Samguk Sagi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Samguk sagi
Umum
PengarangKim Busik
Tajuk asal
삼국사기 (三國史記)
NegaraGoryeo
BahasaBahasa Cina Klasik
SubjekSejarah Korea
GenreSejarah purba
Tarikh penerbitan
1145

Samguk Sagi (Hangul: 삼국사기; Hanja: 三國史記; Jawi: سمڬوک ساڬي; yang bermaksud Sejarah Tiga Kerajaan) ialah teks sejarah klasik Korea yang merupakan rekod tiga kerajaan Korea iaitu Goguryeo, Baekje dan Silla. Samguk Sagi ditulis dalam tulisan klasik Cina (tulisan bahasa literasi tradisi Korea). Kim Busik (김부식, 金富軾) dan sekumpulan ilmuwan telah mengumpul teks sejarah Samguk Sagi atas perintah Raja Goryeo Injong. Selesai dikarang pada tahun 1145, ia terkenal di Korea sebagai rekod sejarah tertua dalam sejarah Korea.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Dalam memikul tugas menyusun Samguk sagi ("menyusun" lebih tepat daripada "menulis" kerana banyak sejarah diambil dari catatan sejarah sebelumnya), Kim Busik secara sedar melalukan tindakannya berdasarkan tradisi Empayar China, seperti juga format sejarah yang beliau ikuti.

Secara khusus, beliau sedang mengingat kembali karya Sima Qian, seorang pegawai bekas Dinasti Han (206 SM-24 M). Kini dikenali sebagai Catatan Ahli Sejarah Besar, karya ini diterbitkan sekitar tahun 100 SM dengan judul Shǐjì 史記, iaitu Catatan Ahli Tulis. Secara kiasan, Kim Busik memanggil karyanya sendiri 三國 史記, iaitu Samguk sagi, iaitu Sagi (sekarang 사기) adalah bacaan Korea untuk perkataan Cina Shǐjì.[1]

Dengan mengguna pakai tradisi historiografi Cina, buku ini juga mempunyai pembahagian empat bahagian klasik dari sejarah dinasti piawai lalu menjadi Sejarah (bongi, 本 紀), Jadual (pyo, 表), Monograf (ji, 志), dan Biografi (yeoljeon, 列傳).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kim 1996, halaman 62