Sekolah Menengah Kebangsaan Convent, Ipoh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Convent
Lokasi
Jln Sultan Idris Shah, 30000, Ipoh,, Perak Darul Ridzwan
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6052494200
Kod sekolahAEB2048
Faks6052494204
Map


Sekolah Menengah Kebangsaan Convent atau nama ringkasnya SMK Convent, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jln Sultan Idris Shah.

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Convent memiliki 0 pelajar lelaki dan 1377 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1377 orang. Ia mempunyai seramai 73 orang guru.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Convent Ipoh telah dibina pada tahun 1907, bangunan sekolah telah menjalani bebebrapa transformasi.Pada tahun 1927, bangunan kayu digantikan dengan bangunan dua tingkat batu bata, gerbang Gothik dan siling tinggi dan bahagian-bahagian yang dikaitkan dengan lorong koridor dan tangga, yang kini berfungsi sebagai blok pentadbiran untuk sekolah. Satu lagi blok seni bina yang serupa dibina pada masa yang sama. Bilik darjah tambahan dibina pada tahun 1935 dan 1957.

Pembinaan utama yang terakhir berlaku pada tahun 1975 apabila blok Sains dan perpustakaan kini menggantikan kandang basikal lama. Dengan kelulusan Suster-suster Anak-Anak, beberapa bekas tempat tinggal para biarawati telah disediakan ke sekolah untuk kegunaannya. Chapel kini menjadi Bilik Muzik, Asrama adalah Dewan Peperiksaan dan Refectory adalah Bilik Seni. Blok itu dihubungkan bersama oleh labirin koridor dan galeri yang dilindungi framing quadrangles untuk sukan dan permainan. Bangunan terbaik di kompleks Convent adalah blok depan yang memperlihatkan fasad dramatik dengan gerbang Neo-Gothik dan bukaan tingkap berbentuk trefoil dengan tetingkap kayu. Satu pertiga dari blok ini diduduki oleh sebuah gereja yang indah dengan siling dan koloni yang tinggi, diterangi dengan lima panel kaca berwarna yang indah, yang sejak itu telah dikeluarkan. Ia adalah tempat perlindungan bagi doa dan meditasi, yang meraikan Misa Katolik terakhir pada tahun 1991 untuk menandakan persaraan Sister Chew, ketua mubaligh sekolah yang terakhir. Bagaimanapun kompleks kapel kekal dan digunakan untuk muzik dan aktiviti lain termasuk solat Jumaat malam oleh kumpulan Kristian. Kewujudan sekolah itu sendiri juga telah diancam. Sekolah rendah dipindahkan ke kompaun SK Raja Perempuan pada bulan Januari 1994 apabila kerja-kerja menumbuk untuk pembinaan Ipoh Parade di sebelahnya menyebabkan keretakan muncul di bangunan sekolah. Sekolah menengah, bagaimanapun, tetap meletakkan dan menimbulkan ribut. Bangunan sekolah asal kini merupakan tapak warisan yang ditetapkan. Sekolah ini merayakan 100 tahun kewujudannya pada 7 Januari 2007. Pada 6 Januari 2017, sekolah itu mengadakan sambutan awal untuk ulang tahun ke-110 sekolah.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Convent
Jln Sultan Idris Shah
30000, Ipoh
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = 6052494200
Fax = 6052494204

Pautan luar[sunting | sunting sumber]