Selat Beagle

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Selat Beagle, dari Pasifik pada Atlantik
HMS Beagle di Ponsonby Sound di Selat Beagle, oleh Conrad Martens.[1]

Selat Beagle adalah sebuah selat yang memisahkan pulau-pulau di Tierra del Fuego Nusantara, secara ekstrim Amerika Selatan selatan.[2] Ini memisahkan Isla Grande de Tierra del Fuego dari pulau-pulau Nueva, Picton, Navarino, Hoste, Londonderry, Stewart Kepulauan dan lebih kecil yang lain kepada selatan. bahagian timur adalah sebahagian dari sempadan di antara Chile dan Argentina, tetapi bahagian barat benar-benar dalam Chile. Ujung barat adalah Darwin Suara dan hujung timur Pulau Nueva.

Channel Beagle, yang Selat Magellan di utara, dan lautan terbuka Selat Drake di selatan adalah tiga bahagian navigation di Amerika Selatan antara Pasifik dan lautan Atlantik. Channel Beagle dan Selat Magellan keduanya bahagian-bahagian yang sangat sempit yang sangat membataskan saiz dan jenis kapal yang dapat mengikut aman menggunakannya, maka, penghantaran paling komersil adalah melalui Drake Passage.

Channel Beagle adalah tentang 240 kilometer (130 btn; 150 bt) panjang dan adalah tentang 5 kilometer (3 btn; 3 bt) lebar pada titik tersempit. Untuk sebelah barat mengikut Darwin Suara menyambung ke Lautan Pasifik. Penyelesaian terbesar di saluran tersebut sudah Ushuaia di Argentina diikuti oleh Puerto Williams di Chili, dua daripada penempatan selatan dunia.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Keynes 2001, halaman 227
  2. Sergio Zagier, 2006

Catatan baris[sunting | sunting sumber]


Koordinat: 54°52′32″S 68°08′11″W / 54.87556°S 68.13639°B / -54.87556; -68.13639