Rusuhan England 2011

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rusuhan England 2011
Ahli bomba memadam kebakaran akibat rusuhan
Tarikh6–10 Ogos 2011
Lokasi
Punca
  • Penembakan maut seorang suspek oleh polis[4]
  • Pengangguran tinggi dan potongan perkhidmatan awam[5][6][7][8]
  • Kesempatan jenayah[9]
Pihak terlibat
Perusuh

Rusuhan London 2011 merupakan siri kekacauan awam di London, terutamanya di Tottenham yang bermula pada hari Sabtu, 6 Ogos 2011 selepas seorang seorang suspek mati ditembak polis.[17]

Rusuhan bermula di Tottenham, kemudian merebak ke Wood Green, Enfield Town, Ponders End dan Brixton. Laku musnah dan pelbagai kelakuan ganas merebak ke seluruh kawasan-kawasan lain di London. Polis Metropolitan London diserang manakala kedai dirompak dan bangunan dibaling batu. 35 pegawai polis cedera.

Lima orang maut; seorang lelaki ditembak pada 8 Ogos,[10][18] tiga orang lelaki dilanggar kereta pada 10 Ogos,[11] dan seorang lelaki tua yang dibelasah sampai pengsan pada 8 Ogos meninggal tiga hari kemudian.[19] Lebih seribu orang suspek telah ditahan.[20]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Mereka membantah apabila pemuda bernama 29 tahun, Mark Duggan ditembak polis mati ketika polis berusaha menangkap pengedah dadah kokain dan ahli 'Star Gang' sedangkan beliau tidak bersenjata.

Tembakan juga berlaku di jambatan Ferry Lane bersebelah stesen Tottenham Hale. Sebelum ini banyak kejadian polis melakukan tembakan rambang, tanpa bukti mencukupi. IPCC memberi alasan bahawa penangkapan yang dirancang itu adalah sebahagian daripada Operasi Trident, sebuah unit yang menyiasat jenayah senjata api di kalangan masyarakat kulit hitam di London. Operasi Trident bertujuan memberantas perdagangan haram dadah .

Siasatan awal menemui peluru ditemui tertanam dalam radio polis yang membayangkan Duggan melepaskan tembakan terlebih dahulu.Ujian balistik mendapati peluru itu konsisten dengan yang digunakan oleh polis itu sendiri .

Pada 6 Ogos bantahan aman diadakan bermula di Ladang Broadwater dan tamat di Balai Polis Tottenham. Bantahan itu dianjurkan oleh rakan-rakan dan saudara-mara Duggan untuk menuntut keadilan untuk keluarga. Sekitar 200 orang mengambil bahagian dalam protes ini.

Sejarah diskriminasi kulit hitam[sunting | sunting sumber]

Sejak Rusuhan Brixton 1995, pergolakan berlaku ekoran hubungan tegang di antara polis dan masyarakat kulit hitam di utara London Rusuhan Farm Broadwater 1985 terjadi apabila pegawai polis Keith Blakelock , telah dibunuh. Pembunuhnya disyaki Blakelock, pemimpin kongsi gelap.

Insiden Tottenham[sunting | sunting sumber]

Pembantah berhadapan dengan polis pada 6 Ogos

Perarakan bantahan pada 6 Ogos 2011. Serangan terhadap kereta polis , bas dua tingkat dan perniagaan tempatan dan rumah-rumah pada jam 22:30 malam. Van polis dan pegawai- pegawai meninjau tempat kejadian di Tottenham High Road. Kedai telah dirompak oleh perusuh. Tingkap dipecahkan.Bunga api, bom petrol dan peluru dilontar kepada polis . 26 pegawai polis cedera, termasuk seorang cedera di kepala.

Wartawan BBC News wdan kenderaan satelit turut diserang oleh perusuh. Wartawan turut diancam. Jurugambar turut dipukul dan dirompak.

Pertempuran sengit dan rompakan turut berlaku di Tottenham Hale kerana tidak ada polis turun padang.

