Sains dan teknologi di Argentina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Suruhanjaya Tenaga Atom Negara. Ditubuhkan pada tahun 1950, itu di luar pertama di dunia baik AS atau Kesatuan Soviet dan telah mencipta sebuah reaktor penyelidikan dengan 1957.
Leloir Institute bioteknologi. Didirikan oleh Nobel Laureate Dr Luis Leloir, di antara yang paling berprestij di bidangnya di Amerika Latin, dan di dunia.[1]

Aspek yang paling penting dari sains dan teknologi di Argentina prihatin dengan ubat, fizik nuklear, bioteknologi, nanoteknologi, dan bidang yang berkaitan dengan kegiatan utama negara ekonomi.

Keuntungan dari tahap celik huruf tertinggi di Amerika Latin sejak tidak lama selepas Presiden Domingo Faustino Sarmiento membuat pendidikan dasar universal yang terdapat pada 1860-an, dan 1870-an penyelidik Argentina dan profesional di rumah dan luar negeri terus menikmati berdiri tinggi di bidang mereka. Argentina Bernardo Houssay adalah Amerika Latin pertama diberikan dengan Penghargaan Nobel[2]dalam sains. Dibentuk dalam sebuah Universiti Kebangsaan, Houssay kemudian mendirikan Argentina Dewan Penyelidikan Kebangsaan, sebuah pusat pengembangan ilmu pengetahuan dan teknologi Argentina, lima puluh tahun di.[3] Banyak Argentina telah memberikan sumbangan untuk pembangunan sains pengetahuan di seluruh dunia, meskipun kadang-kadang harus berhijrah untuk melakukannya. Mungkin untuk itu, pendidikan Argentina disebut sebagai docta Amerika Latin[4] (dalam bahasa Sepanyol: La docta Latinoamericana), yang berasal dari bahasa Latin docta (belajar).

Negara ini, dengan peringkat tinggi kepelbagaian budaya[5] dan sumber daya alam yang cukup, telah melihat pangsa ketidakstabilan dan kehilangan banyak profesional yang paling berbakat selama bertahun-tahun. Namun terus komitmen untuk menumbuhkan tenaga kerja paling berpendidikan mungkin dan, baru-baru ini pulih dari tahun malaise, pendidikan dan latihan ilmiah masih merupakan pekerjaan yang sedang berjalan - seperti di negara Amerika Latin lain dan, memang, dunia.

Keunggulan dalam bidang mereka[sunting | sunting sumber]

Walaupun anggaran yang sederhana dan banyak kemunduran, ahli akademik, dan ilmu-ilmu di Argentina telah menikmati sebuah menghormati antarabangsa sejak pergantian tahun 1900, ketika Dr Luis Agote merancang cara darah pemindahanyang selamat dan berkesan pertama sebagai serta René Favaloro yang telah menjadi pelopor dalam perbaikan pembedahan bypass. Argentina telah sejak saat itu mempunyai tiga pemenang Hadiah Nobel dalam sains: Bernardo Houssay pada tahun 1947, Luis Federico Leloir pada tahun 1971, dan César Milstein pada tahun 1984. saintis Argentina masih berada di hujung tombak dalam bidang-bidang seperti nanoteknologi, fizik, sains komputer dan jantung, yang terakhir yang Dr Domingo Liotta merevolusi dengan hati yang murni buatan pertama, pada tahun 1969.

Mereka juga memberikan sumbangan untuk biosains dalam usaha seperti Projek Genom Manusia, di mana para saintis Argentina telah berjaya memetakan genom dari makhluk hidup, yang pertama di dunia.[6][7] Argentina mempunyai satelit sendiri program, desain stesen nuklear kuasa (generasi ke-4) dan awam syarikat tenaga nuklear INVAP, yang menyediakan beberapa negara dengan reaktor nuklear.[6]

Projek-projek lain tertumpu pada IT, nanoteknologi, bioteknologi, helikopter, sistem mesin pertanian dan tentera defensif. Penyelidikan Angkasa juga menjadi semakin aktif di Argentina. Ditubuhkan pada 1991, CONAE sejak melancarkan dua satelit berjaya dan,[8] pada bulan Jun 2009, dijamin perjanjian dengan European Space Agency pada untuk pemasangan antena berdiameter 35 m dan kemudahan misi lain sokongan pada Pierre Auger Observatory. Kemudahan ini akan menyumbang banyak ruangan probe ESA, serta CONAE sendiri itu, projek-projek penyelidikan dalam negeri. Dipilih dari 20 lokasi yang berpotensi dan salah satu daripada tiga pemasangan ESA seperti di dunia, antena baru akan mencipta sebuah segitiga yang akan membolehkan ESA untuk memastikan liputan misi sekitar jam.[9]

