Sex and the City 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sex and the City 2
Poster pengeluaran teater
PengarahMichael Patrick King
PenulisWatak:
Candace Bushnell
Darren Star
Lakon layar:
Michael Patrick King
Dihasilkan olehMichael Patrick King
Sarah Jessica Parker
Darren Star
John Melfi
DibintangiSarah Jessica Parker
Kim Cattrall
Kristin Davis
Cynthia Nixon
Chris Noth
John Corbett
David Eigenberg
Evan Handler
Jason Lewis
Lynn Cohen
Liza Minnelli
Miley Cyrus
Penelope Cruz
SinematografiJohn Thomas
Disunting olehMichael Berenbaum
Muzik olehAaron Zigman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros.
New Line Cinema
Tarikh tayangan
27 Mei 2010 (2010-05-27)
Masa tayangan
146 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$95,000,000[1]
Pecah panggung$248,241,138[2]

Sex and the City 2 adalah sebuah filem romantis komedi 2010 Amerika, susulan kepada filem 2008 Sex and the City, yang berasaskan pada siri TV dari nama yang sama HBO.

Filem ini telah dikeluarkan pada Mei 27, 2010 di Amerika Syarikat dan Mei 28, 2010 di United Kingdom. Bintang-bintang filem Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis, Cynthia Nixon, dan Chris Noth, yang mengulangkan watak mereka dari filem terdahulunya dan siri TV. Ia juga mencirikan kameo dari Liza Minnelli, Miley Cyrus, dan Penélope Cruz.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Disetkan dua tahun selepas filem pertama, filem bermula dengan Carrie (Sarah Jessica Parker), Samantha (Kim Cattrall), Charlotte (Kristin Davis) dan Miranda (Cynthia Nixon) bertemu yang berubah ke suatu flashback untuk bagaimana Carrie pertama bertermu Samantha, Charlotte dan Miranda pada 1986 di New York City. Wayang ini kemudian berloncat ke hari ini, dua tahun selepas peristiwa-peristiwa filem pertama. Di perkahwinan sama jantina Connecticut Stanford Blatch (Willie Garson) dan Anthony Marentino (Mario Cantone), Liza Minnelli bermuncul dalam suatu cameo untuk merasmikan ikrar perkahwinan dan dia menyanyi lagu "Single Ladies (Put a Ring on It)" Beyoncé.

Keempat-empat kawan kini mempunyai kehidupan yang lebih tertekan daripada terdahulu: Semua berkahwin kecuali Samantha, yang kini 52 dan cuba untuk menyimpan libidonya hidup dengan hormon sementara mengurus dengan putus haid; Miranda berhenti pekerjaannya dengan secara sering membuat gerak isyarat untuk diam; kedua-dua anak Charlotte are a handful dan sedang bimbang bahawa Harry adalah tertarik dengan pengasuh mereka yang tidak memakai baju dalam, Erin (Alice Eve); dan perkahwinan Carrie dengan Mr. Big (Chris Noth) telah diuruskan, walaupun mereka berlainan pada bagaimana hendak menggunakan masa lapang mereka: dia sentiasa hendak keluar, dia lebih suka tinggal di rumah, memakan makanan bawa pulang dan menonton televisyen.[3][4][5] Untuk ulang tahun mereka, Carrie memberikan Mr. Big sebuah jam tangan Rolex bermutu tinggi, dan banyak pada perasaan kecewa Carrie, mencari sebuah televisyen baru dalam bilik tidur mereka.

Hanya untuk satu hujung minggu, Carrie meminta untuk menggunakan masa peribadi di pangsapuri lama mereka, di mana dia dapat menyelesai mengarang column seterusnya. Mr. Big menikmati kelepasan dari dari hidup berkahwin mereka dan meminta untuk membuatnya suatu upacara mingguan.

