Senarai watak Mutiara Naga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Manga Mutiara Naga dan siri anime mempunyai banyak barisan watak luas yang dicipta oleh Akira Toriyama. Siri ini berlaku di alam semesta fiksyen di mana sejumlah besar pejuang di dunia bersaing dalam kejohanan, menggunakan pelbagai kebolehan luarbiasa dan ghaib. Jalan cerita siri berikut pengembaraan artis mempertahankan diri kerana beliau mencari tujuh objek mistik yang dikenali sebagai Mutiara Naga, yang digunakan untuk memanggil naga hasrat-pemberian.

Watak utama siri ini adalah Goku, seorang pelukis mempertahankan diri yang berasal dari bangsa extraterrestrial dikenali sebagai Saiyans. Sepanjang jalan, beliau menjalani rejimen latihan dan program pendidikan untuk berperang pada Kejohanan Dunia Seni Mempertahankan Diri. Sepanjang cerita, beliau menemui penjahat pelbagai seperti Tien Shinhan, pembunuh upahan dan artis mempertahankan diri dengan mata satu ketiga Piccolo, keturunan Raja Piccolo; Vegeta, 1 Saiyan yang akhirnya menjadi sekutu Goku itu; dan Frieza, 1 zalim galaksi yang adalah bertanggungjawab terhadap kepupusan yang bangsa Saiyan itu; dan sekutu seperti Trunks, anak Vegeta itu; Yamcha, penjahat padang pasir; Yajirobe, Samurai lemak; Bulma, seorang saintis dan Krillin, saingan Goku, yang akhirnya menjadi kawan baiknya.

Watak[sunting | sunting sumber]

Goku[sunting | sunting sumber]

Goku adalah protagonis utama siri Dragon Ball. Beliau mungkin contoh yang paling halus wira manga Shonen. Goku adalah amat kuat, suci hati, dan sangat kompetitif, malah ia turut berdedikasi sepenuh hati kepada perjuangan mempertahankan Bumi daripada kejahatan. Isterinya adalah Chi-Chi, dan dia mempunyai dua anak lelaki, Gohan dan Son Goten.

Walaupun dia membesar di Bumi dan nampaknya lebih atau kurang manusia, Goku berketurunan dari bangsa pahlawan asing yang dikenali sebagai Saiyan, yang menghantar beliau ke planet ini untuk menyediakan bagi penaklukan. Beliau pada asalnya jahat dan ganas; bagaimanapun, kebetulan terhantuk di kepala membersihkan fikirannya kecenderungan ke arah dominasi global, walaupun - sebaliknya, dia akhirnya menjadi wira terhebat planet.

Warisan asing beliau memberikan banyak kelebihan, termasuk kekuatan fizikal yang besar, kelajuan, daya tahan, dan kaki dalam menumpukan tenaga chi untuk membangunkan seni teknik mempertahankan diri luar biasa. Mereka termasuk tenaga serangan Kamehameha yang terkenal, yang telah menjadi teknik seranagan beliau selama ini, dan kemampuan untuk berubah menjadi peringkat progresif yang lebih mengagumkan iaitu kuasa "Super Saiyan" .

Bulma[sunting | sunting sumber]

Bulma adalah watak yang terdapat pada awal siri ini. Beliau adalah asalnya digambarkan sebagai watak utama menengah, bersebelahan dengan Goku. Peranannya dengan cepat memandang ringan sebagai satu siri yang berterusan, walaupun dia tidak meneruskan peranan sebagai watak sokongan untuk baki siri. Bulma adalah anak perempuan Dr. Briefs ; Pengasas Capsul Corp., sebuah syarikat rekaan yang mencipta kapsul khas yang sering digunakan untuk menyimpan objek pelbagai saiz. Sebagai anak perempuan seorang saintis cemerlang, Bulma juga seorang saintis yang bijak, serta pencipta dan jurutera. Dia paling dikreditkan untuk mencipta Radar Mutiara Naga, peranti fiksyen yang direka khusus untuk mengesan isyarat tenaga yang dipancarkan oleh Mutiara Naga, mampu untuk mencari Mutiara Naga lebih cepat daripada orang lain. Peranan Bulma sebagai pencipta menjadi sesuatu yang penting di beberapa titik di dalam siri ini. Beberapa ciptaan beliau adalah sumbangan utama kepada pelbagai plotlines, termasuk microband yang boleh membuat dia mengecut, mesin masa yang membawa Trunks anaknya untuk masa lalu semasa Dragon Ball Z/Dragon Ball Kai dan penjana yang dibenarkan Vegeta suaminya untuk mencapai Super Saiyan 4 dalam Dragon Ball GT.

