Revolusi Ukraine 2014

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Revolusi Ukraine 2014
Sebahagian daripada Euromaidan
Kesesakan di Ukraine pada 21 Februari selepas perjanjian perdamaian ditangani
Tarikh18–23 February 2014 (5 hari)[1][2][3]
Lokasi
Taman Mariinsky dan Jalan Instytutska, Medan Kemerdekaan, Kyiv, Ukraine

50°27′0″N 30°31′27″E / 50.45000°N 30.52417°E / 50.45000; 30.52417
Punca
  • Procrastination on restoring the 2004 amendments to the Constitution of Ukraine
  • Complete pardoning of arrested protesters instead of amnesty
Matlamat
Kaedah
Kesan
Pihak terlibat
Tokoh dan pemimpin utama
Arseniy Yatsenyuk
Vitali Klitschko
Oleh Tyahnybok
Petro Poroshenko
Yuriy Lutsenko
Oleksandr Turchynov
Yulia Tymoshenko
Andriy Parubiy
Andriy Sadovyi
Arsen Avakov
Dmytro Yarosh
Ruslana
Viktor Yanukovych
Serhiy Arbuzov
Vitaliy Zakharchenko
Oleksandr Yefremov
Andriy Klyuyev
Hennadiy Kernes
Mikhail Dobkin
Viktor Pshonka
Olena Lukash
Yuriy Boyko
Leonid Kozhara
Dmytro Tabachnyk
Bilangan
20,000–100,000+ protesters
7,000+ government forces[12]
Korban
Deaths: 100[13]
Missing:166[14]
Injured: 1,100+[15][16]
Arrested: 77[17]
Deaths: 13[18]
Injured: 272[16]
Captured: 67[19]
Deaths: 106
Injuries: 1811
Ministry of Healthcare totals (16 April @6:00 LST)[20]
Dead & missing during entire conflict: 780
Medical volunteer estimates[21]

Revolusi Ukraine 2014 berlaku pada Februari 2014 selepas beberapa siri peristiwa-peristiwa ganas di ibu kota Kyiv, negara Ukraine memuncak yang cuba menjatuhkan Presiden Ukraine , Viktor Yanukovych. Hasilnya perubahan sistem sosiopolitik Ukraine, termasuk kerajaan interim baru , pemulihan Perlembagaan Ukraine dan mengadakan Pilihan Raya presiden Ukraine .

Revolusi pertama dipanggil "Revolusi Jingga" pada tahun 2004 , Ukraine telah terperangkap dengan pelnagai masalah rasuah, salah urus, kekurangan pertumbuhan ekonomi, penurunan nilai mata wang, dan ketidakupayaan untuk mendapatkan pembiayaan daripada pasaran awam. Oleh kerana itu, Yanukovych cuba untuk mewujudkan hubungan yang lebih rapat dengan Kesatuan Eropah (EU) dan Rusia untuk menarik modal asing bagi mengekalkan tarap hidup penduduk Ukraine.Perjanjian diadakan dengan Kesatuan Eropah dengan syarat memutuskan hubungan dengan ekonomi Rusia. Perjanjian itu sebenarnya boleh memudaratkan Ukraine. Selain itu, Kesatuan Eropah menuntut pembebasan Tymoshenko, yang telah di penjara. Namun Yanukovych menandatangani perjanjian dengan Rusia dan telah mencetuskan rusuhan awam di Kiev di mana penunjuk perasaan bertempur dengan dan penguatkuasa undang-undang .Apabila ketegangan meningkat, Yanukovych lari dari negara itu . Rusia menuduh Amerika Syarikat dan EU membiayai dan mengarah dan menganjurkan revolusi.

Selepas revolusi 2014, Rusia enggan mengiktiraf kerajaan interim baru, memanggil revolusi yang rampasan kuasa dan merampas kuasa di Semenanjung Crimea di Ukraine. Kerajaan sementara yang baru dilantik Ukraine akhirnya menandatangani Perjanjian Persatuan dengan EU dan berusaha melaksanakan pembaharuan seperti dalam badan kehakiman dan sistem politik , dasar kewangan dan ekonominya. Kerajaan sementara Pelaburan asing datang daripada Tabung Kewangan Antarabangsa/IMF dalam bentuk pinjaman berjumlah lebih daripada $ 18000000000 kepada Ukraine termasuk kenaikan dalam harga domestik gas dengan harga global.

