San Ignacio Miní

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Misi Yesuit dari Guaranis: San Ignacio Mini, Santa Ana, Nuestra Señora de Loreto dan Santa María La Mayor (Argentina), puing Sao Miguel das Missoes (Brazil)*
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Puing pintu masuk ke gereja.
Maklumat am
Jenis Kebudayaan
Kriteria iv
Rujukan 275-291
Kawasan** Amerika Latin dan Caribbean
Sejarah inskripsi
Inskripsi 1983 (Sesi ke-7)
Lanjutan 1984

* Nama seperti tertulis dalam Senarai Warisan Dunia
** Kawasan seperti yang dikelaskan oleh UNESCO

sunting
Lihat pendokumenan templat ini

San Ignacio Miní adalah salah satu daripada banyak misi ditubuhkan pada tahun 1632 oleh Yesuit di Amerika selama penjajahan masa kolonial Sepanyol berhampiran sekarang lembah San Ignacio, sebahagian utara 60km dari Posadas, Provinsi Misiones, Argentina.

Misi awal ditubuhkan pada tahun 1610 berhampiran dengan imam dan Simón José Cataldino Maceta di kawasan-kawasan yang disebut Guayrá oleh penduduk asli dan La Pinería oleh Konkuistador Sepanyol di mana kininya Negeri Paraná, Brazil. Kerana serangan tetap dari Bandeirantes Portugis, misi yang pertama berpindah tahun 1632, dan tidak menetap di lokasi saat ini hingga 1696, dan disebut San Ignacio Miní (kecil dalam Guarani) untuk membezakannya dari homonim yang lebih besar San Ignacio Guazú (besar).

Pada abad ke-18 misi ini memiliki penduduk sekitar 3,000 orang, dan aktiviti budaya dan kerajinan yang kaya, yang dikomersialisasikan melalui Sungai Paraná di sisinya. Namun demikian, setelah Ketumpasan Masyarakat Yesus 1767, para Yesuit meninggalkan misi setahun kemudian, dan misi akhirnya dihancurkan pada tahun 1817, serta misi-misi yang lain di daerah tersebut.

San Ignacio Miní

Puing-puing adalah salah satu yang terbaik di antara beberapa diawetkan membina di kawasan-kawasan hari ini milik Argentina, Brazil dan Paraguay, dan salah satu yang paling dikunjungi kerana kemudahhubungan nya. Hilang dalam tumbuhan lebat, sisa-sisa dari "barok Guarani" pembinaan tanda pagar ditemui pada setahun 1897, dan memperoleh kepentingan penduduk selepas ekspedisi 1903 oleh penyair Leopoldo Lugones, tetapi pemulihan syarikat tidak bermula sehingga 1940.

Pintu masuk tepi ke gereja.

Pada setahun 1984 puing ini telah dinyatakan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO, dan saat ini terus muzium Museo de San Ignacio Jesuítico Mini. Puing lain misi Yesuit di Provinsi Misiones adalah Reducción de Santa Ana, Santa María La Mayor, dan Nuestra Señora de Loreto.

San Ignacio Mini dimasukkan ke dalam perdana Pemerhatian Tugu Dunia 1996 oleh Dana Tugu Dunia, menarik perhatian pada urgensi perbaikan dan keperluan untuk rancangan pemuliharaan.[1] With funding from American Express,[2] portal sisian (timur) dipulihkan. Sejak itu, portal utama misi juga telah dipulihkan, pusat interpretasi telah dibangunkan, dan sebuah persidangan tentang masa depan laman web tersebut telah terjadi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:World Heritage Sites in Argentina

Koordinat: 27°15′19″S 55°31′54″B / 27.25528°S 55.53167°B / -27.25528; -55.53167