San Martín de los Andes

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
San Martín de los Andes
City
View of village and surrounding area
San Martín de los Andes yang terletak di Argentina
San Martín de los Andes
Location of San Martín de los Andes in Argentina
Koordinat: 40°10′S 071°21′B / 40.167°S 71.35°B / -40.167; -71.35Koordinat: 40°10′S 071°21′B / 40.167°S 71.35°B / -40.167; -71.35
Country  Argentina
Province Neuquén
Department Lácar
Kerajaan
 • Mayor Luz Sapag (Movimiento Popular Neuquino Party)
Keluasan
 • Jumlah 140 km2 (50 sq mi)
Ketinggian 640 m (2,100 ft)
Populasi
 • Jumlah 23,519
 • Kepadatan 170/km2 (440/sq mi)
Zon waktu ART (UTC-3)
CPA base Q8370
Dialing code +54 2972

San Martín de los Andes adalah sebuah bandar di Templat:Province. Hal ini terletak di Lacar Department di barat-selatan wilayah, di kaki Andes, di samping Tasik Lacar, 45 km dari sempadan dengan Chile dan tentang 1,545 km (960 bt) dari Buenos Aires. Ini mempunyai penduduk sekitar 24.000 penduduk di bandar dan di seluruh daerah sekitarnya (2001 census [INDEC]).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada saat berdirinya San Martín de los Andes di lembah Chapelco yang jarang dihuni oleh masyarakat adat s Puelche yang digunakan sebagai perlindungan selama musim sejuk keras dari zon tersebut. Para Puelches sudah sejak zaman penjajah terlibat dalam perdagangan dengan Huilliche di lereng timur pergunungan Andes melalui pelbagai. Puelches mengangkat kuda di lereng timur Andes dan tersenarai mereka untuk senjata dan minuman beralkohol menjadi salah satu pembekal makanan utama dari poket terpencil Valdivia. Kempen tentera Argentina dan Chile; penaklukan Gurun dan pendudukan dari Araucanía; pada paruh kedua abad ke-19 membeli akhir definitif untuk perdagangan ini.

Pada tahun 1898 sebuah ekspedisi tentera tiba untuk zon untuk memuat kawalan definitif dari zon kerana pertikaian sempadan meningkat dengan Chile. Perjanjian Batas 1881 antara Chile dan Argentina menimbulkan perselisihan apakah cordillera Andean utama atau benua membagi harus menjadi sempadan di lintang ini. berkuasa Chile berpendapat bahawa sejak Tasik Lacar mengalir ke Pasifik daerah San Martín harus milik Chile. Kerajaan Argentina juga prihatin tentang pergantungan terhadap zon perdagangan dengan Chile, seperti dalam Bariloche dan bahagian lain dari Andes selatan. San Martín de los Andes, dimodelkan seperti sebuah desa pergunungan gaya Eropah, ditubuhkan pada tarikh 4 Februari 1898. Setelah kegiatan ekonomi utama adalah penebangan kayu dan penternakan.

Suatu perubahan besar dalam kehidupan penyelesaian datang ketika pada tahun 1937 Lanin Taman Nasional dicipta. Ini bermakna bahawa pembalakan kayu secara berperingkat dikurangkan dan sejumlah permukiman kecil di sepanjang pantai tasik menghilang. jalan baru dibina secara berkesan menyambung San Martín dengan seluruh Argentina. Hal ini mengarah ke peningkatan perdagangan yang hampir berakhir penternakan tempatan dan pertanian. Pada 1970-an dengan bantuan kredit perbankan banyak syarikat pelancongan didirikan di San Martín membuat bandar hingga ke hari ini pusat pelancongan yang penting, khususnya selama musim dingin saat pistes ski terbuka.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Seorang peluncur salji di pusat ski Chapelco
Jalan tujuh tasik

Saat ini, baik untuk musim ski atau musim panas merupakan tujuan popular untuk pelancongan, dan kerusi pejabat pusat pentadbiran Lanin Taman Nasional. lanskap adalah salah satu yang paling spektakuler Patagonia.

kedai minum teh di San Martín de los Andes mengkhususkan diri pada hidangan manis seperti kaya, [gelap [Chocolate

dan Dulce de Leche tortes]]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategory:Kawasan dan tempat peranginan ski di Argentina