bahasa Bengali bapanya Biyer Phool (1996) dan kemudiannya telah menerima peranan utama dalam drama sosial 1997 Raja Ki Aayegi Baraat atas desakan ibunya. Beliau kemudian memulakan kerjaya sepenuh masa dalam filem dan mendapat pengiktirafan untuk peranan pembantu dalam percintaan Kuch Kuch Hota Hai (1998). Selepas kejayaan awal dalam kerjayanya, filem Mukerji kurang laros di pecah panggung bagi tempoh tiga tahun akan datang. Prospek kerjaya bertambah baik apabila Yash Raj Films melamar beliau sebagai bintang drama Saathiya (2002).

Pada tahun 2004, Mukerji telah menetapkan dirinya sebagai pelakon utama Bollywood dengan peranan dalam komedi romantis Hum Tum, dan drama Yuva dan Veer-Zaara. Beliau mencapai kejayaan selanjutnya bagi melakonlan watak pekak, wanita buta dan bisu dalam drama terkenal Black (2005) dan seorang wanita malang berkahwin dalam Kabhi Alvida Naa Kehna (2006). Mukerji kemudian bekerjasama dengan Yash Raj Films untuk beberapa filem berjaya yang membawa pengkritik mengkritik beliau untuk memilih peranan miskin dan berpasangan dengan pelakon sama. Thriler separa-biografi No One Killed Jessica (2011) terbukti menjadi pecah panggung pertama dalam tempoh empat tahun, dan beliau mengikutinya dengan membintangi filem thriler berjaya Talaash (2012) dan Mardaani (2014).

Selain berlakon dalam filem, Mukerji terlibat dengan beberapa sebab-sebab kemanusiaan dan lcal mengenai isu-isu yang dihadapi oleh wanita dan kanak-kanak. Beliau telah mengambil bahagian dalam lawatan konsert dan pertunjukan pentas, dan muncul sebagai juri tenaga mahir untuk rancangan realiti Dance Premier League. Walaupun beliau berat mulut untuk membincangkan kehidupan peribadi beliau di khalayak ramai, kehidupan di luar skrin beliau menjadi subjek liputan media besar di India. Beliau telah berkahwin dengan pembikin filem Aditya Chopra, dan dengannya beliau mempunyai seorang anak perempuan.

Kehidupan awal dan latar belakang[sunting | sunting sumber]

Rani Mukerji dilahirkan di Mumbai pada 21 Mac 1978.[2] Bapanya, Ram Mukherjee (lahir kepada keluarga Mukherjee-Samarth), ialah bekas pengarah filem dan salah satu pengasas Filmalaya Studios. Ibunya, Krishna Mukherjee, ialah bekas penyanyi latar.[3] Abangnya, Raja Mukherjee, ialah penerbit dan pengarah filem.[4] Ibu saudara sebelah ibunya, Debashree Roy, adalah seorang pelakon filem Bengali dan sepupu sebelah bapa, Kajol, adalah seorang pelakon filem Hindi dan kontemporari beliau.[5] Seorang lagi sepupu sebelah bapa, Ayan Mukerji, ialah pengarah penulis skrip dan filem.[6] Walaupun ibu bapanya dan kebanyakan saudara-mara beliau menjadi anggota industri filem India, Mukerji tidak berminat untuk meneruskan kerjaya dalam filem.[7] Beliau berkata, "Terlalu ramai pelakon di rumah dan saya mahu menjadi seseorang yang berbeza".[8]

Mukerji mendapat pendidikan di Maneckji Cooper High School di Juhu dan lulus dengan ijazah dalam Sains Rumah dari Universiti Wanita SNDT.[9] Beliau merupakan penari Odissi terlatih dan mula belajar bentuk tarian semasa dalam gred yang kesepuluh.[10] Sebagai sebahagian daripada tradisi tahunan, keluarga Mukherjee meraikan perayaan Durga Puja dalam kejiranan pinggir bandar Santacruz setiap tahun. Mukerji, seorang beragama Hindu, mengambil bahagian dalam perayaan dengan seluruh keluarganya.[11][12]

Pada tahun 1994, pengarah Salim Khan mendekati beliau memainkan peranan wanita utama dalam arahannya, Aa Gale Lag Jaa. Bapanya tidak bersetuju dengan kerjaya sepenuh masa dalam filem pada usia yang muda, jadi beliau menolak tawaran itu. Pada usia lapan belas tahun, Mukerji bereksperimen dalam lakonan dengan dengan membawakan peranan sokongan dalam filem bahasa Bengali bapanya Biyer Phool (1996).[13] Filem ini dibintangi Prosenjit dan Indrani Haldar dalam peranan utama dan menceritakan kisah dua adik-beradik; Mukerji membawakan adik-beradik yang lebih muda watak Haldar. Tidak lama selepas itu, Khan mendekati beliau dengan tawaran filem lain untuk membawakan protagonis drama sosial Raja Ki Aayegi Baraat, Mukerji menerima peranan kerana desakan ibunya bahawa beliau terus mengejar lakonan secara eksperimen.[14] Sebelum mula bekerja pada filem itu, Mukerji dilatih di institut lakonan Roshan Taneja.[15]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Kemunculan sulung dan pengiktirafan awam (1997-99)[sunting | sunting sumber]

Mukerji memegang watak mangsa rogol yang dipaksa untuk berkahwin dengan perogolnya dalam filem Raja Ki Aayegi Baraat, yang dikeluarkan pada tahun 1997.[16] Filem ini merupakan kegagalan komersial, persembahan Mukerji mendapat pujian, dan beliau memenangi trofi penghargaan khas pada majlis Anugerah Skrin tahunan.[17] Berikutan keputusan buruk filem itu di pecah panggung, Mukerji kembali ke kolej untuk melengkapkan pendidikan beliau. Walau bagaimanapun, yang diilhamkan oleh kejayaan sepupunya Kajol di Bollywood, beliau membuat keputusan untuk meneruskan kerjaya sepenuh masa dalam filem.

