Road to Dawn

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Road to Dawn
PengarahDerek Chiu
PenulisMeazi
Dihasilkan olehWang Jiancheng
Zhao Jianguo
Xu Jianping
Wang Maoliang
Song Lequn
Liao Shuhui
Goh Mai Loon (Malaysia)
DibintangiWinston Chao
Angelica Lee
SinematografiChen Chi-ying
Disunting olehMeazi
Muzik olehPan Guoxing
Su Junjie
Tarikh tayangan
China:
28 Jun 2007,
Malaysia:
24 September 2007, Jepun:
5 September 2009,
Masa tayangan
125 min.
BahasaMandarin/Jepun
BajetAS$2 juta

Road to Dawn (Bahasa Cina: 夜。明pinyin: Yè míng; secara harfiahnya "night, dawn") adalah sebuah filem bersejarah China 2007 diarah oleh pengeluar filem Hong Kong, Derek Chiu. Filem ini menggambarkan suatu episod kabur pada hidup revolusi Sun Yat-sen, apabila dia mendapat tempat perlindungan di Pulau Pinang dari Julai hingga ke Disember 1910. Dia memindah ibu pejabat Asia Tenggara parti politiknya, Tongmenghui, ke Pulau Pinang dan convened Persidangan Pulau Pinang untuk mementas Second Guangzhou Uprising.

Filem ini juga digelar Before The Sunrise.[1]

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Wayang ini membawa sama lakonan dan kakitangan dari China, Taiwan, Hong Kong dan Malaysia.

  • Winston Chao ... Sun Yat-sen
  • Angelica Lee ... Xu Dan Rong
  • Wu Yue ... Chen Cuifen
  • Zhao Zheng ... Luo Zhaoling
  • Vickey Liu ... Madam Xu
  • Wang Jiancheng ... Xu Boheng
  • Duan Qiuxu ... Goh Say Eng
  • Fong Chok Gin ... Elder Chang
  • Paul Woods ... Mr. Grant
  • Lachlan J. Modrzynski ... Master Grant
  • Himanshu Bhatt ... Housekeeper
  • You Yong

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Wayang ini beredar pada dua pasangan. Pasangan bersejarah Dr. Sun dan Chen Cuifen yang menjelaskan percintaan matang berkontras dengan pasangan fiksyen Luo Zhaoling dan Xu Dan Rong dan romantis muda mereka.

Sun Yat-sen sekali lagi dibuang negeri selepas pemberontakan kesembilannya di China gagal pada 1910. Kerajaan Qing di China telah meletakkan harga 700,000 tael perak pada kepalanya. Terpaksa meninggalkan Jepun, dia pergi ke pelabuhan tanah jajahan British Pulau Pinang untuk melanjutkan fundraisingnya. Dia mencari sokongan dari majikan kartel candu Xu Boheng. Anak perempuan Xu Xu Dan Rong, bernikah dengan cikgu sekolah Luo Zhaoling. Seorang agen terselindung Qing, Luo telah diperintah untuk membunuh Sun, tetapi tunang sikap seorang pemberontak Xu Dan Rong menjadi tertarik pada perjuangan Sun. Sementara itu, sahabat lama Sun Chen Cuifen ikut sama dengannya di Pulau Pinang. Sun mempelajari bahawa ibunya di China telah meninggal dunia di China, tetapi tidak dapat bayar untuk jenazahnya. Kawan-kawan dan para pengikut Sun membantunya. En. Grant, seorang pegawai kolonial British menekan Xu untuk menyeludup candu ke China dan mengaturkan suatu perkahwinan di antara Xu Dan Rong dan anak lelakinya Tuan Grant. Sun bercamput tangan menyelematakan Xu dan anak perempuannya, dan sebagai rasa terhutang budi Xu mengatur untuk Sun bercakap kepada para ahli terkenal masyarakat Pulau Pinang. Sun kini convenes suatu masyarakat rahsia di antara ahli-ahli Tongmenghui Asia Tenggara untuk merancangkan Pemberontakan Guangzhou Kedua.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Filem perdana ini di Great Hall of the People di Beijing pada 27 Jun 2007 telah dihadiri oleh para pemimpin dan media kerajaan China dan Malaysia. Filem ini telah diklasifikasikan suatu ‘Important Historical Topic Movie’ oleh State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) RRC -- yang pertama pernah difilem 100% di luar China dan berasaskan peristiwa sejarah yang mengambil tempat di luar China. Suatu perdana belas ikhsan telah dijalankan di Pulau Pinang pada 17 September 2007 dengan bantuan dana biasiswa Canselor Wawasan Open University (WOU) baru.

