Rumah Kenwood

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Rumah Kenwood

Rumah Kenwood (jug adigelar Iveagh Bequest) adalah sebuah bekas ruamh megah, di Hampstead, London, di perbatasan utara Hampstead Heath. Ia diurus oleh English Heritage.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ketinggian dari sempadan utara dan selatan Kenwood oleh Robert dan James Adam
Perpustakaan

Tarikh rumah terdahulunya dari awal abad ke-17. Dusun oren telah ditambahkan di sekitar tahun 1700. Pada 1754 ia dibeli oleh William Murray, Earl 1 Mansfield. Dia telah menugaskan Robert Adam untuk memodelnya semula di sekitar 1764-1779. Adam menambahkan perpustakaan (salah satu reka bentuk bahagian dalam yang paling terkenal) untuk menyeimbangkan dusun oren, dan menambahkan serambi Ionic di pintu masuk. Pada 1793-6 George Saunders menambahkan dua sayap di sisi utara, dan pejabat-pejabat dan bangunan dapur dan tempat pembuatan bir (sekarang restoran) ke samping.

Hal ini disumbangkan kepada bangsa melalui Lord Iveagh, ahli keluarga Guinness, apabila dia meninggal pada tahun 1927, dan dibuka untuk orang ramai pada tahun 1928. Dia telah membeli rumah dari keluarga Mansfield pada 1925. Sayangnya pemberian telah dijual pada masa itu, oleh itu sebagian besar rumah kosong. Beberapa perabot sejak saat itu telah ditambahkan. Lukisan dari kutipan Iveagh. Sebahagian dari tanah dibeli oleh Majlis Pelestarian Kenwood pada 1922, setelah ada ancaman yang sudah akan dijual untuk bangunan. Pada akhir 1990-an rumah menerima sekitar 150,000 pengunjung tiap tahun dan diperkirakan 1 juta orang mengunjungi dasar setiap tahun .[1]

Rumah ini adalah taklukannya poster Margaret Calkin James pada 1930-an, dan terlihat oleh banyak penumpang di London Underground.

Filem ciri British Notting Hill sebahagiannya difilem di sini.

Lukisan[sunting | sunting sumber]

Potret diri karya Rembrandt (1661) di Rumah Kenwood

Lukisan dari catatan termasuk

Pelukis lain termasuk

Ada juga koleksi kacing tali pinggang kasut, perhiasan dan minatur portret.

Estet[sunting | sunting sumber]

Estet ini mempunyai landskap dengan kebun berhampiran rumah, mungkin awalnya direkabentuk oleh Humphry Repton, mengontras dengan beberapa hutan jarang sekitarnya, dan Hampstead Heath yang naturalistik ke selatan. Ada juga sebuah taman yang baru oleh Arabella Lennox-Boyd.

Sepertiga dari harta warisan adalah sebuah Tapak Menarik Ilmiah Khusus, khususnya hutan kuno. Ini adalah rumah bagi banyak burung dan serangga dan kelawar Pipistrelle bat terbesar bertengger di London.

Ada juga arca-arca dipahat oleh Barbara Hepworth, Henry Moore dan Reg Butler dalam kebun berhampiran rumah.

Two Piece Reclining Figure, No. 5, 1963-1964 oleh Henry Moore
Monolyth-Empyrean, 1953 oleh Barbara Hepworth
Arca oleh Eugène Dodeigne

Konset muzik, terdahulunya klasik tetapi dalam beberapa tahun lebih kini lebih didominasi konser muzik pop, dijalan di tasik pada malam hari Sabtu setiap musim panas dari 1951 hingga 2006, menarik ribuan orang untuk piknik dan menikmati muzik, pemandangan dan kembang api yang hebat. Pada bulan Februari 2007, English Heritage memutuskan untuk meninggalkan konset-konset ini kerana pembatasan ditempatkan pada mereka setelah tunjuk perasaan dari beberapa penduduk setempat. Masa hadapan Kenwood House sekarang kurang pasti, apabila English Heritage bergantung pada pendapatan dari Konset Lakeside untuk menjaga rumah dengan biaya sekitar satu juta pound per tahun .[2]. Pada 19hb Mac 2008, ia mengumumkan bahawa konset akan kembali ke lokasi baru di Ground Pasture dalam Estate Kenwood, dengan jumlah konset terbatas pada delapan tiap musim.[2].

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°34′16.59″U 00°10′3.38″B / 51.571275°U 0.1676056°B / 51.571275; -0.1676056

Templat:London museums