Rosedale, Toronto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Citations needed

Rosedale
Kawasan kejiranan
Jambatan Glen Road
Jambatan Glen Road
Lokasi Rosedale
Negara Kanada
Wilayah Ontario
BandarToronto Toronto

Rosedale adalah sebuah kawasan kejiranan di Toronto, Ontario, Kanada, berkas estet William Botsford Jarvis. Ia terletak di utara Downtown Toronto dan adalah salah satu dari subbandar tertua. Ia juga adalah salah satu dari kawasan kejiranan terkaya dan paling dihargai di Kanada. Ia digelar sebagai kawasan di mana 'Old Money' bandar Toronto tinggal, dan rumah kepada sesetengah dari warga paling masyhur Kanada tinggal, termasuk Ken Thomson yang adalah orang terkaya di Kanada pada waktu kematiannya.

Sempadan Rosedale terdiri dari landasan keretapi CPR di utara, Yonge Street di barat, Bloor Street di selatan, dan Bayview Avenue di timur. Kawasan kejiranan ini berada dalam kawasan kejiranan Rosedale-Moore Park di City of Toronto. Kawasan kejiranan ini dibahagikan ke dalam bahagian utara dan selatan oleh Park Drive Ravine.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

South Rosedale pertama kali diduduki oleh Sheriff William Jarvis dan isterinya, Mary, pada 1820an. Mary Jarvis, yang sering berjalan dan menunggang kuda melalui denai untuk jalan-jalan berliku-liku Rosedale (yang adalah salah satu dari tanda tempat kawasan ini), menamakan Rosedale sebagai penghargaan abundance bunga mawar liar yang menggaya halus tepi bukit estet Jarvis. Keluarga Jarvis menjual rumah ladang Rosedale pada 1864, yang membawakan pada pembangunan tempat kediaman kawasan ini tidak lama kemudian.

Pembangunan North Rosedale bermula selepas pembinaan sebuah jambatan menyeberangi Park Drive Ravine, pada 1909. Sebelum pembangunannya, North Rosedale adalah rumahnya St. Andrew's College (1899-1924), sebuah sekolah asrama semua lelaki (yang telah sejak itu berpindah ke Aurora, Ontario) dan Rosedale Golf Club. Kelab golf juga rumah pada sebuah padang lacrosse (Rosedale Field) dan tapak permainan Grey Cup pertama.

Ciri[sunting | sunting sumber]

Rosedale dibina di kalangan tiga gaung, dipeliharakan sebagai tanah taman. Rosedale telah membelit-belit jalan-jalan melalui kawasan kejiranan dan sempadan-sempadan fizikal lain, dan oleh itu mempunyai peringkat rendah lalu lintas kenderaan. Walaupun Rosedale terletak di tengah-tengah Toronto, hampir-hampir tiada lalu-lintas kenderaan dapat didengari oleh kerana banyaknya pokok dan dedaun yang mengelilingi komuniti. Rumah-rumah kebanyakannya kediaman berasingan satu keluarga.

South Rosedale kini tempat tinggalnya sekolah semua perempuan eksklusif, Branksome Hall. Rosedale Public School adalah sekolah rendah kecil di pusat sebuah Rosedale yang menyeberangi jalan dari pusat komuniti Rosedale: Mooredale House.

Rosedale Park adalah tempat tinggalnya pesta taman musim bunga tahunan, Mayfair. Upacara ini biasanya terdiri dari tunggangan, permainan, pasar lambak dan sebarang aktiviti-aktiviti seperti karnival lain. Upacara ini biasanya pada hari Sabtu pertama di bulan Mei. Upacara ini didanakan oleh Mooredale House.

Kawasan banci 0086.00 dan 0087.00 dari banci Kanada 2006 Kanada meliputi Rosedale. Menurut dengan banci itu, kawasan kejiranan ini mempunyai 7,672 penduduk, naik sebanyak 4.8% dari banci 2001. Gaji pukul rata adalah $213,941, salah satu dari gaji tertinggi dari semua kawasan kejiranan Toronto. Hanya kawasan Bridle Path mempunyai gaji yang lebih tinggi ditandakan. Kawasan kejiranan ini hampir semuanya bertuturan bahasa Inggeris.

Bangunan penting di Rosedale[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 43°40′44″N 79°22′41″W / 43.679°N 79.378°W / 43.679; -79.378