Seni bina Thailand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mural di Wat Phra Kaew yang menggambarkan kompleks istana yang dibina dalam seni bina Thailand

Seni bina Thailand (Bahasa Thai: สถาปัตยกรรมไทย) merupakan bahagian utama warisan budaya negara dan mencerminkan kedua-dua cabaran hidup di iklim yang kadang-kadang melampau di Thailand serta, dari segi sejarah, pentingnya seni bina terhadap citarasa masyarakat dan kepercayaan agama orang Thailand. Dipengaruhi oleh tradisi seni bina banyak negara jiran, ia juga telah mengembangkan variasi wilayah yang signifikan dalam bangunan vernakular dan keagamaannya. Walaupun Siam terdesak untuk memperkenalkan negaranya sebagai negara moden, budaya dan pengaruh Barat tidak dapat dielakkan. Dalam usaha untuk menjadi tersohor, pemerintah elit Thailand tertarik ke arah Pemodenan selektif untuk mengelakkan pengaruh Barat yang tidak diingini. [1]

Rumah Tradisional Thai di Universiti Chulalongkorn

Tempat Komuniti[sunting | sunting sumber]

Pasar terapung[sunting | sunting sumber]

Pasar terapung ialah pasar untuk barangan dijual dari atas sampan. Ia dibina untuk menghubungkan sungai. Sungai untuk pasar terapung biasanya berdekatan dengan kuil Buddha dan rumah bertiang Thailand.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Karnchanaporn, Nuttinee (2001). "Fear in the Contemporary Thai Domestic Space". หน้าจั่ว : วารสารวิชาการคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์มหาวิทยาลัยศิลปากร (18).

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]