Revolusi 2014 diikuti dengan protes di kawasan selatan-timur , pertikaian dengan Rusia mengenai hak-hak Crimea dan Sevastopol oleh Persekutuan Rusia , dan kerahan tentera Rusia berhampiran sempadan Ukraine.

Hasil undian GfK pada 4-18 Mac 2014 di Ukraine (termasuk Crimea), 48% daripada penduduk Ukraine menyokong perubahan dalam kuasa . Manakala 34% menentang. Di kawasan Timur dan Selatan revolusi disokong oleh 20% daripada penduduk, manakala 57% atau lebih daripada penduduk di seluruh negara yang menyokong perubahan dalam kerajaan. Juga, hanya 2% daripada mereka yang ditinjau berkata mereka sepenuhnya atau sebahagiannya dipercayai menyokong bekas Presiden Viktor Yanukovych.

Gambaran Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Tempoh bertenang dalam demonstrasi anti-kerajaan berakhir pada 18 Februari 2014, apabila penunjuk perasaan dan polis bertempur. Sekurang-kurangnya 82 orang terbunuh , termasuk 13 anggota polis; lebih daripada 1,100 orang cedera.

Rusuhan meletus pada 18 Februari 2014 apabila kira-kira 20,000 penunjuk perasaan Euromaidan di Kiev mara di Parlimen Ukraine menyokong memulihkan Perlembagaan Ukraine 2004, yang telah dimansuhkan oleh Mahkamah Perlembagaan Ukraine tidak lama selepas Viktor Yanukovych dipilih sebagai Presiden pada 2010. Polis menyekat laluan mereka. Konfrontasi bertukar menjadi ganas. Kedua-dua pihak menyalahkan antara satu sama lain. Polis melepaskan tembakan senjata api, peluru getah dan kemudian, peluru hidup .Selain itu , gas pemedih mata dan bom tangan flash digunakan bagi menghalau ribuan penunjuk perasaan. Penunjuk perasaan berjaya masuk ke ibu pejabat Parti Kawasan . Polis menyerbu kem bantahan utama di Maidan Nezalezhnosti. Bangunan Kesatuan Sekerja , ibu pejabat Euromaidan telah dibakar. Pengulas politik meramalkan Ukraine berada di ambang perang saudara.Beberapa kawasan, termasuk wliayah Lviv mengisytiharkan diri mereka bebas dari segi politik daripada kerajaan pusat.

Pada 19 Februari 2014, pihak berkuasa Ukraine mula mengadakan pusat pemeriksaan polis, sekatan ke atas pengangkutan awam dan penutupan sekolah di Kiev dan secara de facto dalam keadaan darurat .Sistem pengangkutan ke ibu negara lumpuh.

Pada 20 Februari 2014, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Ukraine, Vitaliy Zakharchenko membenarkan penggunaan peluru hidup terhadap penunjuk perasaan. Jumlah kematian dalam 48 jam pertempuran berjumlah 77 orang. Parlimen Ukraine yang diketuai Volodymyr Rybak mengumumkan dekri mengutuk penggunaan kekerasan dan menggesa semua tindakan ganas. Parlimen Ukraine juga menggantung Zakharchenko dari tugasnya.

Pada 21 Februari 2014, Presiden Yanukovych menandatangani perjanjian kompromi dengan pemimpin-pemimpin pembangkang dan setuju mengadakan pilihan raya seawal Disember.

Malangnya penunjuk perasaan masih membantah di pusat Kiev dan mengambil alih kawalan di daerah kerajaan Kiev; mereka mengambil alih parlimen, pihak pentadbiran presiden, kabinet, dan Kementerian Dalam Negeri.Pada 21 Februari rang undang-undang pendakwaan telah diperkenalkan di Parlimen Ukraine. Pada 21 Februari Yanukovich berlepas ke Kharkov untuk menghadiri sidang kemuncak wilayah tenggara.

