Sekolah Kebangsaan Desa Lavang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Desa Lavang
Lokasi
D/A, Pejabat Pelajaran Daerah Bintulu., 97000, Bintulu,, Sarawak Bumi Kenyalang
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahYBA9112
FaksTIADA
Laman sesawang


Sekolah Kebangsaan Desa Lavang atau nama ringkasnya SK Desa Lavang, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A, Pejabat Pelajaran Daerah Bintulu..

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Desa Lavang memiliki 68 pelajar lelaki dan 68 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 136 orang. Ia mempunyai seramai 15 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Desa Lavang (SKDL) ditubuhkan oleh Syarikat Perladangan Golden Hope Plantation Sdn. Bhd . cawangan Sarawak. Sekolah ini diserahkan kepada Peabat Pelajaran Daerah Miri/Bintulu dan beroperasi pada 20 April 2001.

Lawatan pegawai dari Pejabat Pelajaran meninjau pembukaan Sekolah Kebangsaan Desa Lavang diwakili oleh Encik Haili Dolhan, Pegawai Pelajaran Miri Bintulu dari Pejabat Pelajaran Bahagian Miri, En. Saffiee Bin Dris, Pegawai Pelajaran Daerah Bintulu dari Pejabat Pelajaran Daerah Bintulu, dan En. Edi, Penolong Penyelia di Pejabat PelajaranDaerah Bintulu. Pada awal pembukaan tersebut, hanya empat orang guru telah ditugaskan berkhidmat di SKDL termasuk Guru Besar. Sehingga kini (2014), SKDL mempunyai bilangan guru seramai 17 dan 3 orang kakitangan. Pra sekolah SKDL mula beroperasi pada tahun 2007.

Semasa penjualan Saham Golden Hope kepada Sime Darby, sekolah ini telah diserahkan kepada Sime Darby untuk pengurusan bangunan dan infrastruktur. Sehingga sekarang, status sekolah ini adalah milik Sime Darby Plantation (Swk) Sdn Bhd.

Sepanjang SKDL beroperai, SKDL telah menerima anugerah Sijil USaha Gigih atas pencapaian yang baik dalam akademik, Sijil Peningkatan Pencapaian GPS dalam UPSR, manakala pada tahun 2010 dan 2011 SKDL telah menerima Tawaran Baru New Deals. ==

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Desa Lavang
D/A, Pejabat Pelajaran Daerah Bintulu.
97000, Bintulu
Sarawak, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = TIADA

Pautan luar[sunting | sunting sumber]