Sementara itu, Samantha dituju oleh seorang sheikh Arab untuk memperalatkan suatu kempen HM untuk bisnesnya, dan dia menawar untuk menerbangi Samantha dan kawan-kawannya pada cuti mewah belanja semua dibayar ke Abu Dhabi. Sementara di Abu Dhabi, dadah hormon Samantha dirampas di bawah undang-undang UAE; badannya menjadi tidak bernafsu berahi oleh lelaki Australia dalam pakaian renang Speedo. Carrie merasa tertimpa membaca suatu kritikan negatif buku baru di The New Yorker. Dia berkawan dengan pembantu lelakinya dan mempelajari perkahwinan jarak jauhnya, oleh kerana dia hanya dapat sanggup untuk melihat isterinya tiap sedikit bulan. Sementara itu, apabila membeli-belah dengan Miranda, Carrie bertembung dengan bekas kekasihnya, Aidan (John Corbett) dan bersetuju dengan suatu pertemuan makan malam. Dalam suatu saat keberahian, mereak berdua bercium. Carrie mengurusi dengan soalan sama ada tidak untuk memberitahu Big.

Miranda mencerminkan peristiwa-peristiwa filem terdahulu, apabila suaminya, Steve (David Eigenberg), memberitahunya tentang hubungan sundalnya dan bagaimana, sementara ia membantunya clear his conscience, adalah sesuatu yang dia begitu kurang pasti dia ingin mengetahui dalam peninjauan kembali diberikan berbulan-bulan ia mengambil untuk pulih. Carrie memilih unutk menelefon Big dari Abu Dhabi untuk memberitahunya. Terdahulunya, dalam siri televisyen, Carrie mempunyai suatu hubungan curang dengan Big sementara bertemu janji dengan Aiden, mengakhiri hubungan mereka.[3][4]

Sementara itu, Samantha, Charlotte, dan Miranda melari terhadap suatu percanggahan budaya di Timur Tengah, apabila gaya dan ksikap mereka bertentangan dengan masyarakat Islam tetapi tidak lebih daripada Samantha. Sementara bertemu janji dengan Rikard (Max Ryan), Samantha telah ditahan kerana mengadakan hubungan seks di pantai, dan mendakwa bercium. Dengan campur tangan Sheikh, Samantha dibebeaskan, meninggalkan suatu rakaman polis tetap. Mesyuarat HM telah dibatal, dan keriangan kemewahan mereka tidak lama lagi dibayar. Dengan sejam hingga check out, atau bayaran malaman $22,000 selanjutnya, mereka mengemas beg mereka untuk suatu keberangkatan cepat-cepat. Selepas sedikit lagi mishaps mereka meninggalkan Abu Dhabi dan tiba rumah selamat di AS. Carrie kembali untuk mendapati televisyen bilik tidur mereka dialihkan. Mr. Big kembali rumah dengan suatu peringatan menghukum -- sebuah cincin intan hitam.

Wayang berakhir dengan sedikit babak dari hidup seharian mereka; bagaimana Big dan Carrie menggabung keminatan mereka; bagiamana pengasuh Charlotte Erin rupa-rupanya seorang lesbian; bagaimana Miranda mendapatkan suatu pekerjaan baru di mana dia dinilaikan; dan bagaimana Samantha tetap menjadi sama. Dalam babak terakhir Big dan Carrie sedang menonton suatu wayang hitam putih di mana 'Tamat' bermuncul di skrin TV.

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Selepas berbulan-bulan spekulasi, lakonan mengesah pada Februari 2009 bahawa suatu susulan that a sequel was in the works. Filming began in August 2009 for a May 27, 2010 release.

Kesemua empat bintang, Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon, Kristin Davis, dan Kim Cattrall kembali dalam susulan; Chris Noth juga menandatangani untuk mengulangi watak Mr. Big.[6] Evan Handler kembali sebagai Harry Goldenblatt, John Corbett sebagai Aiden Shaw, David Eigenberg bermain Steve Brady sekali lagi, Willie Garson kembali sebagai Stanford Blatch, dan Mario Cantone bermain lagi sebagai Anthony Marentino, membuat lakonan asal hampir lengkap.[7][pautan mati] Tambahan pula, Michael Patrick King mengarang dan mengarah lagi, dan Patricia Field sekali bertugas pada pakaian dan almari.[8][pautan mati]

Entertainment Weekly telah mengesahkan bahawa belanjawan untuk filem adalah ASD $95 juta,[9] tepatnya $30 juta lebih hebat daripada belanjawan untuk filem pertama. Sarah Jessica Parker telah dibayar $15 juta untuk dwiwataknya sebagai pengeluar dan membintangi sebagai Carrie Bradshaw.[10]

