Roti manis Portugis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Roti manis Portugis (Massa Sovada atau hanya Massa, Pão Doce dan versi Easter dengan telur dikenali sebagai Folar) adalah roti yang diperbuat dari susu, gula dan/atau madu untuk menghasilkan buku roti yang ditenun ringan manis secara halus. Ia terdahulunya dibuat pada musim cuti Krismas dan Easter (sering dengan telur rebus dibakar ke dalam buku roti sering dengan telur rebus untuk cuti yang kedua) sebagai buku roti berbentuk-bulat, tetapi hari ini ia diperbuat dan diadakan di sepanjang tahun. Roti sering dihidang hanya dengan mentega dan kadang-kadang dimakan dengan meals (sarapan pagi pada khususnya), tetapi sering sebagai pencuci mulut. Roti manis Portugis sering berada dalam masakan Hawaii dan masakan New England semenjak ia dibawa pada rantau tersebut dengna penduduk pedatang Portugis besar mereka.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Laudan, Rachel (1996), The Food of Paradise: Exploring Hawaii's Culinary Heritage, new york: University of Hawaiʻi Press, ISBN 0824817788, diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-22, dicapai pada 2021-08-10.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.