Sandwic

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Roti Perancis dengan kentang goreng
Kaedah pembuatan sandwic

Sandwic adalah makanan berupa dua potong roti yang menyepit daging, sayuran, keju atau perasa makanan atau sos sehingga rasanya menjadi lebih enak. Pelbagai jenis roti baoleh digunakan untuk membuat sandwic dan bergantung pada isinya. Permukaan roti biasanya disapu sedikit mayonis, mentega, marjerin atau minyak zaitun yang berfungsi sebagai pelekat dan penambah bau. Sandwic juga dikenali sebagai roti lapis di Indonesia.

Di negara bukan makanan asasinya nasi, sandwic biasanya dibawa ke sekolah atau ke pejabat di dalam kotak yang disebut lunchbox atau di dalam beg kertas berwarna coklat yang disebut brown bag (sandwich bag) untuk dinikmati sebagai makan tengah hari.

Sandwic juga dibawa sebagai makanan sewaktu berkhemah, mendaki gunung atau sekadar berjalan-jalan. Di rumah, sandwic dinikmati sebagai pelengkap makanan utama. Jika dimakan di rumah sebagai makanan utama, sandwic biasanya ditemani oleh makanan pendamping seperti sup (soup-and-sandwich), daun salad (salad-and-sandwich), kerepek kentang, kentang goreng, timun).

Variasi sandwic[sunting | sunting sumber]

Nama sandwic bergantung pada isi yang dikepit oleh potongan roti, sehingga ada egg sandwich (sandwich isi telur), peanut butter and jelly sandwich (sandwic isi mentega kacang dan agar-agar). Sandwich biasanya merupakan makanan dingin walaupun ada juga sandwic yang dinikmati hangat-hangat seperti grilled cheese (roti bakar isi keju).

Sandwic umumnya menggunakan potongan roti, tetapi sandwic di Amerika Syarikat banyak menggunakan pelbagai jenis roti seperti bread roll dan focaccia. Sub atau submarine sandwich seperti dijual di restoran layan diri Subway dan hamburger juga disebut "sandwich" walaupun tidak menggunakan potongan roti.

Di Scandinavia, ada makanan yang disebut "open sandwich" yang hanya menggunakan sepotong roti. Daging, ikan, atau keju diletakkan begitu saja di atas sepotong roti. Model sandwic dengan sepotong roti juga dikenal di Rusia sebagai buterbrod(бутерброд).

Di England, butty dan sarny adalah sebutan untuk sandwic dalam bahasa slanga. Sandwich dengan isi bacon dan mentega (butter) disebut butty walaupun ada butty yang menggunakan mayonis dan bukan mentega. Sandwic berisi kentang goreng disebut chip butty. Di Scotland, sandwic disebut pieces.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sandwic diambil sempena nama Earl of Sandwich IV, seorang aristokrat Inggeris abad ke-18 yang merupakan penggemar bermain kad. Earl of Sandwich IV ingin terus bermain kad tanpa harus berhenti untuk makan, sehingga daging yang dikepit dua potong roti dijadikan makanan yang boleh dimakan dengan sebelah tangan sambil bermain kad.

Earl of Sandwich IV berasal dari kota Sandwich di England. Dalam bahasa Inggeris kuno, Sandwic bererti "tempat berpasir."

Nama-nama sandwic[sunting | sunting sumber]

  • Club sandwich
  • Grilled cheese sandwich
  • Tuna melt
  • Peanut butter and jelly sandwich
  • Submarine sandwich

Pautan luar[sunting | sunting sumber]