Pada tahun 1998, Mukerji membintangi bersama Aamir Khan dalam Ghulam (1998) karya Vikram Bhatt, kejayaan komersial pertamanya.[18] Walaupun peranannya dalam filem itu adalah kecil, lagu "Aati Kya Khandala" mendapat pengiktirafan meluas beliau.[19] Kerana tekstur suara patah Mukerji, Bhatt mengupah seorang artis alihsuara dengan suara yang lebih tinggi bernada kaku untuk talian beliau. Apabila ditanya jika keputusan pengarah itu untuk tidak menggunakan suaranya dalam filem itu terjejas, beliau berkata, suaranya dialih kerana ia "tidak sesuai dengan watak".[20][21]

Pada tahun berikutnya, Karan Johar memberi peranan kepada Mukerji bersama Shah Rukh Khan dan Kajol dalam bergelar pengarah, Kuch Kuch Hota Hai. Peranan ini pada asalnya ditulis untuk Twinkle Khanna, tetapi apabila beliau menolaknya, Johar menandatangani Mukerji atas desakan Khan dan Aditya Chopra. Johar pada asalnya bertujuan bahawa seorang artis alihsuara mengalih sunting garis Mukerji dalam filem, tetapi bertambah baik gaya bicara beliau dan akhirnya mengalihsuara untuk talian sendiri. Beliau memegang watak Tina Malhotra, seorang pelajar kolej yang berada dalam hubungan dengan watak Khan. Menulis untuk India Today, pengkritik filem Nandita Chowdhury menganggap Mukerji menjadi pencuri adegandan menambah, "Melelehdari setiap liang, beliau [..] membuktikan dirinya seorang pelakon yang masa telah datang." Kuch Kuch Hota Hai terbukti satu kejayaan bagi Mukerji; ia muncul sebagai blokbuster di India dan di luar negara dengan pendapatan lebih ₹ 1.03 bilion (AS $ 15 juta), dan memenangi lapan Anugerah Filmfare, yang termasuk sebuah trofi Pelakon Pembantu Wanita Terbaik untuk Mukerji.

Berikutan kejayaan Kuch Kuch Hota Hai, Mukerji memainkan peranan utama dalam drama sosial Mehndi (1998) dan komedi Hello Brother (1999). Kedua-dua filem ini adalah kekecewaan yang kritikal dan komersil yang gagal melonjakkan kerjayanya ke hadapan.

Kerjaya dan kejayaan awal (2000-03)[sunting | sunting sumber]

Mukerji semasa keluaran audio Chori Chori Chupke Chupke pada 2001

Menjelang tahun 2000, Mukerji mahu mengelak daripada pelakon sebagai jenis "standard heroin filem Hindi" dan dengan itu memutuskan untuk melakonkan peranan yang lebih mencabar di samping memimpin wanita glamor yang arketipikal. Walau bagaimanapun, tiada keluaran filem beliau pada tahun 2000 adalah amat ketara. Dalam Badal dan Bichhoo, dua drama aksi lelaki-sentrik (kedua-duanya menampilkan Bobby Deol), beliau memainkan peranan yang bertemu dengan pujian sedikit dari pengkritik. Satu peranan sokongan dalam filem dwibahasa Kamal Hassan Hey Ram terbukti lebih bermanfaat. Filem ini adalah sebahagiannya berkisarkan pembunuhan Mahatma Gandhi dan Mukerji melakonkan watak Aparna Ram, seorang guru sekolah Bengali yang dirogol dan dibunuh semasa rusuhan kaum di Calcutta. Subjek kontroversi Hey Ram membawa kepada pendapatan pecah panggung lemah, tetapi filem itu adalah kritikal yang diiktiraf dan dipilih sebagai penyertaan rasmi India ke Oscar tahun itu. Mukerji mendapati tiada kejayaan dalam dirinya dua keluaran seterusnya, komedi Hadh Kar Di Aapne dan romantik Kahin Pyaar Na Ho Jaaye. Komedi romantis Har Dil Jo Pyar Karega, bagaimanapun, yang melakyakkan Mukerji menerima Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pencalonan di Filmfare dan lebih baik diterima oleh pengkritik. Padmaraj Nair Skrin mendapati peranan Mukerji untuk menjadi "terlalu sedikit untuk beliau membuktikan dirinya" tetapi menambah bahawa "beliau adalah agak mencukupi dalam apa jua adegan beliau diberi".

Tahun 2001 merupakan tahun yang mengecewakan bagi Mukerji. Dalam kajian untuk keluaran pertama tahun ini, Chori Chori Chupke Chupke, sebuah drama berdasarkan bersalin tumpang, pengkritik filem Sukanya Verma mendapati Mukerji menjadi "cacat dengan peranan yang tidak memberi skop banyak beliau selain menangis dan teresak-esak" dan pilihan yang "lebih berisi" peranan beliau bersama bintang Preity Zinta. Dalam Bas Itna Sa Khwaab Hai dan Nayak: The Real Hero, filem-filem yang gagal memperoleh pujian, Mukerji membawakan kepentingan cinta kepada Abhishek Bachchan dan Anil Kapoor masing-masing. Dalam kajian bagi kedua, Sarita Tanwar menulis bahawa "[Mukerji] mempunyai sedikit kaitan kecuali menjadi sebahagian daripada beberapa lagu-lagu indah digambarkan".

Selepas tiga tahun berturut-turut filem buruk yang diterima, prospek kerjaya Mukerji mula bertambah baik pada tahun 2002 apabila Yash Raj Films, syarikat penerbitan utama di India, mengambil beliau untuk dua produksi berprofil tinggi: Mujhse Dosti Karoge!, komedi romantis bersama dibintangi Hrithik Roshan dan Kareena Kapoor, dan Saathiya, pembuatan semula hits pecah panggung Tamil Alaipayuthey. Mujhse Dosti Karoge! telah banyak dipromosikan sebelum keluaran dan membuktikan kejayaan di peringkat antarabangsa, tetapi gagal untuk mendapatkan keuntungan di India. Drama romantik Saathiya membuktikan titik perubahan yang besar dalam kerjayanya, memenangi beliau Anugerah Pengkritik Filmfare untuk Pelakon Terbaik dalam tambahan kepada pencalonan Pelakon Wanita Terbaik pada majlis yang sama. Mukerji hanya pilihan pengarah Shaad Ali untuk memainkan peranan itu; beliau berkata, "Beliau dilahirkan untuk memainkan peranan ini. Beliau melihat watak. Beliau kelihatan lemah. Beliau melihat umur yang betul. Beliau sempurna". Filem lakonan bersama Vivek Oberoi, dan ibu saudara sebelah bapa Tanuja, dan terbukti satu kejayaan ekonomi. Gambaran Mukerji terhadap Suhani Sharma, seorang pelajar perubatan yang berkaitan dengan ketegangan dan rasa tidak puas hati yang berkahwin pada usia muda, bertemu dengan pujian kritis. BBC menyatakan bahawa "Mukerji memainkan watak seorang gadis kelas pertengahan dengan keyakinan besar", dan Udita Jhunjhunwala dari Mid Day menambah, "ungkapan dan lakonan beliau adalah terkurang dalam peranan yang sesuai dengannya seperti sarung tangan."

