Reintegrasionisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Istilah Reintegrasionisme (reintegracionismo) atau faham sepadu semula menggambarkan suatu gerakan linguistik di Galicia (Sepanyol), Sepanyol, yang bertujuan untuk menyatukan semula Bahasa Galicia dan Bahasa Portugis sebagai satu bahasa.

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Kini, terdapat dua pandangan utama di Galicia tentang Bahasa Galicia:

  1. Isolasinis menganggap Bahasa Galicia dan Bahasa Prtugis sebagai dua bahasa yang berlainan. Mereka menggemari peraturan penulisan dan ejaan yang hampir sama dengan Bahasa Sepanyol. Pandangan ini dimiliki oleh kebanyakan orang dan pertubuhan kerajaan di Galicia dan kerajaan pusat Sepanyol.
  2. Reintegrasinis menganggap Bahasa Galicia sebagai satu variasi diasistem linguistik Bahasa Galicia-Portugis. Mereka menyokong penggunaan ejaan yang seperti Bahasa Portugis.

Reintegrasionismo merupakan gaya budaya dan bahasa. Pengamal reintegrasi mempercayai bahawa dialek Galicia (atau Bahasa Galicia) dimiliki oleh Lusofonia, menjadi fakta kelainan bahasa ini dikenali dunia sebagai Bahasa Portugis dan ditutur oleh lebih 200 juta orang di lapan negara. Mereka mahu memiliki kebudayaan dan ekonomi yang lebih teguh juga ikatan bahasa dengan dunia penutur Bahasa Portugis.

Bahasa[sunting | sunting sumber]

Kedudukan umum[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]