Pendekar Penyu[sunting | sunting sumber]

Guru Roshi, adalah ahli seni mempertahankan diri bijak dan penduduk bumi yang pertama untuk menggunaan teknik Kamehameha. Walaupun beliau kelihatan lemah, dia adalah seorang pahlawan yang kuat, mempunyai anak muridnya iaitu Atuk Gohan , Ox King, Goku, Krillin dan lain-lain. Beliau adalah watak stok, kerana dia adalah lelaki tua yang dan memutarbelitkan orang tua yang kotor, yang kedua tipikal manga Shonen. Beliau adalah botak, dengan janggut bendungan tebal van dan memakai cermin mata hitam. Roshi memakai pakaian pantai atau guaman seni bela diri, dan semasa peringkat awal siri ini, cenkerang penyu di belakangnya. Beliau biasanya wields tongkat untuk berjalan. Apabila ingin bertindak tanpa nama di Kejohanan Seni Mempertahankan Diri Dunia, Roshi menggunakan nama Jackie Chun. Seperti yang dijelaskan sebelumnya, Guru Roshi meninggal dunia selepas menunaikan Mafu-Ba, dan dihidupkan semula oleh Mutiara Naga.

Yamcha[sunting | sunting sumber]

Yamcha, diperkenalkan sebagai mengharamkan dan penjahat. Dia bermula sebagai antagonis, Goku untuk mencuri Ball Dragon beliau dan berharap semoga tidak berasa gelisah apabila berada berhampiran kepada wanita. Dia akhirnya pembaharuan, menjadi Pejuang sekutu dan Z, dan memulakan hubungan dengan Bulma. Selepas menyertai kejohanan Baba, permintaan Yamcha untuk menjadi murid Master Roshi, yang Master Roshi mewajibkan. Dia layak untuk kejohanan pertempuran Tenkai'chi 21 Budo'kai, tetapi kalah kepada seorang lelaki misteri yang lama, Jackie Chun, yang sebenarnya Master Roshi yang menyamar. Beliau terus menyoal Master Roshi pada keupayaan benar, tetapi tidak dapat untuk mencari kebenaran. Sebagai hasil daripada latihan itu, Yamcha menjadi mampu untuk membangunkan pelbagai teknik tenaga seperti Kamehameha dan Soukidan, sfera tenaga yang dia boleh mengawal setelah melontar. Beliau tidak lama lagi menjadi mampu untuk terbang dan mampu untuk melatih dengan tuhan-tuhan pelbagai dari Dragon Ball alam semesta. Dia telah dibunuh dalam pertempuran oleh saibamen Vegeta. Selepas serangan dari androids Tentera Riben Merah, beliau berhenti berjuang, mencatatkan bahawa dia sangat lemah berbanding dengan kawan-kawannya. Sahabat malar beliau adalah Puar. Dalam siri ini, beliau memegang hubungan romantis dengan Bulma, tetapi mereka putus hubungan beberapa masa selepas penampilan pertama Trunks dihadapan, dan Bulma berakhir berkahwin Vegeta.

Krillin[sunting | sunting sumber]

Krillin, salah satu kawan-kawan terbaik Goku. Beliau telah bertemu dengan Goku di pulau Master Roshi selepas melarikan diri dari Orin Kuil. Kedua-dua bermula sebagai pesaing, tetapi semasa "21st World Martial Arts Tournament", mereka menjadi kawan apabila Goku memberikan nasihat pertempuran yang baik Krillin. Dia dibunuh oleh Tamborin, upahan Raja Piccolo , tetapi dihidupkan semula dengan Mutiara Naga.