Pada tahun 2003, Mukerji menggantikan Aishwarya Rai memainkan peranan wanita utama bersama Shah Rukh Khan dalam percintaan Aziz Mirza Chalte Chalte. Laporan itu mencadangkan Rai digantikan selepas bermusuh dengannya kemudian teman lelaki Salman Khan pada set filem itu, tetapi Shah Rukh Khan menegaskan bahawa Mukerji telah menjadi pilihan asal untuk peranan. Konsep filem itu adalah sama dengan Saathiya dan berhadapan dengan salah faham antara pasangan suami isteri. Mukerji berkata, "[Tidak seperti Saathiya], Chalte Chalte berkaitan dengan bentuk yang lebih matang dan lebih dalam kasih sayang. Ia adalah mengenai bagaimana seorang lelaki dan seorang wanita bertindak balas terhadap situasi. [..] Anda tidak boleh benar-benar mendapatkan sangat berbeza dengan watak-watak, tetapi anda boleh meletakkan mereka pada latar belakang yang berbeza". Filem ini telah diterima baik oleh kedua-dua pengkritik dan penonton, dan pada tahun berikutnya Mukerji menerima pencalonan kedua Pelakon Terbaik di Filmfare. Juga tahun itu, beliau membintangi komedi romantis Milan Luthria Chori Chori bersama Ajay Devgan, drama suspens Sudhir Mishra Calcutta Mail, bersama Anil Kapoor dan Manisha Koirala, dan filem ensembel perang J.P. Dutta LOC Kargil. Tiada satu pun daripada filem-filem ini menunjukkan persembahan yang baik secara kritikal atau komersial.

Kejayaan meluas (2004-06)[sunting | sunting sumber]

Tahun 2004 menandakan permulaan tempoh yang paling berjaya dalam kerjaya Mukerji. Pada acara Anugerah Filmfare ke-50 pada tahun 2005, Mukerji memenangi anugerah Pelakon Wanita Terbaik dan Pelakon Pembantu Wanita, menjadi satu-satunya pelakon untuk memenangi kedua-dua anugerah pada tahun yang sama. Kemenangan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik adalah untuk Mani Ratnam Yuva (2004), filem komposit yang menampilkan barisan pelakon termasuk Ajay Devgan, Abhishek Bachchan, Vivek Oberoi, Kareena Kapoor dan Esha Deol. Filem ini menceritakan kisah tiga anak-anak muda dari lapisan masyarakat yang hidupnya bersilang oleh kemalangan kereta; Mukerji telah diperanan sebagai Shashi Biswas, seorang suri rumah Bengali dilucutkan kewangan yang didera oleh suaminya, orang bodoh yang tempatan (dimainkan oleh Bachchan). Taran Adarsh menulis, "Di antara wanita yang terkemuka, ia adalah Rani Mukerji yang adalah yang terbaik. Peranan menuntut pelakon bahan dan Rani lebih daripada kehidupan sehingga jangkaan." Beliau memenangi anugerah Pelakon Wanita Terbaik untuk peranan dibintangi beliau dalam Hum Tum Kunal Kohli (2004), komedi romantis tentang dua individu keras kepala yang memenuhi di pelbagai peringkat kehidupan mereka. Filem ini mrnggandingkannya bersama Saif Ali Khan dan membuktikan salah satu kejayaan komersial terbesar tahun ini. The Hindu mendapati gambaran Mukerji terhadap Rhea Prakash menjadi "diri sesungguhnya berwibawa" dan Tanmaya Kumar Nanda daripada Rediff.com menulis, "Rani adalah diri yang dikumpulkan sendiri, berubah ke dalam pelbagai warna dari watak beliau dengan kemudahan sesumpah".

Kemudian tahun itu, Mukerji mencapai kejayaan lagi apabila Yash Chopra menyuntingnya bersama Shah Rukh Khan dan Preity Zinta dalam drama romantis Veer-Zaara. Filem ini menceritakan kisah pencinta bintang-melintasi, Veer Pratap Singh (dimainkan oleh Khan) dan seorang wanita Pakistan, Zaara Hayaat Khan (lakonan Zinta); Mukerji memainkan peranan Saamiya Siddiqui, seorang peguam Pakistan terlibat dalam kes mahkamah yang melibatkan Singh. Dengan kasar di seluruh dunia lebih ₹ 940 juta (AS $ 14 juta), Veer-Zaara muncul sebagai filem tertinggi kutipan tahun; ia telah ditayangkan di Festival Filem Berlin dan bertemu dengan pujian kritis. peranan Mukerji mendapat pujian oleh para pengkritik; BBC berkata, "Rani Mukerjee yang layak memuji lakonannya. Bertindak melalui mata anda dan tidak menggunakan dialog adalah seni. Rani untuk satu, telah menyempurnakan ini." Beliau memenangi Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada majlis Anugerah IIFA, dan menerima pencalonan dalam kategori yang sama di Filmfare.