Sementara di Wood Green , rompakan berlaku apabila 100 remaja menyerang kedai-kedai, kedai elektrik dan rantaian pakaian.Mereka menggeledah kedai-kedai tempatan di Jalan Green Wood . Polis tidak juga bertindak.

Kebanyakan etnik Turki dan Kurdish adalah pemilik kedai di sepanjang Wood Green , Turnpike Lane dan Lanes Hijau. Mereka membentuk 'unit perlindungan' tempatan di sekitar kedai-kedai mereka.

Pada hari Ahad petang, 7 Ogos, keganasan meletus di Enfield , utara Tottenham. Polis rusuhan telah tiba di Bandar .Sebuah kereta polis di Church Street adalah dilontar batu bata. Sebuah helikopter polis berlegar untuk memantau acara. Anjing polis dikerahkan ke tempat kejadian.

Cermin kenderaan polis dihancurkan di Islington pada malam 7 Ogos. 6 kereta bomba memadamkan kebakaran di sebuah kedai kasut Foot Locker di Brixton.

Pada pagi 8 Ogos, beberapa kedai di Enfield Town dirosakkan dan dirompak dan dua kenderaan dibakar. Pasar raya Tesco turut dibakar.Beratus-ratus polis rusuhan dan unit khas segera bertindaka menangkap belia terbabit.

Pada 8 Ogos, polis rusuhan dan belia bertempur di hadapan kedai Currys di Brixton. "Beratus-ratus" lelaki dan wanita memasuki kedai elektrik dan keluar membawa TV dan barangan elektrik yang lain .Kedua-dua pasar raya Tesco dan Locker menjadi sasaran.

Lebih 30 belia merosakkan dan merompak kedai-kedai, termasuk cawangan BHS , Walthamstow Central pada pagi 8 Ogos.

3 pegawai polis telah dibawa ke hospital selepas dilanggar oleh kenderaan yang bergerak pantas di Chingford Mount , Waltham Forest , pada jam 00.45 , 8 Ogos. Polis mula menangkap selepas sebuah kedai mula hendak dirompak oleh para belia.

Pada 8 Ogos, keganasan merebak ke Oxford Circus , tengah London.Seramai 50 belia berkumpul dan merosakkan beberapa hartanah tempatan.

Di Streatham , Mobile T, JD Sport dan kedai-kedai lain digeledah.Pemilik salah satu kedai di Jalan Tinggi Streatham dimasukkan ke hospital selepas diserang perusuh.

Video pelajar Malaysia diserang[sunting | sunting sumber]

Pelajar tajaan MARA dari Malaysia, Muhammad Asyraf Haziq Rossli turut dipukul dan dirompak. Pemangku Pesuruhjaya Tinggi Britain ke Malaysia, Ray Kyles turut simpati itu dan keprihatinan kerajaan Britain kepada Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman di pejabatnya di Putrajaya. Asyraf diserang semasa membeli juadah berbuka puasa dan hendak ke rumah rakan seniornya di Barking.[21][22]

Video rompakan ini dimuat naik dan dengan cepat popular di YouTube.[23] Kejadian ini turut diselar Perdana Menteri UK David Cameron.[24]

Selepas[sunting | sunting sumber]

Polis Metropolitan mengumumkan akan memulakan Operasi Withern , menyiasat peristiwa yang membawa kepada rusuhan.Seramai 35 pegawai cedera. Lebih daripada 100 orang telah ditahan. 16 orang telah didakwa kerana kesalahan pecah rumah, gangguan ganas dan memiliki senjata tajam

Reaksi Politik dan undang-undang[sunting | sunting sumber]

Perusuh tersebut tidak mewakili masyarakat keseluruhannya.Suruhanjaya Bebas Aduan Polis hendaklah dibentuk bagi menyiasat kematian Mark Duggan.

Setiausaha Dalam Negeri , Theresa May mengutuk keganasan di Tottenham .Keselamatan dan harta benda awam tidak akan diterima.Polis Metropolitan mempunyai sokongan untuk memulihkan ketenteraman.

