Rumusan bersemuka di hotel berhantu (Detektif Conan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rumusan bersemuka di hotel berhantu ("Deduction Showdown at the Haunted Hotel" 幽霊ホテルの推理対決 Yūrei Hotel no Suiri Taiketsu) lengkok cerita 223 siri manga Jepun Detektif Conan. Arka yang disiarkan dalam majalah Weekly Shounen Sunday antara Julai 2011 dan terdiri daripada 3 bab(FILE). Bab-bab individu yang kemudian dipungut ke dalam jilid Tankōbon 73. Anime Detektif Conan disesuaikan arka kepada episod 646-647 merupakan episod permulaan dalam musim 21. Akan disiarkan di Nippon TV pada 18 Februari 2012 berakhir 25 Februari 2012.


Plot[sunting | sunting sumber]

Bahagian 1[sunting | sunting sumber]

Ran, Sonoko, dan Conan menaiki bas menuju ke Hotel Haido. Sonoko merasakan seperti seseorang itu menyentuh tangannya. Sonoko menarik lelaki yang memakai topi biru dan menuduh bahawa dia menyeleweng. Lelaki dalam topi biru memberitahu Sonoko bahawa dia tidak menyeleweng dari jalan tetapi Sonoko fikir beliau sedang berbohong. Jadi, katanya kepada Ran untuk memukulnya. Ran kerana katanya supaya dia menendang tetapi lelaki di blok topi biru Ran sepakan dengan kakinya. Dia tumbukan dan, Ran dodges. Dia menendang dan Ran dodges lagi. Berlari menyedari bahawa lawannya menggunakan Jeet Kune Do. Lelaki dalam topi biru adalah cuba untuk menerangkan bahawa dia tidak menyeleweng dari jalan tetapi Conan terangkan untuknya. Conan melihat bahawa menyeleweng dari jalan sebenar adalah menyentuh butt Sonoko dan lelaki dalam topi biru berhenti menyeleweng dari jalan yang. Sonoko dapat benar-benar gila pada menyeleweng dari jalan yang sebenar. Apabila bas berhenti, menyeleweng dari jalan yang keluar dengan cepat dan melarikan diri. Berlari meminta maaf kepada lelaki dalam topi biru dan beliau berkata okay. Dia bertanya di mana Ran akan dan dia memberitahu dia bahawa dia dan rakan-rakannya akan Hotel Haido. Lelaki dalam topi biru adalah juga hendak ke sana. Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Conan untuk menjelaskan dia tidak bersalah bahawa dia tidak menyeleweng dari jalan.

Apabila mereka tiba di hotel, lelaki di topi biru membuat tempahan tetapi ia seolah-olah dia mempunyai masalah. Conan mahu makan kek, Ran, Sonoko, dan Conan akan mencari tempat untuk makan kek di tingkat dua hotel. Apabila mereka berada kira-kira untuk mengambil lif, wanita bernama Toshiko Hirukawa keluar dari lif. Beliau meminta Conan di mana dia akan dan Conan kepada Hirukawa bahawa dia pergi kepada bufet kek di tingkat dua. Hirukawa kepada Conan bahawa dia tidak boleh menggunakan lif kerana katanya ia pergi ke lampiran. Conan fikir lampiran adalah di bawah pengubahsuaian. Ran meminta maaf ke Hirukawa dan katanya okay. Beliau mencadangkan bahawa mereka harus membantu antara satu sama lain apabila diperlukan. Kawan hirukawa telah dijumpai Hirukawa dan dia meminta maaf mereka untuk menjaga mereka menunggu. Manakala Ran, Sonoko, dan Conan meninggalkan, lelaki itu menyebut bagaimana orang yang melakukan. Hirukawa menjelaskan bahawa orang yang mabuk dan menyimpan mengutuk menjerit seperti biasa. Beliau mengatakan bahawa selepas dia memarahi orang yang teruk, orang yang mula menangis. Hirukawa juga berkata orang yang mahu meminta maaf kepada semua orang dan mengakui dosanya, jadi orang seperti mereka untuk pergi ke bilik beliau. Selepas itu, Hirukawa mencadangkan untuk rakan-rakannya untuk menaiki kereta dan membeli peranti rakaman untuk merekodkan taubat orang itu.

Ran, Sonoko, dan Conan di pintu masuk untuk ke kedai kek bufet di tingkat pertama. Tangga yang penuh dengan orang. Tiba-tiba, mereka terdengar bunyi letupan besar dari tempat letak kereta. Hirukawa dan rakan-rakannya mendapati sesuatu yang dahsyat dan menjerit. Conan pergi ke tempat letak kereta untuk memeriksa apa yang sedang berlaku. Lelaki itu ditemui mati.

Mangsa Teigo Uesumi

Bahagian 2[sunting | sunting sumber]

Suspek[sunting | sunting sumber]

Suspek pertama. Toshiko Hirukawa. Seorang suri rumah.

Suspek kedua.

Suspek ketiga.

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Lagu Tema pembukaan untuk episod ini ialah "Miss Mystery" oleh BREAKERZ dan lagu tema penutupan "Kanashii Hodo Kyou no Yuuhi Kirei da ne" oleh grram.