Perfileman[sunting | sunting sumber]

Perfileman di New York telah dilambatkan pada hujung Julai oleh kerana pihak berkuasa Emiriah telah enggan untuk clearance untuk perfileman di Emiriah Arab Bersatu. Sebagai akibat, segmen Abu Dhabi filem telah difilemkan di Maghribi.[11] [12] Kesemua-semua empat wanita utama dan lakonan dan kakitangan lain telah diambil gambar[13] babak perfileman di Maghribi pada November 2009, yang mereka telah terdahulynya merancang untuk menggambar untuk 13 hari, yang telah dipanjangkan ke hampir enam minggu.

Susulan ini secara rasmi bermula difilem pada September 1, 2009 dan berterusan hingga hujung 2009. Foto-foto babak perfileman keempat-empat wanita utama di sekitar New York bersama dan secara berpisah telah berpunca, mencirikan babak hari ini dan juga suatu kelihatan lingkungan dipercayai adalah ingatan lama dari tahun-tahun terdahulunya Carrie, Samantha, Miranda, dan kesahabatan yang lama. Imej-imej Samantha dalam sebuah pakaian perkahwinan juga telah dikeluarkan.[14] Tambahan pula, babak-babak mencirikan watak terpengaruh seperti Mr. Big, Magda, Smith, Steve, dan anak-anak Miranda dan Charlotte telah difilemkan dan digambarkan.

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Pada September 2009, penyanyi/pelakon Amerika Liza Minnelli telah mengesahkan pada beberapa outlet media yang dia bermuncul dalam suatu watak kameo. Penyanyi/pelakon Bette Midler telah digambarkan di set, tetapi tidak bermuncul dalam filem. Penélope Cruz bermuncul secara ringkas sebagai Carmen, seorang pengurus bank.[15] Miley Cyrus bermuncul dalam satu babak di mana dia bermuncul di perdana filem baru Smith Jerrod, memakai pakaian sama dengan Samantha. Pada Oktober 17, Oceanup.com mengeposkan beberapa gambar Miley memilemkan babak.[16]

John Corbett telah dilihat di lokasi di Maghribi, mengesahkan kelibatan ditekanya sebagai Aidan.[17] Kelibatan pendatang baru Scott Fisher dan Michelle Cauchi sebagai pembantu Carrie dan Samantha secara tertentu telah disahkan kemudian.[18]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Promosi untuk filem bermula pada Disember 2009, apabila poster pengusik rasmi telah dikeluarkan secara online, mencirikan Carrie dalam pakaian putih dan cermin mata hitam yang mencerminkan suatu latar belakang Maghribi, dan garis teg "Carrie On", suatu mainan kata-kata mirip nama watak sebagai "Get Carried Away" dari filem pertama.[19] Imej dan garis teg sama telah digunakan untuk pelancaran laman sesawang Sex and the City 2 rasmi, juga dilancarkan pada Disember 2009.

Treler pengusik untuk filem diperdanakan secara online pada Disember 22, 2009.[20] Pada Mac 2010, keadaan sunyi sepi promosi baru telah dikeluarkan, lebih banyak mencirikan babak dari bahagian Maghribi filem.[21] Jug apada Mac, Sarah Jessica Parker, Kristen Davis dan Cynthia Nixon menghadiri ShoWest 2010 di Las Vegas untuk memperdanakan treler panjang penuh dan membincangkan filem (Kim Cattrall berada di London menghibur di pentas di West End, dan mengikut peninggalan lakonan untuk promosi apabila kendali pentasnya pada Mei 3).

Treler teater penuh diperdanakan di Entertainment Tonight dan secara online pada hari Khamis, April 8, 2010[22], mencirikan hit bertema New York City kini "Empire State of Mind" oleh Jay-Z dan Alicia Keys dan juga penyanyi R&B/Pop Australia, hit platinum Ricki-Lee yang menjual, "Can't Touch It".

