Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari SPR)
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
Logo agensi
Intisari agensi
Dibentuk4 Jun 1987; 36 tahun yang lalu (1987-06-04)
JenisKerajaan
Bidang kuasa
Kerajaan Malaysia
Ibu pejabatJalan Ahmadi Muhallaf Muhammad Noori Hijri Ibrahim Putrajaya
MotoCekap dan Telus
Kakitangan8999 (2023)
Belanjawan tahunanRM 71,302,900 (2020)
Eksekutif Kerajaan
  • Abdul Ghani Salleh, Pengerusi
  • Azmi Shahrom, Timbalan Pengerusi
  • Ikmalrudin Ishak, Setiausaha
Agensi induk
Jabatan Perdana Menteri Malaysia[1]
Dokumen penting
Laman sesawang
www.spr.gov.my

Suruhanjaya Pilihan Raya (Jawi: سوروهنجاي ڤيليهن راي; singkatan SPR) ialah sebuah suruhanjaya yang menyelia, mengelola, dan bertanggungjawab dalam urusan pilihan raya di Malaysia. Ia telah ditetapkan dalam Perkara 114, Perlembagaan Malaysia. Penubuhannya ialah mandat oleh perintah eksekutif Perdana Menteri Malaysia ke-4 iaitu Dato' Sri Tun Dr. Mahathir bin Mohamad. SPR berada di bawah bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah ditubuhkan pada 4 September 1957. Perkara 114 dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia memberikan kuasa kepada SPR untuk mengadakan pilihan raya umum ke atas dan Dewan Undangan Negeri serta mengadakan pilihan raya kecil jika berlaku kekosongan.

Pada awal penubuhan, SPR terdiri daripada seorang pengerusi, iaitu YBhg. Dato' Dr. Mustafa Albakri bin Haji Hassan, bersama dengan dua ahli yang lain iaitu Encik Lee Ewe Boon dan Encik Ditt Singh.[2]

Bagi melaksanakan fungsinya, SPR menubuhkan sebuah jabatan Sekretariat yang diketuai oleh seorang Setiausaha yang juga bertindak sebagai Ketua Pegawai Pentadbir Suruhanjaya Pilihan Raya. Setiausaha pertama yang dilantik ialah H. Cassidy.

Selepas penubuhan pada 16 September membentuk Malaysia, bilangan ahli SPR yang dilantik untuk mewakili Sabah dan Sarawak secara bergilir-gilir. Datuk menjadi ahli pertama yang diterima mewakili kedua-dua negeri tersebut.

Satu pindaan ke atas Perkara 114 dalam Perlembagaan telah dilakukan pada tahun 1981 untuk membolehkan perlantikan seorang timbalan presiden.

Pada hari ini, SPR mempunyai pengerusi, timbalan pengerusi dan lima ahli, kesemuanya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja.

Mandat perlembagaan[sunting | sunting sumber]

Di bawah Perkara 114, Suruhanjaya memiliki kuasa "mengadakan pilihan raya umum ke atas Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri, dan juga mengadakan pilihan raya kecil sekiranya berlaku kekosongan". Di bawah Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu, Suruhanjaya mempunyai seorang Pengerusi dan dua ahli, tetapi selepas Tanah Melayu digabungkan dengan Sabah, Sarawak dan Singapura untuk membentuk Malaysia, keahlian Suruhanjaya bertambah selepas penambahan ahli dari Sabah atau Sarawak. Satu rang diwujudkan pada 1981 yang membolehkan penambahan ahli lain dan mewujudkan jawatan Timbalan Presiden.[3]

Suruhanjaya mempunyai kuasa melakukan persempadanan semula dengan mengkaji kawasan-kawasan pilihan raya setiap tidak kurang dari 8 tahun, menjalankan urusan pendaftaran pemilih dan daftar semakan pemilih, dan mengawal kelancaran pilihan raya seperti yang ditetapkan. Walaupun Perlembagaan tidak merujuk kepada Suruhanjaya sebagai badan bebas daripada pengaruh kerajaan atau jika tidak, kawasan pengundian ditimbangkan oleh Perlembagaan sepertimana melindungi kebebasan Suruhanjaya. Dalam pada itu, suruhanjaya ini turut dikawalrapi oleh sebuah badan pemilikan, dan boleh diubah melalui prosedur sama mengikut keputusan Mahkamah Tinggi.[3]

