Sebenarnya, Saya Isteri Dia!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Sebenarnya, Saya Isteri Dia!
SSiD.jpg
Genre Drama, Komedi-Romantik
Ditulis oleh PGR'S Team
Lee Chonz
Chinta Nadeesha
Pengarah Raja Ahmad Alauddin
Dibintangi Tiz Zaqyah (Heroin)
Izzue Islam (Hero)
Negara asal Malaysia Malaysia
Bahasa Bahasa Malaysia
Penerbitan
Penerbit Jalena Rejab
Tempoh siaran 1 jam per episod
Syarikat penerbitan Primeworks Studios
Penyiaran
Saluran asal TV3
Status Tamat
Kronologi
Mengikuti Hanya Padamu

Sebenarnya, Saya Isteri Dia! ialah sebuah drama televisyen yang ditayangkan pada setiap hari Jumaat di TV3 menerusi Slot Zehra mulai 29 Mac 2013. Drama arahan Raja Ahmad Alauddin ini merupakan drama adaptasi dari novel "Sebenarnya, Saya Isteri Dia!" terbitan Karya Seni yang ditulis oleh Zura Asyfar. Teraju utama untuk drama ini ialah Tiz Zaqyah dan Izzue Islam.

Sinopsis drama[sunting | sunting sumber]

Cinta pertama tidak semestinya akan bersatu walaupun masing-masing berjanji untuk hidup bersama. Itulah yang terjadi pada Syafa Aqira dengan Firash Arshad. Cinta yang pernah dipupuk sejak zaman universiti lagi akhirnya terputus di tengah jalan apabila Farish bertekad untuk memutuskan hubungan itu lantaran satu peristiwa hitam yang terjadi pada satu majlis yang dihadiri oleh mereka berdua.

Cadangan ibu kepada Farish iaitu Datin Farizah untuk berkahwin dengan adik lelaki itu terpaksa diterima dengan reda walaupun dia tahu yang mungkin perkahwinan itu tidak menjanjikan bahagia. Dia terpaksa dalam rela demi sebuah harga diri dan rasa kasih terhadap Datin Farizah.

"Aku buat semua ni kerana mama. Dan kau tu sepatutnya bersyukur sebab aku selamatkan maruah kau." – Firash Arshad.

"Ya, aku tahu Firash. Sepatutnya aku bersyukur sebab kau sudi kahwin dengan aku." – Syafa Aqira.

Laluan untuk mengharungi sebuah perkahwinan tanpa cinta bukanlah sesuatu yang mudah buat Syafa Aqira. Kehidupannya sebagai isteri langsung tidak dipedulikan apatah lagi perkahwinan mereka dirahsiakan atas permintaan Firash. Namun dia reda kerana kesibukan lelaki itu masih bergelar pelajar walaupun setiap kata-kata sinis yang terbit dari mulut Firash ditelan dengan rasa terbuku di dalam hati.

Semuanya mula sedikit demi sedikit berubah apabila kawan baik serta abang sepupu kepada Firash cuba untuk mendekati Syafa dan kala itulah Firash mula menyedari yang dia sudah mula menyayangi isterinya itu.

"Kenapa pulak tak nak ikut? Boring giler saya duk kat rumah tu. Ada baiknya ikut awak pergi tengok wayang. Lagipun bukan senang nak dapat tengok filem macam ni untuk hari pertama. Biasa kan full seat je. – Syafa Aqira.

"Ye ke? Atau awak risau takut saya gila dating dengan orang lain?" – Firash Arshad

Dan kala rasa sayang dan cinta mula hadir, ada saja dugaan yang datang menimpa. Kehadiran abang tiri dan adik tirinya yang tidak disangka-sangka mengeruhkan rasa cinta yang mula terbina. Syafa akhirnya pergi membawa diri dengan hati yang terluka. Firash jadi nanar. Hidupnya serba-serbi tidak kena. Bagi Firash, Syaf adalah anugerah terindah di dalam hidupnya. Dia sanggup untuk berbuat apa saja demi mendapatkan kembali kepercayaan dari isterinya itu.

"Siapa nak tidur atas riba awak? Please lah! Tak ingin pun!" – Syafa Aqira.

"Betul ke tak ingin? Dulu okay aje sampai lenguh paha saya nak menanggung kepala awak. Takkan awak dah lupa kut?" – Firash Arshad.

Namun apakah cinta mereka akan kembali bersatu? Bagaimana pula dengan kisah adik beradik tiri Firash? Dan apakah bahagia akan terus menjadi milik mereka?[1][2][3]

Watak Utama[sunting | sunting sumber]

Watak Utama

Watak Pembantu

  • Qi Razali sebagai Haqimy
  • Azlee Khairi sebagai Raimy
  • Uqasha Senrose sebagai Rania
  • Wilma Muhammad sebagai Datin Farizah
  • Mustapha Kamal sebagai Datuk Fakhrul
  • Fezrul Khan sebagai Farish Adryan
  • Marissa Yasmin sebagai Puan Aida
  • Aman Nassim sebagai Mie
  • Ikhlas Jalil sebagai Fikri
  • Myza Rafika sebagai Fara
  • Elya Miera sebagai Zara
  • Nur Dayana Kamsun sebagai Imah
  • Apple Sofea sebagai Sarah
  • Ernida sebagai Awin

Penampilan Istimewa

  • Fadhil Dani sebagai Tok Mi
  • Wan Maimunah sebagai Tok Wan

Watak Kanak-Kanak

  • Bella Dowanna Halim sebagai Syafa Aqira (kecil)
  • Firdaus Ghufran sebagai Firash Arshad (kecil)
  • Zuldavvien Izzya sebagai Syidah

Watak Tambahan

  • Megat Shamsuddin sebagai Imam
  • Ujang Mohd Shariff sebagai Polis
  • Meor Wan Fareez sebagai Penyiasat
  • Qasehku Al-Habshee sebagai Mak Andam
  • Zetty Shahibullah sebagai Frisha
  • Shieda Aris sebagai Mak Jah
  • Ahmad Safi Ban sebagai Pengawal


Lagu Tema[sunting | sunting sumber]

No. Tajuk Artis Masa
1. "Kita"   FORTEEN 3:38
Jumlah masa:
3:38

Anugerah dan Pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Kerja Pencalonan Keputusan
2013 Anugerah Shout![4] Siri TV Terbaik Sebenarnya, Saya Isteri Dia! Menang
Anugerah Bintang Popular Berita Harian Pelakon TV Wanita Popular Tiz Zaqyah Dicalonkan
Pelakon TV Lelaki Popular Izzue Islam Menunggu
Gandingan Serasi di Layar Izzue Islam & Tiz Zaqyah Menunggu
Anugerah Drama Festival KL Drama Pilihan Sebenarnya, Saya Isteri Dia! Menunggu
Pelakon Lelaki Pilihan Izzue Islam Menunggu
Pelakon Wanita Pilihan Tiz Zaqyah Menunggu
Pengarah Drama Pilihan Raja Ahmad Alauddin Menunggu
Penulis Skrip Drama Pilihan Izan Menunggu
Barisan Pelakon Drama Pilihan Sebenarnya, Saya Isteri Dia! Menunggu
Hero & Heroin Drama Pilihan Izzue Islam & Tiz Zaqyah Menunggu

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]