Suatu lawatan berpromosi skala penuh dengan semua ahli lakonan utama - termasuk televisyen, persidangan media dan cetakan - bermula pada awal Mei 2010, dan berlanjutan di sepanjang pengeluaran filem, merangkumi banyak negara dan bandar lain. Perdana New York City filem telah dipegang pada 24 Mei 2010.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Jawapan kritikal[sunting | sunting sumber]

Filem ini menerima secara besar ulasan negatif. Ulasan berjumlah Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 16% pengkritik telah memberikan filem suatu ulasan positif berasaskan 179 ulasan, dengan suatu skor pukul rata 3.8/10, yang ketujuh keadaran terdahsyat sebuah filem 2010 dikeluarkan telah menerima di belakang Furry Vengeance, Killers, The Bounty Hunter, Marmaduke, Jonah Hex, dan The Spy Next Door.[23] Pada perbandingan, filem pertama menerima skor 49% berasaskan 172 uluasan, dengan suatu skor pukul rata 5.5/10.[24] 9% dari kritikan atas memberikan filem suatu ulasan positif berasaskan 32 ulasan.[25] Konsensus kritikal adalah: Dibeban di bawah suatu jalan cerita tipis memanjang ke hadnya dengan suatu masa berjalan yang mengembung, Sex and the City 2 menambah suatu koda yang malang pada siri HBO yang lama berjalan."[23]

Metacritic memberikan filem ini suatu skor 27/100 berasaskan suatu pukul rata kebiasaan 39 reviews menandakan biasanya ulasan yang tidak digemari.[26] Filem juga telah dikritik dengan gambarannya pada Timur Tengah. Stephen Farber dari The Hollywood Reporter menggelarnya "secara terang-terangan anti-Muslim"[27] dan Hadley Freeman dari UK broadsheet The Guardian menjelaskan treler sebagai "bersempadannya perkauman".[28]

Andrew O'Hagan dari London Evening Standard menjelaskan wayang sebagai hodoh pada dalamnya, dan bertamat dengan mengatakan: "Ini mungkin adalah filem terbodoh, yang paling perkauman, yang paling mencemarkan dan membencikan wanita pada tahun ini".[29] Roger Ebert memberikan filem satu bintang dari empat. Dia mengarang, "Saya diwajibkan untuk melaporkan bahawa filem ini akan dengan tiada keraguan akan secara meracau dinikmati oleh para peminatnya, untuk alasan dijelaskan di atas. Pelepak lelaki di filem menonton bertentangan dengan kemahuan mereka akan mendapati sesetengah yang menyenangkan hati. Pembaca, saya harus mengaku bahawa sementara menghadiri pratonton dengan tontonannya yang sangat besarnya wanita, saya telah gob-smacked dengan jurang yang menyeronokkan pada paparan."[30]

Mitu Sengupta, seorang akademik, mengkritik filem sebagai mengeksploitasikan hak wanita dan gay, dan "menyedihkan" menukar mereka ke dalam "lencana maruah kebangsaan" dan "kebanggaan patriotik berbangga dengan diri sendiri." Dia menulis: "apa yang sangat membimbangkan tentang Sex and the City 2 adalah bukan dengan Orientalismenya atau materialisme crass, tetapi bagaimana secara mudah ini kelihatannya benign bubble-gum flick berakhir melawan suatu perang yang sangat macho global one-upmanship pada lembaga wanita dan lelaki gay."[31] [[1]

Box office[sunting | sunting sumber]

Filem dibuka di 3,445 teater pada Mei 27, 2010, memuatkan suatu rekod untuk salah satu dari pengeluaran tersebar untuk suatu filem komedi romantis dikadar R. Filem terdahulunya, Sex and the City telah dikeluarkan hanya dalam 3,285 teater pada Mei 30, 2008.[perlu rujukan] Bermain dalam 2,000 teater, filem mempunyai gaji pokok $3 juta dari perdana tengah malamnya.[32] Pada hari pembukaannya, filem ini mengatasi box office menggaji pokok pada $14.2 juta,[33] untuk suatu $60 juta yang dirancang untuk suatu 4 hari hujung minggu pembukaan, tambah $75 juta untuk hujung minggu hari Peringatan 5 hari.[34] Tetapi ia didebutkan dalam kedudukan kedua di belakang Shrek Forever After dengan $32.1 juta, dan jumlahnya dengan $45.3 juta, untuk 4 hari hujung minggu pembukaannya, tambah lagi $53 juta pada 5 hari hujung minggu pembukaan (Hari Peringatan). Debut filem terdahulunya pada tempat pertama di buatan box office $57 juta sejak 2008. Meskipun, filem masih melakukan lebih baik dengan membuat $27 juta di luar negara, dengan jumlah seluruh dunia kepada $73 juta. Pada Jun 18, 2010, jumlah gaji pokok adalah $90 juta, dan $157 juta di luar AS pada $247 juta di jumlah seluruh seluruh dunia.