Pada tahun 2005, majalah Outlook diterbitkan yang Mukerji telah menetapkan dirinya sebagai pelakon yang paling berjaya di kontemporari pawagam Hindi. Peranan filem pertamanya pada tahun itu bersama Amitabh Bachchan dalam yang sangat terkemuka Black arahan Sanjay Leela Bhansali, sebuah drama mengenai seorang pemabuk yang mendedikasikan hidupnya untuk mengajar seorang gadis buta dan pekak bagaimana untuk berkomunikasi. Bhansali menulis sebahagian daripada gadis buta-tuli khusus untuk Mukerji, yang pada mulanya teragak-agak untuk mengambil peranan kerana "mencabar" isinya. Setelah Bhansali menguatkuasakan kepercayaannya kepada beliau, beliau bersetuju dan mula gigih belajar bahasa isyarat dengan profesional di Institut Helen Keller di Mumbai. Black memenangi beberapa anugerah termasuk dua Anugerah Filem Nasional dan sebelas Anugerah Filmfare, dan Richard Corliss dari TIME menampilkannya sebagai filem kelima terbaik tahun ini. Persembahan Mukerji ini bertemu dengan pujian sebulat suara; Empire menyifatkan persembahan "menakjubkan", Filmfare memasukkan kerja-kerja beliau dalam senarai mereka "80 Most Iconic performances" pawagam India dan menulis, "Rani telah meninggalkan kesan mendalam dengan peranan ini yang biasanya datang sekali seumur hidup bagi kebanyakan". Beliau menjadi satu-satunya pelakon untuk memenangi kedua-dua Pelakon Wanita Terbaik dan trofi Pelakon - Pengkritik pada majlis Anugerah Filmfare.

Mukerji bersama Preity Zinta, yang berlakon bersamanya dalam beberapa filem pada 2000an

Tahun itu, Mukerji menerima pencalonan kedua Pelakon Terbaik di Filmfare untuk kerja-kerja beliau bersama Abhishek Bachchan dalam filem Bunty Aur Babli, sebuah filem komedi yang menandakan kerjasama kelima dengan Yash Raj Films. Beliau memainkan watak tajuk Vimmi "Babli" Saluja, seorang penjahat wanita. Filem ini adalah filem kutipan tertinggi kedua tahun 2005 dan kejayaan utama ketiga Mukerji dalam dua tahun berturut-turut. Pengkritik filem Namrata Joshi menulis bahawa "Rani bermain ke galeri dengan mudah" dan Taran Adarsh menulis bahawa beliau "tenggelam gigi ke dalam peranan dan keluar dengan cemerlang". Beliau mengikutinya dengan filem fantasi Amol Palekar Paheli, menyatukan semula beliau dengan Shah Rukh Khan. Filem ini adalah flop box office di India tetapi telah diberikan keluaran antarabangsa yang kukuh; ia telah ditayangkan di Festival Filem Sundance dan merupakan penyerahan India untuk Filem Bahasa Asing Terbaik di Anugerah Akademi ke-79. Raja Sen daripada Rediff.com kagum dengan filem itu serta persembahan Mukerji ini yang dipanggil "satu lagi bahagian dengan sempurna dimainkan". Keluaran keempat dan terakhir Mukerji tahun ini adalah tempoh filem yang dinanti-nantikan Mangal Pandey: The Rising. Pengarah Ketan Mehta mulanya menghampiri beliau untuk penampilan pelakon, yang telah berkembang menjadi "sebahagian penting" selepas beliau memberikan persetujuannya untuk berlakon dalam filem itu. Peranan beliau adalah dari Heera, pelacur yang membentuk kepentingan cinta watak tajuk (lakonan Aamir Khan). Derek Elley dari Variety menyebut bahawa Mukerji membuat "sebahagian besar gadis nakal beliau," walaupun mempunyai "peranan kecil untuk bintang yang berkalibernya."

Mukerji menolak tawaran dari Mira Nair untuk berlakon dalam filem Hollywood The Namesake, sebaliknya memilih untuk bekerjasama sekali lagi dengan rakannya Karan Johar dalam Kabhi Alvida Naa Kehna (2006), sebuah drama bandar berurusan dengan kafir dan hubungan tidak berfungsi. Penerbitan berprofil tinggi menampilkan barisan pelakon Amitabh Bachchan, Shah Rukh Khan, Abhishek Bachchan, Preity Zinta dan Kirron Kher, dan mengisahkan kisah dua pasangan malangnya berkahwin di New York yang mengakibatkan hubungan sulit luar nikah. Mukerji membawakan watak Maya Talwar, seorang wanita berlapis dengan keraguan diri dan soalan tentang hubungan antara suaminya (dimainkan oleh Abhishek Bachchan) dan dirinya. Kabhi Alvida Naa Kehna adalah keluaran popular, muncul sebagai satu kejayaan ekonomi yang besar dengan pendapatan kasar lebih ₹ 1.13 bilion (AS $ 17 juta). Rajeev Masand daripada CNN-IBN menulis, "Rani kelihatan satu juta dolar dan beliau menyelam di bawah kulit watak beliau untuk membuat bahagian satu yang kita akan ingat untuk masa yang panjang". Peranan memenangi Mukerji Anugerah Pelakon Terbaik IIFA ketiga berturut-turut dan antara mengangguk lain, memperoleh beliau pencalonan keenam Pelakon Terbaik di Filmfare. Melodrama buruk yang diterima Baabul merupakan penampilan terakhir beliau pada tahun itu.

Kemajuan profesional (2007-10)[sunting | sunting sumber]

Berikutan kegagalan Baabul, Yash Raj Films mengambil Mukerji dalam drama keluarga Siddharth Anand Ta Ra Rum Pum dalam peranan (dimainkan oleh Saif Ali Khan) isteri seorang pemandu kereta lumba popular dan ibu kepada dua anak. Mukerji teruja untuk memainkan sebahagian daripada seorang ibu buat kali pertama, dan mencontohi watak beliau selepas ibunya sendiri. Dikeluarkan pada tahun 2007, filem itu adalah satu kejayaan ekonomi, tetapi menerima pelbagai reaksi daripada para pengkritik. Khalid Mohamed memuji persembahan Mukerji sebagai "berhampiran sempurna" tetapi Rajeev Masand menyangka bahawa samada beliau atau Khan "dapat membuat banyak kesan yang kerana watak-watak mereka begitu tidak berdimensi dan membosankan." Filem wanita Laaga Chunari Mein Daag daripada pengarah Pradeep Sarkar adalah keluaran kedua Mukerji tahun itu. Beliau menyifatkan filem itu sebagai "perjalanan seorang wanita ke dalam kewanitaan dan pengorbanan beliau untuk keluarganya". gambaran beliau memperoleh beliau pencalonan ketujuh Pelakon Terbaik di Filmfare, beliau memainkan peranan Vibhavari Sahay, seorang gadis muda yang terhad yang dipaksa untuk cahaya bulan sebagai pelacur untuk menyara keluarganya. Jaya Bachchan, Abhishek Bachchan, Konkana Sen Sharma dan Kunal Kapoor membintangi filem yang dikeluarkan kepada kepulangan pecah panggung lemah; dan pujian sedikit dari pengkritik. The Indian Express berkata Mukerji bertanggungjawab untuk "memegang filem itu bersama-sama, walaupun sebahagian beliau, kedua-dua sebagai wanita awam dan kapal penangkap ikan, tidak mempunyai kesegaran"

