Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Cempaka

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Cempaka
Lokasi
Jln Bbn 6/2C,Tmn Desa Cempaka, Bandar Baru Nilai,, 71800, Nilai,, Negeri Sembilan Darul Khusus
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoBerilmu Berbudi
Ditubuhkan1999
Nombor sekolah+6067996099
Kod sekolahNEA4104
PengetuaYM Tengku Adnan Bin Raja Daud
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridNoraliza Bt Ibrahim
Penolong Kanan KokurikulumMokhtar Bin Mohammad Zain
Faks+6067997324
Sila klik untuk gambar sekolah di Peta Google
Map


Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Cempaka atau SMK Desa Cempaka (SMKDC), merupakan salah sebuah sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Nilai, Negeri Sembilan. SMKDC berada di bawah pengurusan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Seremban.

Pada tahun 2013, sekolah ini telah beroperasi menggunakan sistem dua sesi (sesi pagi & petang) bagi menampung kekurangan kelas dan pertambahan murid yang semakin meningkat.

Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Cempaka atau lebih dikenali sebagai SMKDC ini telah mencapai banyak kejayaan yang membanggakan dari segi kurikulum mahupun kokurikulum. Pada tahun 2016, sekolah ini telah mencatat sejarah dalam aktiviti kokurikulum yang mana pasukan kawad Kadet Remaja Sekolah (P) mereka telah berjaya bergelar Johan Kebangsaan dan ketua plantun mereka Khairunnisa Binti Mohd Nazri telah dinobatkan sebagai Komander Plantun Perempuan Terbaik. Tidak cukup dengan itu salah seorang pelajar mereka telah berjaya merangkul pingat gangsa mewakili Negeri Sembilan dalam sukan Taekwondo pada Sukan Sea Sarawak yang lalu.

Bukan sahaja pelajar, guru juga telah berjaya menaikkan nama SMK DESA CEMPAKA. Puan Azlina Mustapha, guru Bahasa Arab telah mendapat anugerah Guru Cemerlang Bahasa Arab peringkat kebangsaan. SMK DESA CEMPAKA juga telah menjadi sekolah terbaik dalam matapelajaran Bahasa Arab khususnya Kelas Aliran Agama (KAA) selama 3 tahun berturut-turut.Sekarang Kelas Aliran Agama mempunyai 8 kelas dari tingkatan 1 hingga 5. Ini menunjukkan bahawa Kelas Aliran Agama (KAA) di SMKDC menjadi tarikan pelajar.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

SMK Desa Cempaka dibuka pada tahun 1999.

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Cempaka (SMKDC)
Jln BBN 6/2C,Tmn Desa Cempaka, Bandar Baru Nilai,
71800, Nilai
Negeri Sembilan, Malaysia
Telefon : <a href="tel:+606-7996099">+606-7996099</a>
Faks  : <a href="tel:+606-7997324">+606-7997324</a>

Pautan luar[sunting | sunting sumber]