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Sex and the City 2
Fail:Satc2 soundtrack.jpg
Runut bunyi oleh
Pelbagai Artis
Dilancarkan padaMay 25, 2010
TempatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
GenreRunut bunyi
Panjang146:00 Edit the value on Wikidata
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
SyarikatWaterTower Music
PengedarInterCom (en) Terjemah dan Netflix Edit the value on Wikidata
PengarahMichael Patrick King Edit the value on Wikidata
PenerbitMichael Patrick King, Darren Star (en) Terjemah, Sarah Jessica Parker dan John Melfi (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kronologi Runut bunyi Sex and the City
Sex and the City, Vol. 2: More Music
(2008)
Sex and the City 2
(2010)
And Just Like That... (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Runut bunyi gambar mosi asal Sex and the City 2 telah dikeluarkan pada Mei 25, 2010.

Senarai runut
  1. "Rapture" – Alicia Keys
  2. "Everything to Lose" – Dido
  3. "Language of Love" – Cee-lo
  4. "Window Seat" – Erykah Badu
  5. "Kidda" – Natacha Atlas
  6. "Euphrates Dream" – Michael McGregor
  7. "Single Ladies (Put a Ring on It)" – Liza Minnelli
  8. "Can't Touch It" – Ricki-Lee
  9. "Empire State of Mind (Part II) Broken Down" – Alicia Keys
  10. "Love Is Your Color" – Jennifer Hudson & Leona Lewis
  11. "I Am Woman" – Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis, Cynthia Nixon
  12. "If Ever I Would Leave You" – Sex and the City Men's Choir
  13. "Sunrise, Sunset" – Sex and the City Men's Choir
  14. "Till There Was You" – Sex and the City Men's Choir
  15. "Bewitched, Bothered and Bewildered" – Shayna Steele, Jordan Ballard, Kamilah Marshall
  16. "Ev'ry Time We Say Goodbye" – Liza Minnelli with Billy Stritch
  17. "True Colors" – Cyndi Lauper
  18. "Divas and Dunes" – Aaron Zigman

"Songs Remind Me of You" oleh Annie bermuncul dalam latar belakang babak selepas pesta, tetapi tidak termasuk dalam album runut bunyi.

Carta[sunting | sunting sumber]

Cara (2010) Kedudukan
puncak
UK Compilation Chart[35] 7
Irish Top 30 Compilation Chart[36] 2
Australian Albums Chart[37] 7
US Billboard 200[38] 13
Italian Top 30 Compilation Chart[39] 15