Mukerji pada acara promosi Dil Bole Hadippa! pada 2009

Mukerji memegang watak pelacur untuk kali ketiga dalam Saawariya arahan Sanjay Leela Bhansali, adaptasi Fyodor Dostoevsky White Nights, dibintangi bersama Ranbir Kapoor dan Sonam Kapoor. Mukerji berkata, "Saya bermain jenis yang sangat berbeza daripada pelacur di Saawariya dan Laaga Chunari Mein Daag. Wanita dalam Saawariya tidak mempunyai masalah dengan profesionnya, manakala dalam filem yang lain itu benar-benar berbeza". Saawariya adalah satu-satunya keluaran beliau dalam tempoh tiga tahun yang tidak dihasilkan oleh Yash Raj Films. Filem ini mencapai pecah panggung dan bertemu dengan reaksi polarisasi dari pengkritik. Persembahan Mukerji telah diterima baik dan beliau memperoleh pencalonan kedua Filmfare tahun itu, kali ini untuk Pelakon Terbaik. Menjelang akhir tahun 2007, populariti Mukerji telah berkurangan. Rediff.com mengaitkan ini kepada "berpasangan membosankan" beliau dengan set yang sama pelakon; Hindustan Times yang menerbitkan bahawa beliau telah menjadi "heroin eksklusif Yash Raj" yang menghalang pengarah lain untuk mendekati beliau untuk peranan.

Selepas beberapa siri peranan yang serius, Mukerji berusaha untuk memainkan peranan yang akan menjadi "kekusutan" untuknya. Beliau mendapati peranan dalam Kunal Kohli Thoda Pyaar Thoda Magic ("Sedikit Kasih Sayang, Sedikit Keajaiban"; 2008), filem kanak-kanak mengenai malaikat yang datang ke bumi untuk membantu empat anak-anak bermasalah. Dalam kajian terutamanya pedas, Khalid Mohamed mengkritik pilihan Mukerji terhadap peranan dan menulis, "Sebagai Geeta Poppins, beliau satu dimensi, sama ada kencang letupan penuh senyuman atau mudah tersinggung. Pakaian beliau juga adalah tidak selesa di mata" . Filem ini mempunyai pulangan pecah panggung rendah dan turut menyumbang kepada penurunan dalam prospek kerjaya Mukerji. Sebuah artikel India Today bercakap mengenai beliau "berjalan keluar dari nasib di pecah panggung" dan menyebut penurunan beliau dalam pengendorsan.

Dalam usaha untuk mengatasi penurunan dalam kerjayanya, Mukerji kehilangan berat badan dan menjalani solekan lengkap. Pada tahun 2009, beliau telah bekerjasama buat kali kesembilan dengan Yash Raj Films menerusi Dil Bole Hadippa!, komedi romantis bersama Shahid Kapoor. Mukerji mempunyai harapan yang tinggi dari filem di mana beliau berlakon sebagai seorang gadis kampung Punjabi kriket taksub yang menyamar sebagai seorang lelaki; ia sangat diterima baik sebelum keluaran dan telah mengadakan tayangan perdana di Festival Filem Antarabangsa Toronto. Pengkritik The Economic Times Gaurav Malani kecewa dengan gambar dan menulis, "Rani Mukherjee datang dengan persembahan yang bersemangat tetapi olok-olok melakukan tidak menghiburkan lagi. Juga selepas titik yang anda tidak suka menggambarkan pelakon menawan sebagai pemain lelaki bermisai." Filem ini adalah kegagalan ekonomi keempat Mukerji dalam berturut-turut. Ketika ditanya tentang siri baru-baru ini beliau dengan panji Yash Raj Films, Mukerji menyatakan, "Seorang pelakon adalah di sini untuk bertindak dan mengambil peranan yang besar dan skrip. Saya telah mendapat peranan hebat Yash Raj pada ketika itu, peranan yang mana-mana pelakon akan memberikan lengan yang perlu dilakukan. Saya berdiri dengan filem-filem tanpa mengira nasib mereka". Kemudian tahun itu, beliau ditampilkan sebagai juri bakat untuk rancangan realiti Sony Entertainment Television Dance Premier League. Beliau berkata yang terdapat di televisyen akan membuat beliau "lebih mudah" kepada penonton dan membantu "penglihatan keuntungan" ketika "tidak melakukan terlalu banyak filem-filem". Mukerji tidak membuat sebarang penampilan skrin pada tahun 2010.

Kejayaan dalam triler (2011-14)[sunting | sunting sumber]

Pengkritik filem Aniruddha Guha dari Daily News and Analysis menyifatkan persembahan Mukerji dalam filem 2011 No One Killed Jessica sebagai "salah satu persembahan terbaiknya hingga kini". Filem (lakonan bersama Vidya Balan) adalah satu kejayaan komersial pertama Mukerji sejak Ta Ra Rum Pum, dan terutamanya terkenal sebagai satu kejayaan walaupun ketiadaan seorang pelakon lelaki terkenal. Filem ini adalah sebuah thriller semi-biografi berdasarkan kes pembunuhan Jessica Lal di mana Mukerji memainkan watak fiksyen Meera Gaity, seorang wartawan televisyen bermulut kotor yang terlibat secara langsung dengan kes itu. Untuk mempromosikan filem itu, beliau melakonkan semula peranan Gaity dalam siri televisyen C.I.D. Dalam temu bual dengan The Telegraph beliau berkata, "Ia adalah seperti peranan yang berbeza untuk menggambarkan. Ia bukan satu peranan itu adalah tipikal heroin filem Hindi. Meera adalah lebih seperti seorang wira. Ia adalah watak yang sebenarnya mengambil cerita ke hadapan. [..] Meera membuat banyak perkara yang berlaku. Ia bukan sesuatu yang pernah saya lakukan sebelum ini. Saya sebenarnya mempunyai untuk bermain watak seorang lelaki! " Pengkritik tertentu, bagaimanapun, mengkritik persembahan beliau, termasuk Anupama Chopra daripada NDTV, yang membawakan peranannya, "maut, nota palsu dalam No One Killed Jessica," berhujah bahawa "watak yang ditulis sekali pandang dan gambaran Rani beliau adalah sama cetek. Ia mengenai keadaan luar. beliau berhujah banyak dan dengan bangganya melabelkan dirinya jalang tetapi rambutnya kekal dengan sempurna di tempat dan pada akhirnya, beliau juga dapat melakukan gerakan perlahan berjalan super-hero-suka." Namun begitu, peranan memperolehi beliau beberapa anugerah dan pencalonan, termasuk trofi Pelakon Pembantu Terbaik di Filmfare.