“Road To Dawn” dalam judul Jepun 「孫文-100年先を見た男-」telah baru-baru ini mendapat perhatian di Jepun, diskrinkan dari 5 September 2008 kini hingga Januari 2010 masih diskrinkan di Jepun. Di Tokyo ia diskrinkan untuk hampir dua bulan.

Anugerah dan calonan[sunting | sunting sumber]

10th Shanghai International Film Festival Media Awards

  • Most Popular Actor Awards Winston Chao
  • Most Promising New Comer Awards (Wu Yue)

12th Huabiao Awards

  • Most Outstanding Newcomer for Scriptwriting (Maezi)

2007 Chinese American Film Festival

  • Golden Angel Award

2007 Guangzhou University Students Film Festival

2009 China Centre Publicity Board Awards for "5 in 1 Project Outstanding Civilized Movie" category “"五个一工程“精神文明奖优秀电影” Excellent Quality Movie

Filem ini dicalon untuk Most Outstanding Movie dan Best Actress (Wu Yue) Anugerah Huabiao, China Golden Rooster Best Music (Pan Guoxing, Su Junjie), Golden Horse Best Image Design (Doris Song).

Wayang ini telah diskrinkan di Pesta Filem Antarabangsa Hawaii 2007, Pesta Filem Antarabangsa Kuala Lumpur 2008, Pesta Filem Cannes 2008. Ia juga majlis penutupan untuk Pesta Filem Antarabangsa Singapura.

Production[sunting | sunting sumber]

Road to Dawn was billed as a Shenzen Media Group, Shenzen Film Studio, Pearl River Film Company presentation of a Shenzen Assn. for Intl. Cultural Exchanges, Shenzen Media Group production.[1]

Road To Dawn was the first China-produced movie filmed entirely in Malaysia. It was filmed entirely on location in Penang in August and September 2006. Other international movies have used Penang a substitute location -- Indochine (1992),Paradise Road (1997), Anna and The King (1999), The Touch (2002), and Lust, Caution (2007). However, Road To Dawn is the first international movie set in Penang.

Road To Dawn fully exploits the multicultural setting of Penang, showing cultural diversity in ethnic communities, costumes, houses of worship and architectural heritage. Angelica Lee plays a young woman from the Straits Chinese (also called Baba Nyonya or peranakan) minority community.[2]

In Road To Dawn, Winston Chao plays Sun Yat Sen for the second time - which revolves around a young Sun Yat Sen in Penang. The first was in the 1997 movie, The Soong Sisters in which he played the older Sun Yat Sen from the time of the Xinhai Revolution up to his death.

Sejarah dan lesen dramatis[sunting | sunting sumber]

Sun Yat Sen lived in Penang between July and December 1910. He was joined by his first wife, his second wife, his two daughters and his brother Sun Mei.[3] For the sake of a romantic storyline, the movie only shows Sun and his second wife Chen Cuifen.

The fictional character of Xu Dang Rong is loosely based on the real life character of Chen Bijun, a young woman revolutionary who became the wife of Wang Jingwei, a close associate of Sun Yat Sen.

The fictional character of Luo Zhaoling is loosely based on Luo Zhonghuo, a Penang-trained teacher and poet (though he was never a Qing agent), who became one of the 72 martyrs of the Second Guangzhou Uprising.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Richard Kuipers (2007-11-07). "Before the Sunrise". Variety. Dicapai pada 2008-05-17. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ Goh Mai Loon and Khoo Salma Nasution, Road To Dawn: Filming in Penang, Areca Books, 2007.
  3. ^ Lestari Heritage Network http://www.lestariheritage.net/sunyatsen/sunyatsen03.html
  4. ^ Huanghua Gang Commemorative Park http://www.72martyrs.com.cn Diarkibkan 2008-04-14 di Wayback Machine

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:CinemaofChina