Sains sosial memiliki tradisi sangat kuat di Argentina. Rumah bagi 122 think tank yang mengkhususkan diri dalam isu-isu dasar awam dan ekonomi, Argentina kedudukan kelima dalam jumlah lembaga-lembaga di seluruh dunia.[10]

Baru-baru ini, Sandra Díaz, PhD dalam Biologi, penyelidik di NU of C, dan pemenang Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 2007, ditetapkan ahli National Academy of Science oleh tenaga kerja yang luar biasa pada bibirnya tenaga kerja perubahan iklim menjadi wanita Hispanik Amerika yang pertama untuk mencapai kehormatan itu.[11]

Saat ini ada penyelidik Argentina lebih lanjut yang beredar di lembaga tersebut sebagai Carlos Alberto Frasch (NU dari SAM), Armando Parodi (NU dari SAM - Leloir Institute), dan Francisco de la Cruz (Balseiro Institute - NU Cu).

Di antara lembaga-lembaga awam yang bertujuan untuk penyelidikan dan pembangunan di Argentina adalah:

Tenaga kerja yang berpendidikan tinggi[sunting | sunting sumber]

Taraf Celik Huruf

Empat dari lima orang Argentina telah tamat sekolah dasar, lebih daripada sepertiga telah tamat pendidikan sekolah menengah mereka dan satu dari sembilan para dewasa Argentina mempunyai sarjana kolej. Demikian juga, Argentina mempunyai tahap tertinggi mahasiswa di Amerika Latin, selain mempunyai lebih dalam belahan bumi selatan dengan para profesor dan institusi diberikan hadiah berprestij dan biasiswa dari lembaga Filantropi seperti anugerah Yayasan John S. Guggenheim[12] atau Howard Hughes Medical Institute,[13][14] untuk beberapa nama. Sumber rasmi baru-baru ini melaporkan sekitar 1,500,000 mahasiswa-mahasiswi dalam Sistem Universiti Argentina[15]; ini merupakan angka tertinggi - relatif terhadap jumlah penduduk - pelajar akademik di Amerika Latin dan melebihi nisbah di negara maju banyak.[16]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Leloir Institute
  2. ^ Sulek, K (1968), "Nobel prize for Carl Ferdinand Cori and Gerta Theresa Cori in 1947 for discovery of the course of catalytic metabolism of glycogen. Prize for Alberto Bernardo Houssay for discovery on the role of the hypophysis in carbohydrate metabolism.", Wiad. Lek. (diterbitkan 1968 Sep 1), 21 (17), m/s. 1609–10, PMID 4882480 Check date values in: |publication-date= (bantuan)
  3. ^ Bernardo Houssay Official Site Diarkibkan 2009-03-10 di Wayback Machine (Castilian)
  4. ^ Latino, Rosa María (March 2010), "Familia Infancia y Genero" (PDF), La travesía de la libertad ante el Bicentenario, X Seminario Argentino-Chileno, IV Congreso Interoceanico de Estudios Latinoamericanos., Simposio, Mendoza, Argentina, 10: 9, ISBN 978-987-9441-40-4 Unknown parameter |unused_data= ignored (bantuan)CS1 maint: date and year (link)
  5. ^ Argentine Educational Promotion Site Multiculturalism in Argentina
  6. ^ a b Science and Education in Argentina
  7. ^ ibid.
  8. ^ CONAE: satellites
  9. ^ Buenos Aires Herald: Interplanetary support station to be installed in Argentina
  10. ^ Argentina, quinto país en el mundo en centros de estudio - Clarín
  11. ^ An Argentine woman at the National Academy of Sciences.
  12. ^ "Argentina as the main beneficiary of Guggenheim scholarships" La Nación
  13. ^ La Nación (Sepanyol)
  14. ^ Carolina Trochine: Fascination for Science
  15. ^ Study in Argentina
  16. ^ "Argentine Higher Education Official Site". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-11. Dicapai pada 2011-03-21.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]