Sekolah Menengah Kebangsaan St. Michael, Penampang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah St. Michael
Lokasi
 Malaysia Peti Surat 66, 89507, Penampang,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah separa kerajaan
Nombor sekolah6088711541
Kod sekolahXFE4117
Faks6088712541


Sekolah Menengah St. Michael atau nama ringkasnya SM St Michael juga dikenali dengan akronim SMSM, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Peti Surat 66.

Pada 2009, Sekolah Menengah St. Michael memiliki 543 pelajar lelaki dan 530 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1073 orang. Ia mempunyai seramai 63 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah ini dibina pada 1890 oleh para mubaligh Mill Hill untuk menukarkan penduduk tempatan ke dalam Katolik. Cara pengangkutan kemudiannya adalah Sungai Moyog. Ini menyebabkan gereja St. Michael dan sekolah yang akan dibina di Kampong Dabak, Penampang yang berhampiran dengan sungai. Bangunan sekolah pertama terbuat dari buluh. Ia juga merupakan rumah bagi para imam gereja. Tanah terdedah adalah lantai dan ia berkerumun sekitar 3 kaki dari tanah. Pelajar menggunakan batu tulis dan batu kapur untuk menulis. Sekolah ini tidak berjaya, kerana kebanyakan penduduk tempatan tidak membenarkan anak-anak mereka pergi ke sekolah kerana mereka takut Syarikat British Borneo Utara akan mengambil anak-anak mereka sebagai tentera penjajah dari Angkatan Bersenjata British. Pelajar membayar yuran beras, ubi kayu, ubi, buah dan kayu api.

Tanah yang kini berdiri sekarang menjadi ladang padi. Ia didermakan oleh penduduk tempatan ke sekolah. Walaupun pelajar berkongsi bilik darjah dengan kambing kampung, sekolah ini mempunyai reputasi yang baik sebagai pelajar sejauh Tambunan dan Kuala Penyu datang untuk belajar di sekolah. Ini menyebabkan pembukaan sebuah sekolah berasrama penuh.

Semasa Perang Dunia II, pendudukan Jepun memaksa penutupan sementara sekolah. Bagaimanapun, sekolah itu tidak rosak teruk, hanya mengalami peluru senjata mesin. Pendeta M. Henselmans memohon untuk menukar sekolah ke sekolah menengah atau menengah pada 10 Ogos 1957 untuk menyediakan 53 pelajar yang ketika itu berusia enam tahun dengan sekolah pasca-sekolah rendah. Sekolah ini ditukarkan ke sekolah menengah pada 10 Mac 1958 dengan Tambunan asli Marcus Otigil di helm. Sekolah itu meningkat dengan perlahan, dengan bangunan lama digantikan oleh yang baru selama bertahun-tahun.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan St. Michael
Peti Surat 66
89507, Penampang
Sabah, Malaysia
Telefon = 6088711541
Fax = 6088712541

Pautan luar[sunting | sunting sumber]