Dalam Dragon Ball Z / Dragon Ball Kai, Krillin dan Gohan menderhaka perintah Goku dan melawan Vegeta, tetapi kedua-dua mereka tersingkir. Dia pergi ke Namek dengan Bulma dan Gohan, di mana Frieza hampir membunuh dia dengan impaling tanduk beliau melalui dadanya; bagaimanapun, Dende menyembuhkan dia. Dia dibunuh lagi oleh Frieza, yang meletup tubuhnya. Pembunuhan krillin memberikan Goku kemarahan dia perlu untuk menghidupkan Super Saiyan. Dia dihidupkan semula sekali lagi, tetapi bertukar menjadi gula-gula oleh Majin-Buu, membunuhnya. Krillin mati kali keempat dalam masa Dragon Ball GT, di mana kejahatan Android 17 membunuh dia. Dalam anime Saga hanya Garlic Junior , Krillin mencadangkan kepada gadis bernama Maron, tetapi dia enggan. Sebaliknya, dia berkahwin Android 18, dan tumbuh rambut. Beliau mempunyai seorang anak bernama Marron.

Piccolo[sunting | sunting sumber]

Piccolo, atau dikenali sebagai Piccolo Junior, Pejuang Z dan musuh lama Goku. Beliau dilahirkan berikutan pembunuhan Raja Piccolo bapanya oleh Goku dan bercadang untuk mengambil alih misi bapanya menguasai dunia. Di peringkat akhir Seni Mempertahankan Diri Dunia ke 23 perlawanan, Piccolo dikalahkan oleh Goku, yang memenangi kejohanan itu. Lima tahun kemudian, di Dragon Ball Z, Piccolo diserang hendap oleh Raditz, yang membuktikan untuk menjadi satu cabaran kepadanya. Beliau membentuk satu pakatan yang sementara dengan Goku untuk mengalahkan Raditz, dan dalam berbuat demikian, membunuh Goku bersama-sama dengan Raditz. Selepas kematian Goku, Piccolo berjanji untuk melatih Gohan supaya dia boleh menjadi lebih kuat dan melawan dua Saiyan lain yang cuba untuk memusnahkan Bumi. Pertama, dia mempunyai Gohan hidup di padang gurun selama enam bulan, kemudian dia melatih beliau dalam perjuangan. Sepanjang perjuangan yang berikutnya dengan yang Saiyan, Piccolo membahayakan nyawanya untuk menyelamatkan Gohan dari letupan ki Nappa. Beliau lama lagi, dihidupkan semula oleh Mutiara Naga, dan dibawa ke Namek untuk kali pertama. Beliau telah menggabungkan dengan Nail Namekian, membunuh Nail, tetapi menjadikan Piccolo kuat. Dia melawan Frieza, tetapi kalah. Beliau disembuhkan oleh Dende, yang tidak lama lagi dibunuh. Piccolo mengambil bahagian di dalam perjuangan dengan Androids, di mana, sebagai pilihan terakhir, fius dengan Kami untuk menjadi lebih kuat. Walau bagaimanapun, ini membunuh Kami dan memusnahkan Mutiara Naga. Piccolo kemudian mengambil bahagian dalam Sukan your dan melawan Juniors your.

Gohan[sunting | sunting sumber]

Gohan adalah anak lelaki pertama Goku. Dia mula-mula dilihat dalam siri Dragon Ball Z / Dragon Ball Kai, yang dikenali sebagai "Pasukan Dunia Terbesar", apabila dia diculik oleh abang Gok iaitu Raditz Saiyan kurungnya du dalam ruang pod. Walau bagaimanapun, suar sabar, dan dia pecah pod ruang, yang berurusan satu tamparan kepada Raditz, tetapi juga mengetuk dia keluar. Raditz berniat untuk membunuhnya, tetapi Goku menyerang Raditz dan mati dalam perjuangan. Sejak Gohan pengsan, Piccolo mengambil Gohan sebagai anak murid dan memberitahunya berita buruk mengenai bapanya telah mati dibunuh. Piccolo juga berikrar untuk melatih Gohan selama setahun.