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fritz, Ben (May 27, 2010). "Movie Projector: 'Sex and the City' ladies to rule over 'Prince of Persia'". Los Angeles Times. Tribune Company. Dicapai pada May 27, 2010. Warner's New Line Cinema unit co-financed "Sex and the City 2" with partner Village Roadshow Pictures for about $95 million.
  2. ^ "Sex and the City 2 (2010) - Box Office Mojo". Box Office Mojo. Dicapai pada 2010-06-23.
  3. ^ a b Stephen Farber, "Sex and the City" sequel better than first one, Reuters, May 23, 2010, Accessed May 25, 2010.
  4. ^ a b Julie Spira, Sex and the City 2 Film Review - To Kiss and Tell?, Huffington Post, May 25, 2010, Accessed May 25, 2010.
  5. ^ Michael Patrick King, Michael Patrick King - 'Sex and the City took sex out the shadows' Diarkibkan 2012-07-11 di Wayback Machine, The Independent, May 21, 2010, Accessed May 25, 2010.
  6. ^ Heldman, Breanne L. (April 27, 2009). "SJP: More Sex for Chris Noth...and Maybe Gilles". E Online!. Dicapai pada 24 December 2009.
  7. ^ http://www.seattlepi.com/movies/405679_tvgmovies29.html
  8. ^ http://www.seattlepi.com/movies/404626_tvgmovies3.html
  9. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-06-13. Dicapai pada 2010-06-24.
  10. ^ https://archive.is/20120914025817/www.nypost.com/p/entertainment/movies/ca_carrie_NacAFZDtTOnLOR6zMOuirM/0
  11. ^ Bladd, Joanne (30 July 2009). "Dubai bans 'Sex and the City' shoot". Arabian Business. Dicapai pada 24 December 2009.
  12. ^ http://www.morocco.com/blog/morocco-lures-hollywood
  13. ^ "SATC in Morocco". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-06. Dicapai pada 2010-06-24.
  14. ^ "SATC on set photos". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-06. Dicapai pada 2010-06-24.
  15. ^ Gregory, Jason (October 15, 2009). "Penelope Cruz, Liza Minnelli To Appear In Sex And The City 2". Entertainment Wise. Dicapai pada 24 December 2009.
  16. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-27. Dicapai pada 2010-06-24.
  17. ^ http://www.cosmoguyonline.com/post/265317846#disqus_thread[pautan mati kekal]
  18. ^ http://www.instyle.co.uk/news/sex-and-the-city-girls-hit-las-vegas-in-style-19-03-10[pautan mati kekal]
  19. ^ DiChiara, Thomas (December 9, 2009). "'Sex and the City 2' Poster Premiere". Moviefone. Dicapai pada 24 December 2009.
  20. ^ Scalise, Mike (December 22, 2009). "Sarah Jessica Parker & Crew 'Carrie On' in First Sex and the City 2 Trailer". Moviefone. Dicapai pada 24 December 2009.
  21. ^ "Souks And The City: Sneak peek of Carrie & Co's Moroccan adventure in Sex And The City 2". Daily Mail. Dicapai pada 2010-03-12.
  22. ^ http://movies.yahoo.com/movie/1810111276/video/19043407
  23. ^ a b "Sex and the City 2 (2010)". Rotten Tomatoes. Flixster. Dicapai pada 2010-05-29.
  24. ^ "Sex and the City - The Movie (2008)". Rotten Tomatoes. Flixster. Dicapai pada 2010-05-27.
  25. ^ "Sex and the City 2 (2010)". Rotten Tomatoes. Flixster. Dicapai pada 2010-06-07.
  26. ^ "Sex and the City 2". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada 2010-05-26.
  27. ^ "Sex and the City 2 -- Film Review". The Hollywood Reporter. e5 Global Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-09. Dicapai pada 2010-05-28.
  28. ^ "The Death of Sex and City". The Guardian. The Scott Trust. Dicapai pada 2010-06-18.
  29. ^ "Sex and the City 2 is ugly on the inside". London Evening Standard. Associated Newspapers Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-31. Dicapai pada 2010-05-28.
  30. ^ "Sex and the City 2". rogerebert.com. Dicapai pada May 28, 2010.
  31. ^ Mitu Sengupta, "Sex, the City and American Patriotism," Counterpunch, June 18-20, 2010.
  32. ^ http://www.hitfix.com/articles/2010-5-27-box-office-sex-and-the-city-2-nabs-3-million-at-midnight?m=g
  33. ^ http://x17online.com/celebrities/sex_and_the_city/sex_and_the_city_2_brings_in_14_million_before_holiday_weekend-05282010.php
  34. ^ http://www.deadline.com/2010/05/midnight-showings-of-sex-and-the-city-2-up-20-over-original/
  35. ^ UK Compilation Albums Chart
  36. ^ "Irish Compilation Albums Chart". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-21. Dicapai pada 2010-06-24.
  37. ^ "ARIA Compilation Albums Chart". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-27. Dicapai pada 2010-06-24.
  38. ^ US Billboard 200 Albums Chart
  39. ^ "Italian Top 30 Compilation Chart". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-22. Dicapai pada 2010-06-24.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Sex and the City