Pada 22 Februari, Parlimen mengundi bahawa kerusi Presiden kosong berikutan Yanukovich meninggalkan Kiev.Editor akhbar Der Spiegel berhujah bahawa undi tidak mengikut perlembagaan.

Pada 22 Februari, Parlimen mengumumkan Oleksandr Turchynov sebagai presiden interim pada 23 Februari 2014. Waran bagi menangkap Yanukovych dikeluarkan oleh kerajaan baru pada 24 Februari. Seterusnya di Crimea , ahli politik nasionalis Rusia menggesa Rusia untuk membantu mempertahankan Crimea daripada kemaraan "fasis" dari seluruh Ukraine.

Pada 22 Februari, penunjuk perasaan dilaporkan berada dalam kawalan Kiev . Presiden Viktor Yanukovych telah dilaporkan telah melarikan diri . Parlimen Ukraine, atau Verkhovna Rada , mengundi 328-0 memihak mencabar keesahan Yanukovych dan Pilihan raya presiden akan diadakan pada 25 Mei.

Pada 28 Februari, Presiden Yanukovych menghadiri sidang akhbar di selatan Rusia . Perjanjian 21 Februari tidak dipersetujui oleh pembangkang.

Pada 1 Mac, Parlimen Rusia meluluskan permintaan daripada Presiden Rusia Vladimir Putin untuk menggunakan tentera Rusia di Ukraine.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Protes asalnya meletus pada November 2013 selepas Presiden Viktor Yanukovych tidak memilih untuk menandatangani persatuan politik dan perjanjian perdagangan bebas dengan Kesatuan Eropah di Vilnius. Sebaliknya , Viktor Yanukovych semakin rapat dengan Rusia. Perdana Menteri Mykola Azarov telah meminta AS $ 27 bilion) dalam bentuk pinjaman dan bantuan dan Kesatuan Eropah telah setuju . Walau bagaimanapun Rusia bersedia untuk menawarkan $ 15 bilion dalam bentuk pinjaman. Rusia menawarkan harga gas yang lebih murah kepada Ukraine. Selain wang, EU menuntut perubahan besar kepada peraturan-peraturan dan undang-undang di Ukraine. Sebaliknya Rusia tidak menuntut apa-apa daripada Ukraine. Rusia mengenakan tekanan ekonomi ke atas Ukraine dan melancarkan kempen propaganda terhadap Perjanjian EU-Ukraine . Yanukovych secara meluas disukai di barat Ukraine. Perhimpunan aman pada mulanya tetapi akhirnya menjadi ganas pada Januari 2014 selepas parlimen, dikuasai oleh penyokong Yanukovych. Pembangkang berusaha keras menggagalkan pakatan Ukraine dengan Kesatuan Eropah. Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat menggesa Yanukovych menamatkan konflik itu dan mengambil tindakan terhadap pencetus keganasan.

Sehingga rusuhan Februari, perjanjian pengampunan dibuat dengan penunjuk perasaan .Mereka akan diberi pelepasan daripada caj jika meninggalkan bangunan yang diduduki. Penunjuk perasaan mengosongkan semua bangunan Pentadbiran Negeri ,Hrushevskoho Street ; Dewan Bandaraya Kiev kembali ke kawalan kerajaan pada 16 Februari. Semua penunjuk perasaan yang telah dipenjara akan dibebaskan pada 17 Februari.

Penglibatan Rusia[sunting | sunting sumber]

Sebenarnya, Yanukovych cuba lebih rapat dengan Rusia . Yanukovych melakukan "bail-out" wang, $ 2 bilion daripada pakej $ 15 bilion, dari Rusia dan ini menunjukkan beliau rapat dengan Putin. Pihak berkuasa Rusia mendesak Ukraine agar mengambil tindakan tegas bagi menamatkan protes. Beberapa menteri dari seluruh Eropah menyalahkan Rusia kerana memburukkan lagi keganasan. Perisikan Rusia (GRU) Aleksandr Musienko menyatakan bahawa konflik hanya dapat diselesaikan dengan cara kekerasan.Mereka diberi kod "Wave" dan "Boomerang," yang bermaksud menyuraikan orang ramai dengan menggunakan penembak tepat dan menawan ibu pejabat penunjuk perasaan 'di Dewan Kesatuan Sekerja. Seramai 22,000 tentera dihantar ke bandar bagi menamatkan penunjuk perasaan. Bekas Timbalan pertama GRU Rusia tinggal di Kyiv Hotel dan memainkan peranan penting dalam usaha mengekang unjuk rasa.

