Republik Batavia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Republik Batavia
Bataafse Republiek
République Batave
1795–1806
Bendera Batavia
Maiden Batavia
Bendera Maiden
StatusNegeri tuntutan Perancis
Ibu negaraThe Hague
Bahasa yang umum digunakanBahasa Belanda, Bahasa Perancis
KerajaanRepublik
Era SejarahPerang Revolusi Perancis
18 Januari 1795
• Beraja diasaskan
5 Jun 1806
Populasi
• 1806
2178000[1]
Mata wangGuilder
Didahului oleh
Diganti oleh
Republik Belanda
Kemaharajaan Belanda
Sejarah Belanda
Zaman purbakala
Puak-puak Jermanik
Zaman Rom
Zaman Penghijrahan
Negeri pamah pada
Zaman Pertengahan
Alam Frank / Orang Frank
Empayar Suci Rom
Belanda Burgundy
Tujuh Belas Provinsi
Belanda Sepanyol
Kebangkitan dan Kejatuhan
Republik Belanda
Perang Lapan Puluh Tahun
Provinsi-provinsi Bersatu
Zaman Keemasan
Pemberontakan Batavia
Dari Republik ke Monarki
Republik Batavia
Kemaharajaan Belanda
Empayar Perancis Pertama
Kemaharajaan Bersatu Belanda
Belanda pada Zaman Moden
Sejarah Moden Belanda
Belanda dalam Perang Dunia II
Luctor et Emergo
Kawalan banjir di Belanda
Rampaian Belanda
Sejarah ketenteraan Belanda
Sejarah bahasa Belanda
Kesusasteraan Belanda
Pengaruh Belanda pada
istilah ketenteraan
Perekaan dan penemuan Belanda

Republik Batavia (Belanda: Bataafse Republiek) merupakan nama sebuah republik yang didirikan di Belanda antara tahun 1795 sehingga tahun 1806, yang bentuknya mengikuti model Republik Perancis. Republik Batavia diisytiharkan pada 19 Januari 1795, iaitu sehari setelah ketua negara Willem V van Oranje-Nassau melarikan diri ke England. Kemudian pada 4 Mac, sebatang pokok simbol kebebasan ditanam di hadapan Balai Kota Amsterdam.

Republik Tujuh Wilayah Belanda yang Bersatu[sunting | sunting sumber]

Sejak 1581 Belanda berbentuk Republik, mengakhiri elit politik dari kaum aristokrat pengusaha dan dinasti Oranje. Disebabkan kekuasaan bertambah dan tertumpu terhadap golongan yang semakin kecil, maka pada akhir abad ke-18 terjadi penentangan terhadap struktur kekuasaan yang ada. Patriotten yang berorientasi pada Pencerahan menuntut hak lebih dalam pengambilan keputusan. Disebabkan gagal dan campur tangan Prussia di Belanda, pada tahun 1787 mereka melarikan diri ke Perancis.

Republik Tujuh Wilayah Belanda yang Bersatu bersikap neutral di awal Peperangan Gabungan (Peperangan era Napoleon) Pertama melawan kaum revolusi Perancis (1792-1797). Republik Tujuh Wilayah merupakan pemberi modal yang terpenting bagi Kerajaan United Kingdom, sedangkan Kerajaan United Kingdom merupakan musuh utama dari Revolusi Perancis. Hal ini mengakibatkan Belanda terlibat dalam konflik. Pada 1 Februari 1793 Perancis mengisytiharkan perang terhadap Belanda. Pada musim sejuk 1794/1795 pasukan Perancis memasuki Belanda dan menguasai Amsterdam pada 20 Januari 1795. Para pelarian tahun 1780-an mengisytiharkan Republik Batavia sebelum berakhirnya konflik.

Republik Baru[sunting | sunting sumber]

Pada 16 Mei 1795, Perancis dan Republik Batavia menandatangani Perjanjian Damai Den Haag; Eksklave Maastricht, Venlo, Limburg dan Vlaanderen yang dikuasai Perancis disepadukan dengan Belanda (kini sebagai Belgium), dan Republik Batavia harus menampung 30,000 pasukan Perancis di wilayahnya. Kedua Republik juga mengadakan Perjanjian Pertahanan dan Persekutuan Serangan dalam pertempuran berikutnya melawan gabungan, terutama Austria dan United Kingdom.

Republik Batavia menetapkan titik balik politik negara: Suatu Negara kesatuan di mana ketika masih merupakan Negara Belanda Bersatu, Belanda hanyalah sebuah Persekutuan terdiri daripada beberapa negara kecil, di mana masing-masing negara menjalankan politik dalam negerinya sendiri. Dan bermula dari Republik Batavia, Belanda memiliki Pemerintahan yang terpusat. Politik luar negeri tidak dijalankan Republik ini kerana terletak di bawah penguasaan Perancis.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Netherlands: country population, Jan Lahmeyer. Retrieved on 28 September 2013.