Shad Saleem Faruqi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shad Saleem Faruqi

Shad Saleem Faruqi atau gelaran jolokannya "Prof. Shad" adalah profesor undang-undang Malaysia dan juga berkhidmat sebagai penasihat undang-undang di Universiti Teknologi Mara di Shah Alam, Selangor. Beliau juga pernah berkhidmat di fakulti undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia dan kini sebagai Pemegang Kursi Tunku Abdul Rahman di Universiti Malaya.

Latarbelakang pendidikan[sunting | sunting sumber]

Pada umur 19 tahun, beliau telah memperolehi ijazah daripada Wesleyan University di Amerika Syarikat. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai He konsultant bagi negara-negara Fiji, Timor Leste dan Iraq, menasihatkan mereka berkenaan dengan dokumen perlembagaan. Beliau juga pernah menolong membuat draf perlembagaan Republik Maldives.

Pada penghujung tahun 2004, Kelab Back-Benchers Barisan Nasional Parlimen Malaysia melantiknya sebagai penasihat bagi tujuan menasihati mereka tentang reformasi dan penguatkuasaan Parlimen dalam menghadapi keadaan kekuasaan cabang eksekutif terhadap kerajaan Malaysia. (Shad Saleem telah menganggarkan bahawa antara tahun 1991 dan 1995, 80% daripada kesemua bil yang diperkenalkan di Parlimen telah diluluskan tanpa pindaan.)

Pada 2 Jun 2009, Prof Shad Saleem Faruqi telah dianugerahkan dengan gelaran Professor Emiritus daripada Universiti Teknologi MARA.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.