Saifuddin Muzaffar al-Qutuz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz)
Saifuddin Muzaffar al-Qutuz
PemerintahanNovember 1259 – 24 Oktober 1260
Nama penuhal-Malik al-Muzaffar Saif ad-Din Qutuz
Mangkat24 Oktober 1260
Tempat mangkatSalihiyah
DimakamkanKaherah
PendahuluAl-Mansur Ali
PenggantiBaibars
DinastiBahri
AgamaIslam

Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz dilahirkan dalam kalangan keluarga beraja Mamluk Mesir. Baginda telah menaiki takhta kerajaan pada 1259 dan mangkat akibat dibunuh pada Oktober 1260.

Jasa[sunting | sunting sumber]

Antara jasa beliau yang tercatit di dalam sejarah Islam ialah berjaya menewaskan tentera Mongol pimpinan Kitbuqa di dalam peperangan Ain Jalut. Ketika itu, seluruh kota Islam (Baghdad, Syria dan Asia Tengah) sudah ditakluki tentera Mongol. Hanya yang tinggal adalah 3 kota Islam iaitu Makkah, Madinah dan Mesir.

Dengan kerjasama daripada panglima beliau iaitu Panglima Baibars, Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz mengisytiharkan perang terhadap tentera Mongol dengan membunuh empat orang utusan perangnya (ada sebahagian ahli sejarah menyatakan empat orang utusan perang Mongol adalah perisik). Pembunuhan ini menyebabkan kemarahan pihak Mongol. Pada 3 September 1260, berlakulah pertempuran antara tentera Islam dengan tentera Mongol di tempat yang bernama Ain Jalut yang mana pertempuran ini dimenangi oleh tentera Islam seterusnya menyebabkan tentera Mongol menghentikan usaha untuk menakluk negeri lain akibat kerugian dan kekalahan yang dialaminya.

Strategi Menghadapi Tentera Mongol[sunting | sunting sumber]

Setelah membuat risikan, Qutuz mendapat maklumat bahawa kekuatan tentera Mongol adalah berasaskan tentera berkuda ringkasnya yang mana mampu membuat serangan yang cepat dan pantas tanpa sempat memberi peluang kepada musuhnya untuk menyerang balas. Untuk itu, Sultan Qutuz memperlengkapkan tentera berkudanya dengan kelengkapan senjata-senjata berat yang mana fungsinya mampu menahan serangan pantas dan menyerap ketangkasan tentera berkuda Mongol.

Ketika peperangan di Ain Jalut, Sultan Qutuz menyembunyikan sebahagian besar tentera berkudanya di sebalik pokok-pokok di lembah Ain Jalut. Ketika ini, Panglima Baibar mengetuai pasukan kecil untuk menahan gempuran tentera Mongol yang diketuai oleh Kitbuqa. Baibar bersama tentera berkuda bersenjata beratnya berjaya mengasak tentera Mongol dan setelah beberapa ketika, Sultan Qutuz mengarahkan tentera berkuda yang bersembunyi di sebalik lembah melancarkan serangan mengejut. Dengan itu, tentera Mongol diserang dan dikepung di dalam lembah Ain Jalut. Taktik ini berjaya dan dapat mencegah kemaraan tentera Mongol dan seterusnya dapat melumpuhkan kekuatan tentera Mongol di Timur Tengah. Malah Kitbuqa sendiri mati dibunuh.

Keperibadian[sunting | sunting sumber]

Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz mempunyai keperibadian yang baik dan sanggup berkorban demi kemaslahatan umat Islam. Diceritakan para sejarawan Islam bahawa Sultan Saifuddin sanggup menggadai barang-barang istana beliau termasuk harta para pembesar Mamluk tanpa mengenakan cukai tambahan terhadap rakyatnya dalam usaha untuk mengumpul kewangan dalam persiapan menentang tentera Mongol.

Isteri beliau juga turut sama berjuang di medan pertempuran Ain Jalut & terkorban syahid.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Saifuddin Muzaffar al-Qutuz
Cabang kadet bagi Kesultanan Mamluk
Tarikh keputeraan:  ? Tarikh kemangkatan: 24 Oktober 1260
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Al-Mansur Ali
Sultan Mesir
November 1259 – 24 Oktober 1260
Diikuti oleh:
Baibars
Kosong
Diilhak selepas Pertempuran Ain Jalut
Sultan Syria
September 1260 – 24 Oktober 1260