Sekolah Kebangsaan Kemburongoh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Kemburongoh
Lokasi
 Malaysia Ppd Ranau, 89308, Ranau,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahXBA5406
FaksTIADA


Sekolah Kebangsaan Kemburongoh atau nama ringkasnya SK Kemburongoh, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Ppd Ranau.

Pada tahun 2009, Sekolah Kebangsaan Kemburongoh memiliki 42 pelajar lelaki dan 39 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 81 orang. Ia mempunyai seramai 11 orang guru.2009

Sekolah ini terletak kira-kira 30 kilometer dari pekan Ranau.

Sekolah ini memiliki beberapa kemudahan untuk tujuan kegunaan pelajar. Antaranya ialah bilik ICT, Pusat Sumber dan telefon awam.

Sejak 2011, kerja pembinaan bangunan untuk Sekolah Menengah Kemburongoh telah beroperasi. Padang kampung yang sering digunakan oleh pihak sekolah telah dipilih sebagai tapak pembinaan bangunan sekolah menengah baru. Ini memberi impak yang besar terhadap pelajar-pelajar. Penganjuran sukan tidak dapat sukar dilaksanakan oleh pihak sekolah dan ini menyebabkan prestasi sukan sekolah ini berada di tahap yang rendah.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Nama Sekolah Kebangsaan Kemburongoh diambil sempena nama kampung dimana terletaknya sekolah ini iaitu Kampung Kemburongoh yang terletak di daerah Ranau.

Bangunan Sekolah ini ditumpang oleh Pihak Sekolah Menengah Kemburongoh sementara kerja pembinaan bangunan sekolah baru dioperasikan.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Kemburongoh
Peti Surat 80, 89308
Ranau, Sabah

Ppd Ranau, 89300

Pautan luar[sunting | sunting sumber]