Mukerji pada keluaran audio Talaash: The Answer Lies Within pada 2012

Selepas kejayaan No One Killed Jessica, Mukerji diterima peranan utama dalam Sachin Kundalkar ini Aiyyaa (2012), komedi adab bersama dibintangi Prithviraj. Beliau memainkan Meenakshi Deshpande, seorang wanita dengan rasa memuncak bau yang memajukan satu tarikan yang berat sebelah ke arah watak Prithiviraj ini. Kritikal dan tidak berjaya secara komersial. Rediff.com mengkritik keputusannya untuk membintangi filem, menulis bahawa beliau "mendapat sokongan daripada cara watak itu ditulis". Kejayaan yang lebih besar datang untuk watak beliau Roshni Shekhawat, seorang ibu yang telah kehilangan anak tunggal beliau dalam kemalangan berperahu, dalam thriller psikologi Reema Kagti ini Talaash: The Answer Lies Within. Bersama dibintangi Aamir Khan dan Kareena Kapoor, filem itu mempunyai pendapatan di seluruh dunia lebih ₹ 1.74 bilion (AS $ 26 juta). Ronnie Schieb dari Variety menggambarkan Mukerji sebagai "terang dalam peranan secara senyap-senyap bersimpati", dan beliau menerima pencalonan Pelakon Pembantu Terbaik di beberapa majlis anugerah, termasuk Filmfare.

Pada tahun berikutnya, Mukerji membintangi filem antologi Bombay Talkies yang terdiri daripada empat filem pendek. Mukerji adalah sebahagian daripada segmen bertajuk Ajeeb Dastaan Hai Yeh di mana beliau melakonkan watak Gayatri, seorang wartawan yang mendapati bahawa suaminya (yang dimainkan oleh Randeep Hooda) adalah gay; ia adalah kerjasama keempat dengan pengarah Karan Johar. Filem ini telah ditayangkan di Festival Filem Cannes 2013 sebagai sebahagian daripada perayaan tahun seratus tahun pawagam India. Walaupun pulangan pecah panggung hambar, Bombay Talkies bertemu dengan pujian kritis meluas, dengan pujian ditujukan kepada segmen Johar. Tushar Joshi dari Daily News and Analysis berkata Mukerji telah berjaya "membuktikan [bahawa] beliau ratu kehalusan ketika datang untuk menanggalkan solekan dan membiarkan dirinya terbang".

Pada tahun 2014, Mukerji muncul dalam thriller jenayah Pradeep Sarkar Mardaani, di mana beliau memainkan peranan utama Shivani Shivaji Roy, seorang polis wanita Maharashtria terlibat dalam kes penculikan yang membawa beliau untuk mendedahkan rahsia perdagangan manusia di India. Beliau mengambil peranan "untuk menunjukkan semua perempuan apa realitinya adalah, apa yang telah datang ke dunia, dan bagaimana mereka perlu untuk melindungi diri mereka sendiri". Sebagai persediaan, beliau berinteraksi dengan pegawai-pegawai kanan cawangan jenayah di Mumbai, dan belajar teknik mempertahankan diri Israel di Krav Maga. Rajeev Masand mendapati Mukerji menjadi aset perdana filem itu, sambil menambah bahawa dengan "melabur Shivani dengan kedua-dua kekuatan fizikal dan keberanian emosi, beliau memberikan kita seorang pahlawan yang sukar untuk tidak akar untuk". Menulis untuk Hindustan Times, Anupama Chopra juga memuji persembahan beliau, menulis bahawa beliau bukan sahaja "mengilhami Shivani dengan tekad baja tetapi juga memberikan beliau kedalaman emosi". Filem ini merupakan satu kejayaan komersial dan mendapatkan Mukerji satu lagi pencalonan Pelakon Terbaik di Filmfare.

Kehidupan peribadi dan kerja di luar skrin[sunting | sunting sumber]

Walaupun perhatian media yang berterusan, Mukerji kekal menjaga tentang kehidupan peribadinya. Tidak seperti selebriti lain, Mukerji mengehadkan interaksi beliau dengan media dan kadangkala dilabel bertapa; katanya dalam satu temu bual 2011, "Pelakon hari ini telah menjadi lebih terbuka dengan media. Tetapi ini telah menimbulkan masalah kepada pelakon seperti saya kerana jika saya tidak berbuat demikian, maka saya akhirnya dipanggil bertapa. Jadi sekarang saya telah berubah diri saya dan saya mudah didekati." Mukerji telah bekerjasama dengan kerap dan mengekalkan persahabatan rapat dengan pelakon Shah Rukh Khan dan Aamir Khan, dan pembikin filem Karan Johar. Sifat hubungan Mukerji dengan pembikin filem Aditya Chopra adalah topik laporan tabloid di India, walaupun beliau enggan bercakap secara terbuka mengenainya. Pada 21 April 2014, beliau berkahwin dengan Chopra pada satu majlis persendirian di Itali. Pada 9 Disember 2015, Mukerji melahirkan seorang anak perempuan mereka, yang dinamakan Adira.

Di samping kerjaya lakonannya, Mukerji telah terlibat secara aktif dengan beberapa sebab-sebab kemanusiaan dan lantang bersuara tentang isu-isu yang dihadapi oleh wanita dan kanak-kanak. Mukerji telah dilantik sebagai duta oleh Procter & Gamble dan Hak Kanak-kanak NGO dan Anda untuk usaha sama mereka, Shiksha, untuk menyokong perjuangan pendidikan kanak-kanak. Pada tahun 2011, beliau menubuhkan Tabung Rawatan Strok, dengan kerjasama Persatuan Strok India, untuk membayar untuk rawatan pesakit strok yang terjejas dari segi kewangan.