Langkah pertama latihan Piccolo, Gohan hidup di padang gurun selama enam bulan. Pada mulanya, Gohan sanagt takut, masa suatu ketika dia bertukar menjadi buas gergasi. Beliau telah diubah kembali kepada asal apabila Piccolo memusnahkan bulan, dan terselamat. Semasa perjuangan dengan Saiyan, Piccolo menyelamatkan nyawa Gohan apabila dia menhalangnya daripada serangan KI Nappa. Semasa bapanya dihidupkan balik, beliau dan Krillin diarahkan pergi ke rumah Guru Roshi. Semasa perjalanan, beliau merasakan sesuatu yang buruk terhadap bapanya dan beliau patah balik ke medan perang tersebut untuk membantu ayahnya. Selepas dibelasah teruk oleh Vegita, ekornya ditumbuh semula dan tak lama kemudian beliau kembali bertukar menjadi buas gergasi selagi lagi menggunakan bulan tiruan Vegeta. Dalam bentuk buas, Gohan mengalahkan Vegeta, yang terpaksa berundur.

Selepas penyembuhan dari kecederaan, Gohan melawan cakap ibunya Chi-Chi untuk mengumpulkan mutiara naga di planet Namek, dan pergi ke planet Namek, di mana dibuat yang lebih kukuh oleh Guru. Gohan melawan Tentera Ginyu dan akhirnya membantu ayahnya untuk mengalahkan Frieza. Ketika di dalam pertempuran menentang Cell, Gohan menjadi Super Saiyan 2 selepas Cell membunuh Android 16. Walaupun dia menjadi lebih kukuh, maka Cell membolehkan kesombongannya mendapatkan yang terbaik dia tidak membunuhnya apabila dia mempunyai peluang. Cell dalam usaha untuk membunuh Gohan seorang diri dan bapanya meninggal dunia semasa dia menonton dalam kesakitan. Beliau kemudiannya mendapati bahawa Cell bertahan dan datang kembali kuat kerana gen Saiyan beliau dan gembira dia dapat membalas dendam terhadap pembunuhan bapanya. Beliau kemudiannya mengalahkan Cell semasa menggunakan serangan Kamekameha kerana Vegeta mengganggu Cell dengan serangan KI. Beliau memulakan sekolah menengah empat tahun kemudian, di mana beliau menjadi superhero iaitu "Great Saiyaman". Sebagai "Saiyaman", Gohan menyelamatkan seorang gadis yang bernama Videl, anak kepada Encik Satan. Beliau memainkan peranan dalam perjuangan Majin Buu dengan memerangi beliau dan hampir mati tetapi diselamatkan oleh Raja Kai. Raja Kai membawa beliau kepada dunia rumahnya di mana Gohan boleh menggunaan Pedang lagenda Z. Ia berhenti rehat dan kai lalu melepaskan semua kuasa tersembunyi dan dia mudah overpoweres Majin buu tetapi kemudiannya diserap.

Vegita[sunting | sunting sumber]

Vegeta Saiyan, dan salah satu Pejuang Z. Vegeta telah dikenali telah berkerja untuk Frieza, dan mula-mula ditunjukkan di Planet Arlia apabila Raditz menghantar isyarat menggunakan Manikayu apabila Raditz dibunuh oleh Piccolo dan Goku. Kedua-dua itu mereka pergi ke Bumi mencari Mutiara Naga. Ia mengambil masa kurang daripada satu tahun, tetapi apabila dia dan Nappa tiba di bandar Metro East, Vegeta membunuh semua orang di bandar dengan serangan KI beliau. Menggunakan Manikayu, Vegeta menjejaki turun Pejuang Z, dan tidak lama lagi mendapati Goku dihidupkan semula, dan membelasah Nappa dengan teruknya. Vegeta, melihat bahawa Nappa telah telah lumpuh, tanpa belas kasihan membunuh dia. Beliau kemudian melawan Goku, tetapi dia melarikan diri apabila Yajirobe memotong ekornya dan dia disambar oleh badan raksasa Gohan. Beliau kembali kepada planet Frieza 79, dan kemudian mengetuai Planet Namek untuk membalas dendam pada Frieza.

Pada Namek, Vegeta membunuh mereka semua, termasuk Cui, Dodoria dan Zarbon. Beliau juga mempunyai beberapa pertemuan dengan Pejuang Z, dan berjaya mencuri mutira naga dari Frieza, tetapi apabila Tentera Ginyu dipanggil, dia dan Goku terpaksa berganding bahu untuk mengalahkan mereka. Vegeta bersekutu dengan Pejuang Z, dan Frieza membunuh dia menggunakan sinaran laser di tangannya.

