Sekolah Kebangsaan Sri Setia Jaya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Sri Setia Jaya
Lokasi
Jalan Dato' Usman Awang, Tanjung Sedili, 81910, Kota Tinggi,, Johor Darul Takzim
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoBERUSAHA MENUJU KEJAYAAN
Nombor sekolah6078918014
Kod sekolahJBA3012
PengetuaEN. Yazid Bin Zakaria (2016-KINI)
GPK Pentadbiran dan AkademikEN. Che Wan Ahmad Lokman Bin Che Wan Ibrahim
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridCik Mariyana Bt Deraman
Penolong Kanan KokurikulumEN. Salimi Bin Jumadi
Faks6078916829


Sekolah Kebangsaan Sri Setia Jaya[1] atau nama ringkasnya SEJAYA, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Jalan Dato' Usman Awang, Tanjung Sedili.

Pada 2016, Sekolah Kebangsaan Sri Setia Jaya memiliki 315 pelajar lelaki dan 300 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 615 orang. Ia mempunyai seramai 44 orang guru.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Terletaknya di Negeri Johor, Dalam Daerah Kota Tinggi Mukim Sedili Besar. Jauhnya Dari Pusat Bandar Kota Tinggi Lebih Kurang 40km. Penubuhan Sekolah Ini Diilhamkan Oleh Tuan Hj Syed Salem Bin Omar, Ketua Kampung Tanjung Lembu Dan Disokong Oleh Tuan Hj Mohd Lazim Bin Akil, Penghulu Mukim Sedili Besar Ketika Itu. Pada 20 Mei 1956 Dengan Kerjasama Masyarakat Setempat Sekolah Melayu Tanjung Lembu Telah Dibuka. Seramai 56 Orang Murid Pertama Telah Mendaftar. Guru Besar Pertama Ialah Tuan Hj Husin Bin Hj Hassan. Dibantu Oleh Guru Penolong En . Ahmad Bin Hj Zamrin. Pada Bulan Julai 1956 Nama Sekolah Ini Ditukar Kepada Nama Sekolah Kebangsaan Sri Setia Jaya. Perasmian Sekolah Ini Disempurnakan Pada 10 Ogos 1956 Oleh En Bidin Bin Loging Pegawai Daerah Kota Tinggi. SKSSJ Telah Menyambut Jubli Perak Pada 17 Jun 1981 Yang Dirasmikan Oleh Datuk Idris Bin Hj Tain, Pengarah Pelajaran Johor Ketika Itu. Sekarang SKSSJ Mengandungi 6 Blok Termasuk Bangunan 3 Tingkat , Makmal Komputer Dan Kemudahan Lain Seperti Pusat Akses Internet

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

sekolah ini telah mencapai kecemerlangan dalam UPSR pada tahun 2009. seramai 22 orang pelajar telah mendapat 5a dalam UPSR. SELAIN ITU,SERAMAI 12 pelajar berjaya melanjutkan pelajaran ke MRSM MERSING dan seorang di MRSM BENTONG. kebanyakkan pelajar sekolah tersebut,,,mempunyai bakat seperti menari,menyayi,bermain alat muzik,bermain bola sepak dan bola jaring. sekolah ini memenagi tempat ketiga dalam acara zapin manakla bola sepak sekolah berjaya mendapat tempat kedua dalam sukan permuafakatan zon sedili. banyak pelajar yang telah berjaya.

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Sri Setia Jaya
Jalan Dato' Usman Awang, Tanjung Sedili
81910, Kota Tinggi
Johor, Malaysia
Telefon = 6078918014
Fax = 6078916829

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]