Mukerji telah membuat penampilan awam untuk menyokong badan amal dan sebab-sebab lain. Pada bulan Mac 2004, beliau melawat unit tentera India di Pokaran, Rajasthan untuk berinteraksi dengan tentera Jawan, bagi rancangan realiti NDTV Jai Jawan. Sedekad kemudian, pada bulan Ogos 2014 beliau melawat jawan sekali lagi di Baramulla. Pada bulan Februari 2005, Mukerji dan beberapa pelakon Bollywood yang lain mengambil bahagian dalam Konsert Teleton HELP 2005! untuk mengumpul wang untuk mangsa gempa bumi dan tsunami Lautan Hindi 2004. Pada bulan Mac 2006, Mukerji meraikan hari lahirnya dengan kanak-kanak kelainan daripada Institut Helen Keller; beliau sebelum ini pernah bekerja dengan mereka semasa menyediakan untuk peranannya dalam Black. Pada bulan November 2010, beliau adalah sebahagian daripada lelongan mengumpul dana untuk kempen amal "Because I am a Girl". Pada tahun 2014, Mukerji menghadiri majlis makan malam amal pada penderaan kanak-kanak di London, di mana beliau telah dibawa oleh Putera Charles untuk meningkatkan kesedaran mengenai isu itu melalui kerja-kerja beliau dalam Mardaani.

Mukerji telah mengambil bahagian dalam beberapa lawatan konsert dan majlis anugerah televisyen. Jelajah konsert pertama, "Magnificent Five", adalah pada tahun 1999, yang mana beliau berkongsi pentas dengan pelakon Aamir Khan, Aishwarya Rai, Akshaye Khanna dan Twinkle Khanna. Konsert "Temptations 2004" mempunyai Mukerji mengadakan persembahan bersama Shah Rukh Khan, Saif Ali Khan, Preity Zinta, Arjun Rampal dan Priyanka Chopra dalam sembilan belas pentas persembahan seluruh dunia. Pada tahun berikutnya, beliau mengambil bahagian dalam konsert "Temptations 2005" di New Delhi bersama Shah Rukh Khan, Fardeen Khan, Ameesha Patel dan Malaika Arora Khan; rancangan tersebut dianjurkan untuk membantu mengumpul dana untuk Pusat Nasional Promosi Pekerjaan Untuk Orang Kurang Upaya (NCPEDP). Pada tahun 2010, Mukerji mengadakan persembahan pada konsert di Stadium Tentera Dhaka, Bangladesh dengan beberapa pelakon Bollywood termasuk Shah Rukh Khan, Rampal dan Isha Koppikar. Bagi konsert "Temptations Reloaded" tahun 2012 di Jakarta, Mukerji berkongsi pentas bersama Shah Rukh Khan, Zinta dan Bipasha Basu, untuk konsert 2013 dengan nama yang sama di Auckland, beliau mengadakan persembahan dengan Shah Rukh Khan, Madhuri Dixit dan Jacqueline Fernandez, dan dalam 2014 beliau mengadakan persembahan di Malaysia dengan Shah Rukh Khan, Dixit, Yo Yo Honey Singh dan Arijit Singh.

Bakat dan imej media[sunting | sunting sumber]

Mukerji pada 2009

Mukerji telah digambarkan oleh pengkritik sebagai salah satu pelakon yang paling berjaya di Bollywood. Sebagai sebahagian daripada analisis kerjaya, Sukanya Verma berkata Mukerji membuat "kemunculan agak tidak konvensional dalam filem" (beliau membawakan watak mangsa rogol dalam Raja Ki Aayegi Baarat), dan selepas beberapa tahun berayun antara kejayaan dan kegagalan, beliau "mencapai status bintang, penghibur dan pramuria ". Indo-Asia News Service melaporkan bahawa pada tahun-tahun awal beliau dalam industri, Mukerji telah dirujuk sebagai sepupu miskin kejayaan Kajol dan telah dihapus kira oleh para pengkritik kerana "berisi" dan "pendek". Raja Sen berkata walaupun kemungkinan terhadapnya, Mukerji "memampatkan cara beliau dengan batu-batu kecil" dan muncul sebagai "wanita yang paling berkuasa utama di Bollywood". Pengkritik filem Baradwaj Rangan daripada New Sunday Express menulis bahawa Mukerji ini memiliki suara "kertas" menetapkannya selain dari sezaman dan The Times of India telah mengkreditkan beliau untuk memecahkan "keadilan mitos" Bollywood.

Reema Kagti (pengarah Talaash: The Answer Lies Within) berkata "Rani suka untuk menyediakan banyak sesuatu. Beliau keterlaluan tentang peranan dan mahu tahu segala-galanya tentang watak beliau. Berkaitan latar cerita watak beliau, apakah.. berlaku di kepalanya pada tempat tertentu". Dalam temu bual dengan Daily News dan Analysis, Mukerji menyifatkan pendekatan beliau untuk berlakon:

"Sebulan sebelum saya memulakan penggambaran, saya duduk dengan pengarah saya, cuba untuk memahami bagaimana beliau telah menggambarkan watak pada skrin dan mengambil nota. Kemudian saya mula bekerja pada perkara yang paling asas - Rupanya adalah sangat penting bahawa penampilan fizikal watak mendapat keputusan kerana jika saya melihat watak, ia membuatkan ia lebih dipercayai. Apabila ini dicapai, saya pergi ke dalam nuansa yang lebih halus dikatakan oleh gadis yang adalah seperti, latar belakang beliau. Dan kemudian dari sana [..] Saya perlu mendapat hak loghat."