Pada 21 Februari seramai 100 orang terbunuh. Perdana Menteri Rusia Dmitry Medvedev mendesak agar Yanukovych berhenti berkelakuan seperti "keset". Penasihat politik Rusia Sergey Markov menyatakan bahawa Rusia akan berusaha agar pembangkang tidak dapat berkuasa. Pada 24 Februari, berikutan peristiwa revolusi, Kementerian Luar Rusia mengeluarkan kenyataan menggesa Ukraine untuk "melumpuhkan golongan pelampau". Perdana Menteri Dmitry Medvedev enggan mengiktiraf kerajaan sementara yang sah.

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan interim tidak disediakan
  2. ^ "Первый день после победы революции. Украина, 23 февраля". Grani.ru. Dicapai pada 12 March 2014.
  3. ^ Geopolitical Weekly. "The uprising in Kiev has apparently reached its conclusion". Stratfor. Dicapai pada 12 March 2014.
  4. ^ a b Ukraine: Speaker Oleksandr Turchynov named interim president, BBC News (23 February 2014)
  5. ^ "На отмену закона о региональных языках на Украине наложат вето". Lenta (dalam bahasa Russian). RU. 1 March 2014. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "Makhnitsky: Some 50 people to be charged with organizing killings of Ukrainians". Kyivpost.com. Dicapai pada 24 February 2014.
  7. ^ "Ukraine crisis: Lenin statues toppled in protest". BBC News. BBC. Dicapai pada Mei 19, 2014-05-19. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  8. ^ "МВС переходить на сторону народу". Ukrayinska Pravda. 22 February 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 February 2014. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  9. ^ No Berkut troops among ‘Maidan snipers’ – Ukrainian special forces veteran. RT. 3 April 2014. Retrieved 18 April 2014.
  10. ^ "К сегодняшнему расстрелу митингующих может иметь отношение подразделение "Альфа" СБУ". Zerkalo Nedeli (dalam bahasa Rusia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-01. Dicapai pada 20 February 2014. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  11. ^ "EuroMaidan ralles in Ukraine (20 Jan updates)". Kyiv Post. 21 January 2014.
  12. ^ Interview with Bohoslovska. Hromadske TV. 18–19 February 2014
  13. ^ "Ukraine Health Ministry: Kyiv unrest death toll reaches 100". Kyiv Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-01. Dicapai pada 6 March 2014.
  14. ^ На Майдане отмечают, что пропавшими остаются более 150 человек UNIAN, 30 March 2014
  15. ^ "МОЗ: З початку сутичок померло 28 людей". Ukrayinska Pravda (dalam bahasa Ukraine). Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-01. Dicapai pada 20 February 2014.
  16. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan kplivenight tidak disediakan
  17. ^ "В полоні МВС: затримано 77 активістів, в'язниця загрожує 40 з них". Ukrayinska Pravda. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-01. Dicapai pada 20 February 2014.
  18. ^ Dassanayake, Dion. "Ukraine protests: Death toll rises as police and protestors clash after truce collapses | World | News | Daily Express". Express.co.uk. Dicapai pada 12 March 2014.
  19. ^ "Police held hostage by protesters in Kiev: interior ministry". Chicago Tribune. 19 February 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-01. Dicapai pada 23 February 2014.
  20. ^ "Information about the victims of clashes in the center of Kyiv". Ministry of Healthcare. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-17. Dicapai pada 16 April 2014.
  21. ^ "Around 780 people die during protests in Ukraine in reality, say volunteer doctors". Interfax. 10 April 2014.