Scheherazad

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari


Scheherazad atau Shahrazada (Bahasa Parsi: شهرزاد Šahrzād) merupakan Permaisuri Parsi dalam legenda yang merupakan penglipur lara bagi Hikayat Seribu Satu Malam.

Cerita berbingkainya bermula yang setiap hari Shahryar (bahasa Parsi: شهريار atau "raja") akan mengahwini gadis sunti, dan setiap hari baginda akan menghantar isterinya untuk dipancung. Hal tersebut dilakukan dengan murka setelah mendapati isteri pertama baginda berlaku curang terhadap baginda. Baginda telah membunuh tiga ribu gadis ketika baginda diperkenalkan dengan anak perempuan wazir, Scheherazad.

Walaupun bertentangan dengan kehendak bapanya, Scheherazad suka rela menghabiskan satu malam bersama Raja. Ketika di dalam kamar baginda, Scheherazad meminta jika baginda dapat mengucapkan selamat tinggal kepada adik kesayangannya, Dunyazad, yang secara rahsia telah disuruh untuk meminta Scheherazad bercerita kepadanya ketika malam yang panjang itu. Raja turut berjaga dan mendengar dengan kagum akan cerita pertama Scheherazad dan meminta lagi, tetapi Scheherazad mengatakan yang sudah tiada masa memandangkan subuh sudah menjelma dan cerita yang kemudiannya dijangka lebih mengujakan.

Dan begitulah Raja membiarkan Scheherazad hidup memandangkan baginda sangat teringin untuk mendengar cerita baru, hinggalah, seribu satu malam, dan tiga putera kemudian, Raja bukan sahaja terhibur tetapi telah mendapat pengajaran dan sedar akan kebaikan Scheherazad yang kemudiannya menjadi permaisuri baginda.

Pati cerita-ceritanya diilhamkan dari buku lama Parsi yang dipanggil Hazar-afsana atau "Seribu Legenda" (bahasa Parsi: هزارافسانه).

Bentuk asal nama Scheherazad termasuklah Šīrāzād (شیرازد) dalam Masudi dan Šahrāzād (شهرازاد) dalam Ibn al-Nadim, yang bermaksud "dia yang kekuasaanya (شهر šahr) mulia (ازاد āzād)".

Scheherezad sering dikelirukan dengan permaisuri legenda Homāy, anak Bahman, yang mempunyai nama julukan Čehrzād atau Čehrāzād (چهرازاد) "dia yang penampilannya mulia".

Rujukan[sunting | sunting sumber]