Rusuhan di Tottenham benar-benar tidak boleh diterima. Tidak ada justifikasi untuk keganasan terhadap polis dan orang awam atau kerosakan kepada harta.

Luar London[sunting | sunting sumber]

Kereta habis terbakar di Liverpool

Rusuhan turut merebak ke luar London. Di Birmingham, beberapa tingkap kedai dipecahkan dan barangan dicuri. Sebuah pos polis yang kosong dibakar.[25] Begitu juga di Bristol, Liverpool dan Nottingham.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "England riots: Maps and timeline". BBC News. Dicapai pada 11 Ogos 2011.
  2. ^ Rogers, Simon (7 Ogos 2011). "UK riots: the key facts and figures". The Guardian. UK. Dicapai pada 11 Ogos 2011.
  3. ^ Payne, Sebastian. "London riots: all incidents mapped in London and around the UK". The Daily Telegraph. UK. Dicapai pada 11 Ogos 2011.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan jackson tidak disediakan
  5. ^ Hemming (8 Ogos 2011). "Riots spread on third night of violence". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-27. Dicapai pada 8 Ogos 2011. More than one of |author= dan |last1= specified (bantuan); |first2= missing |last2= (bantuan)
  6. ^ Adrian Croft (8 Ogos 2011). "Spending cuts, police blamed for London riot". Vancouver Sun.
  7. ^ David Lammy (7 Ogos 2011). "Tottenham riot: The lesson of Broadwater Farm". The Guardian. Dicapai pada 2011-08-08.
  8. ^ Ravi Somaiya (7 Ogos 2011). "London Sees Twin Perils Converging to Fuel Riot". New York Times.
  9. ^ "Rioting spirals out of control". London Evening Standard. 8 Ogos 2011.
  10. ^ a b "A young man shot in his car". The Guardian. UK. 9 Ogos 2011. Dicapai pada 9 August 2011.
  11. ^ a b "Three killed protecting property during Birmingham riots". BBC News. 10 Ogos 2011. Dicapai pada 10 August 2011.
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan smh_leeds tidak disediakan
  13. ^ "The night that rioters ruled and police lost control of the streets of London". The Independent. UK. 10 Ogos 2011. Dicapai pada 10 Ogos 2011.
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan cnn_figures tidak disediakan
  15. ^ "Live Updates From Sky News Team And Twitter: Riots Spread Across London | UK News | Sky News". News.sky.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-11. Dicapai pada 11 Ogos 2011.
  16. ^ "Police warning on vigilante justice after English riots | The Australian". The Australian. 11 Ogos 2011. Dicapai pada 11 Ogos 2011.
  17. ^ Paul Lewis (7 Ogos 2011). "Tottenham riots: a peaceful protest, then suddenly all hell broke loose". The Guardian. Dicapai pada 7 Ogos 2011.
  18. ^ "Shot man dies after London rioting". Belfast Telegraph. 9 Ogos 2011. Dicapai pada 10 Ogos 2011.
  19. ^ Butt, Riazat; Wainwright, Martin (10 Ogos 2011). "Birmingham riots: intense anger after deaths of three young men". The Guardian. UK. Dicapai pada 10 Ogos 2011. Check |author-link= value (bantuan); Check |author2-link= value (bantuan)
  20. ^ Sam Jones, Helen Clifton dan Martin Wainwright (2011-07-08). "UK riots: London violence spreads to cities across England | UK news | guardian.co.uk". Guardian. Dicapai pada 2011-08-10.
  21. ^ Rusuhan di London Tak Jejas Penyertaan Malaysia ke Olimpik
  22. ^ Kerajaan Britain sampaikan simpati kepada penuntut Malaysia Harian Metro
  23. ^ England riots: YouTube mugging victim 'recovering'. BBC News. 11 Ogos 2011.
  24. ^ BBC News - Viewpoint: The poignant video of the Bad Samaritans 11 Ogos 2011.
  25. ^ "Riots erupt in Birmingham: Police make 130 arrests". BBC Online. 2011-08-09. Dicapai pada 9 Ogos 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]