Untuk mengelakkan diri daripada "tepu", Mukerji lebih suka membawakan "peranan secara drastik yang berbeza", dan dikreditkan dalam media sebagai "salah satu pelakon yang paling serba boleh" Bollywood. Beliau telah memainkan peranan dalam kedua-dua produksi arus perdana berprofil tinggi dan filem-filem yang kurang mendapat publisiti pembikin filem bebas; The Hindustan Times menerbitkan yang Mukerji telah membuat perkembangan ini supaya "semula jadi… bahawa ia pergi hampir tanpa disedari". Namrata Joshi Outlook menambah bahawa Mukerji tidak takut untuk mengambil risiko dan menggambarkan peranan yang "tiada yang sezaman dengan beliau telah dapat melakukan". Mukerji telah mendapat reputasi untuk memainkan peranan yang yang ketara daripada gambaran tradisional wanita dalam arus perdana filem India; dalam Hum Tum beliau memegang watak seorang janda yang terlibat dalam seks luar nikah, dalam Kabhi Alvida Naa Kehna beliau terlibat dalam hubungan sulit luar nikah dengan seorang lelaki yang sudah berkahwin, dan dalam Bichhoo dan No One Killed Jessica, beliau merokok, meminum, dan melafazkan kata makian.

Mukerji adalah salah satu yang paling selebriti berprofil tinggi yang paling terkenal dan di India; di puncak kerjayanya, beliau sering disenaraikan sebagai salah satu daripada selebriti India yang paling popular dan menarik, adalah salah satu pelakon tertinggi dibayar di Bollywood, dan duta jenama untuk beberapa produk. Filmfare menampilkan beliau dalam penyenaraian mereka daripada "Sepuluh Nama Berkuasa Bollywood" untuk dua tahun berturut-turut (2005-2006). Pada tahun 2006, Eastern Eye menyenaraikan kedudukan beliau sebagai salah satu "wanita Asia paling seksi". Mukerji menduduki tempat pertama di Box Office India bagi penyenaraian "Pelakon Top" untuk dua tahun berturut-turut (2005-2006). Beliau mendahului senarai tahunan Rediff.com daripada "Pelakon Bollywood Terbaik" selama tiga tahun berturut-turut (2004-2006); pada tahun 2007, beliau memegang kedudukan kelima. Beliau juga telah ditampilkan oleh Rediff.com dalam senarai mereka "Best Bollywood Actors Ever", "Pelakon Bollywood Paling cantik" dan "Wanita Pakaian Terbaik Bollywood". Sejak tahun 2007, populariti Mukerji menurun dan beliau tewas pada pengendorsan jenama beliau kepada beberapa pelakon muda. Pada tahun 2013, Kedutaan Amerika di India berbesar hati menganugerahkan beliau dengan trofi khas untuk sumbangan beliau kepada industri filem India.

Filemografi dan anugerah[sunting | sunting sumber]

Filemografi terpilih[sunting | sunting sumber]

  • Kuch Kuch Hota Hai (1998)
  • Har Dil Jo Pyaar Karega (2000)
  • Chori Chori Chupke Chupke (2001)
  • Saathiya (2002)
  • Chalte Chalte (2003)
  • Yuva (2004)
  • Hum Tum (2004)
  • Veer-Zaara (2004)
  • Black (2005)
  • Bunty Aur Babli (2005)
  • Kabhi Alvida Naa Kehna (2006)
  • Laaga Chunari Mein Daag (2007)
  • Saawariya (2007)
  • No One Killed Jessica (2011)
  • Talaash: The Answer Lies Within (2012)
  • Mardaani (2014)

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Wish Rani Mukerji!". Rediff.com. March 19, 2008. Dicapai pada 2011-01-05.
  2. ^ "Wish Rani Mukerji!". Rediff.com. 19 March 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2012. Dicapai pada 5 January 2011.
  3. ^ Sen, Raja (14 November 2007). "First-time fumblings". Rediff.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 December 2007. Dicapai pada 23 December 2007.
  4. ^ Khubchandani, Lata (22 August 2002). "My sister, Rani". Rediff.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2012. Dicapai pada 12 January 2012.
  5. ^ Roy, Gitanjali (22 April 2014). "Rani Mukerji: Bollywood's Bengal tigress". NDTV. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 January 2015. Dicapai pada 3 January 2015.
  6. ^ Joshi, Tushar (12 August 2008). "Waking up Ayan". Mid Day. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 April 2012. Dicapai pada 12 January 2012.
  7. ^ Khubchandani, Lata (16 February 2012). "Rani Mukerji: Don't just work for a paycheck". Rediff.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 February 2012. Dicapai pada 23 December 2007.
  8. ^ Singh, Asha (11 October 2001). "Her talent speaks for itself". The Tribune. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 November 2013. Dicapai pada 16 July 2005.
  9. ^ Mukherjee, Haimantee (15 January 2012). "Rani Mukerji won't marry an actor". The Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 May 2013. Dicapai pada 21 May 2012.
  10. ^ Upadhyay, Karishma (11 September 2002). "Did you know Rani's an Odissi dancer?". The Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 October 2017. Dicapai pada 13 January 2010.
  11. ^ Kashyap, Archita (22 September 2011). "Rani, Kajol keep spirit of Durga Puja alive". IBNLive. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 July 2013. Dicapai pada 6 January 2012.
  12. ^ "Rani Mukerji to celebrate Durga Puja with family". Mid Day. 22 September 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 January 2012. Dicapai pada 6 January 2012.
  13. ^ "Biyer Phool (1996)". British Film Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 April 2015. Dicapai pada 19 March 2015.
  14. ^ Das, Amit (1 July 2008). "I didn't want to join films initially: Rani Mukerji". Hindustan Times. Dicapai pada 6 January 2012.
  15. ^ "Ranind others heap praises on Roshan Taneja". The Times of India. 21 October 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 May 2013. Dicapai pada 8 March 2013.
  16. ^ SenGupta, Anuradha (14 October 2007). "Being Rani Mukerji:Bollywood's good girl". IBNLive. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 July 2013. Dicapai pada 5 May 2012.
  17. ^ "Who is Rani Mukherji?". NDTV. 21 March 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2015. Dicapai pada 3 July 2012.
  18. ^ "Box Office 1998". Box Office India. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2012. Dicapai pada 8 January 2008.
  19. ^ N, Patcy (27 November 2012). "Rani Mukerji:People still remember me as the Khandala girl". Rediff.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 November 2012. Dicapai pada 27 November 2012.
  20. ^ Ganti, Tejaswini (7 March 2012). Producing Bollywood: Inside the Contemporary Hindi Film Industry. Duke University Press. m/s. 388. ISBN 978-0-8223-5213-6. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 June 2013. Dicapai pada 6 May 2013.
  21. ^ Interview with Rani Mukherjee. India Today. 2006. m/s. 16. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 June 2013. Dicapai pada 6 May 2013.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]