Anggota-anggota Suruhanjaya dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja. Ketika melantik Ahli-ahli Suruhanjaya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam. Walaupun Perlembagaan tidak menyatakan peranan Perdana Menteri mengenai perkara ini, Perkara 40 - Perlembagaan mestilah dipatuhi, yang mana Raja tidak dibenarkan bertindak mengikut kepentingan sendiri kecuali tidak dinyatakan secara jelas; dalam semua kes, Raja mestilah mematuhi nasihat Perdana Menteri, dan mengadakan perjumpaan antara Suruhanjaya berdasarkan nasihat Perdana Menteri. Anggota Suruhanjaya mestilah meletakkan jawatan secara sukarela setelah mencapai umur 65 tahun.[4]

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Antara fungsi-fungsi SPR ialah membuat kajian dan persempadanan semula bahagian-bahagian pilihan raya Parlimen dan negeri setiap tidak kurang daripada lapan tahun selepas tarikh siapnya urusan kajian dan persempadanan semula yang terdahulu dan menjalankan urusan pendaftaran pemilih dan semakan daftar pemilih. Salah satu fungsi SPR adalah untuk mendaftarkan warganegara yang layak sebagai pemilih supaya mereka dapat menyertai proses memilih wakil untuk menyuarakan pendapat mereka dalam Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri mengikut perkara 113 Perlembagaan Persekutuan.

Selain itu, fungsi SPR juga ialah menjalankan pilihan raya umum ke Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri dan menjalankan pilihan raya kecil sekiranya berlaku kekosongan. Mengikut peraturan pilihan raya, tugas SPR ialah mengadakan pilihan raya ke atas kawasan parlimen dan DUN, mengelola pilihan raya, dan pelaksanaan pendaftaran pemilih.

Ia juga mengumpul maklumat mengenai kawasan baru yang membolehkan keadilan dapat dilakukan ke atas pengundi untuk mengundi di kawasan pengundian yang ditetapkan, mempromosikan kepentingan mengundi, dan menguruskan semakan daftar pemilih dengan memadam nama-nama orang yang telah meninggal dunia atau didapati tidak layak mengundi.

Pada hari pengundian, anggota SPR dan pegawai akan berada di pusat pengundian untuk menjalankan proses pengundian pilihan raya.

Eksekutif Kerajaan[sunting | sunting sumber]

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia[sunting | sunting sumber]

No. Penyandang Penggal mula Penggal tamat Tempoh menjawat
1 Mustapha Albakri Hassan 4 September 1957 15 Oktober 1967 10 tahun, 41 hari
2 Ahmad Perang 16 Oktober 1967 9 Ogos 1977 9 tahun, 297 hari
3 Abdul Kadir Talib 10 Ogos 1977 11 Oktober 1990 13 tahun, 62 hari
4 Harun Din 12 Oktober 1990 20 Jun 1999 8 tahun, 251 hari
5 Omar Mohd Hashim 21 Jun 1999 11 November 2000 1 tahun, 143 hari
6 Abdul Rashid Abdul Rahman 12 November 2000 30 Disember 2008 8 tahun, 48 hari
7 Abdul Aziz Mohd Yusof 31 Disember 2008 24 Januari 2016 7 tahun, 24 hari
8 Mohamad Hashim Abdullah 24 Januari 2016 30 Jun 2018 2 tahun, 157 hari
9 Azhar Azizan @ Harun 21 September 2018 29 Jun 2020 1 tahun, 365 hari
10 Abdul Ghani Salleh 21 Ogos 2020 kini

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Badan sama taraf Nusantara

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Government Directory: Prime Minister's Department". Jabatan Perdana Menteri Malaysia. 8 Julai 2011. Dicapai pada 28 Julai 2011.
  2. ^ Sejarah Penubuhan | Portal Rasmi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR)
  3. ^ a b Rachagan, S. Sothi (1993). Law and the Electoral Process in Malaysia, pp. 28–29. Kuala Lumpur: University of Malaya Press. ISBN 967-9940-45-4.
  4. ^ Rachagan, pp. 28–30.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]