Di bumi, beliau dan Pejuang Z bertarung untuk menewaskan Android dan Cell. Walau bagaimanapun, Vegeta diserap oleh Majin Buu, dan tidak lama lagi beliau dibunuh buat kali kedua. Kali ini, dia tidak dihidupkan semula.

Watak Jahat[sunting | sunting sumber]

Raja Piccolo[sunting | sunting sumber]

Raja Piccolo, adalah separuh jahat Namekian yang dikeluarkan jahat untuk menjadi menakluk Bumi; tenaga negatif ini mengambil bentuk fizikal, menjadi yang dibuang sebagai. Dia dan separuh yang baik, Kami, dikaitkan, jadi jika seorang meninggal dunia, yang lain juga akan mati. Selepas dibentuk, beliau menandakan dirinya sebagai Raja Demon Besar dan mula mengganas dunia. Beliau akhirnya dipenjarakan oleh Master Mutaito, mentor Roshi, dalam periuk pemasak nasi selama berabad-abad oleh Gelombang Pembendungan Kejahatan membunuh diri. Selepas dibebaskan oleh Maharaja pilaf, beliau cuba untuk membunuh sesiapa sahaja yang mungkin boleh mengelak beliau sekali lagi (termasuk Chiaotzu dan Guru Roshi), menggunakan Mutiara Naga untuk memulihkan mudanya, dan mengambil alih Bumi sebelum berhadapan dengan Goku, yang, selepas pertempuran panjang, tumbukan lubang besar melalui abdomen. Sebelum meninggal dunia, beliau regurgitates telur yang mengandungi penjelmaan semula, Piccolo Jr, untuk membalas dendam kepada Goku.

Raditz[sunting | sunting sumber]

Raditz, Pertama kali dilihat dalam Dragon Ball Z / Dragon Ball Kai Episod 1 (Tirai pertempuran hampir tiba ! Son Goku kembali), adalah seorang pahlawan Saiyan dan abang yang lebih tua daripada Goku. Bersama-sama dengan Goku, Vegeta, dan Nappa, Raditz adalah satu beberapa Saiyan yang masih wujud berikutan pembunuhan beramai-ramai daripada Saiyan dalam kemusnahan Planet Vegeta di tangan Frieza. Pada mulanya Dragon Ball Z / Dragon Ball Kai, Raditz tiba di Bumi, mencari adiknya lama hilang untuk mengikuti beliau dalam menakluk planet lain. Beliau ditunjukkan memakai peranti baru yang dipanggil Scouter yang boleh membaca tahap kuasa. Dia turun menjejaki Goku untuk cuba mendapatkan dia untuk memusnahkan Bumi, tetapi apabila Goku enggan, Raditz kidnaps anak saudaranya, Gohan, dan perintah Goku untuk membunuh 100 orang penduduk Bumi dalam tempoh satu hari jika dia mahu anaknya kembali. Sebaliknya, kepada Goku Piccolo pasukan sehingga mengalahkan Raditz, walaupun tidak walaupun kuasa gabungan mereka tidak mencukupi. Walau bagaimanapun, Goku membuat pengorbanan muktamad oleh yang bergelut dengan Raditz dan membenarkan Piccolo untuk membunuh mereka dengan teknik Makankosappo beliau. Sebelum Raditz meninggal dunia, Piccolo jang menjuruh hinakan beliau dengan menjelaskan bahawa Goku akan dihidupkan semula oleh Mutiara Naga, walaupun Raditz menguruskan untuk menghantar satu penghantaran akhir pada Scauter beliau untuk memaklumkan Vegeta dan Nappa ini, mempercayai bahawa komrad Saiyan akan datang ke Bumi dan menggunakan Balls naga untuk memulihkan beliau. Piccolo kemudian menyerang dia, berurusan tamparan akhir untuk Raditz. Walau bagaimanapun, Vegeta dan Nappa perjalanan ke Bumi untuk menggunakan Mutiara Naga untuk tujuan mereka sendiri dan bukannya. Raditz kemudian membuat penampilan yang kecil dalam Dragon Ball GT bersama-sama dengan banyak penjahat lain yang lari dari Neraka.