Simbiosis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Simbiosis [sim-bio-sis] (dari perkataan bahasa Yunani Purba: σύν iaitu "bersama-sama" dan βίωσις "hidup") adalah interaksi rapat dan kerap jangka panjang antara kedua-dua spesies biologi yang berbeza. Pada tahun 1877 Albert Bernhard Frank menggunakan perkataan simbiosis (yang sebelum ini telah digunakan untuk menggambarkan orang yang tinggal bersama dalam masyarakat) untuk menggambarkan hubungan mutualistic dalam lichens. Pada tahun 1879, ilmu Cendakiawan Jerman Heinrich Anton de Bary mentakrifkan perkataan "simbiosis" sebagai yang hidup bersama-sama dengan walaupun berlainan spesis suatu organisma.

Maksud "simbiosis" telah diubah di kalangan saintis. Ada yang percaya simbiosis hanya perlu merujuk kepada mutualisms berterusan, manakala yang lain percaya ia perlu memohon kepada mana-mana jenis interaksi biologi berterusan (dalam erti kata lain mutualistic, commensalistic, atau parasit). Selepas 130 tahun perdebatan, biologi dan ekologi semasa buku teks kini menggunakan kedua "de Bary" takrif atau definisi yang lebih luas (di mana simbiosis bermakna semua interaksi spesies), dengan takrif yang ketat tidak lagi digunakan (dalam erti kata lain, simbiosis bermakna hidup bersama) .

Hubungan simbiosis antara ikan badut dengan buran.

Beberapa hubungan simbiolik yang obligat, yang bermaksud bahawa kedua-dua simbol sepenuhnya bergantung antara satu sama lain untuk terus hidup. Sebagai contoh, ramai liken terdiri daripada kulat dan fotosintesis simbion yang tidak boleh hidup sendiri. Lain-lain adalah fakultatif (pilihan): mereka boleh, tetapi tidak perlu hidup dengan organisma yang lain.

Hubungan simbiotik termasuk orang-orang persatuan di mana satu organisma hidup di lain (ectosymbiosis, seperti mistletoe), atau jika satu pasangan yang hidup di dalam yang lain (endosymbiosis, seperti lactobacilli dan bakteria lain pada manusia atau Symbiodinium di karang) .Symbiosis juga diklasifikasikan oleh lampiran fizikal organisma; simbiosis di mana organisma mempunyai kesatuan badan dipanggil simbiosis kata sambung, dan simbiosis di mana mereka tidak berada dalam kesatuan dipanggil simbiosis yg memisahkan.

Interaksi secara fizikal[sunting | sunting sumber]

Endosymbiosis[sunting | sunting sumber]

Endosymbiosis adalah hubungan simbiotik di mana satu symbiont diam di dalam tisu-tisu yang lain, sama ada di dalam sel-sel atau extracellularly. Contohnya termasuk pelbagai microbiomes, rhizobia, nitrogen bakteria yang hidup dalam nodul akar pada akar kekacang; actinomycete nitrogen bakteria yang dipanggil Frankia, yang tinggal di pokok pokok paya nodul akar; satu sel alga di dalam batu karang terumbu-bangunan; dan endosymbionts bakteria yang menyediakan nutrien penting kepada kira-kira 10% -15% daripada serangga.

Teritip merupakan salah satu contoh ektoparasitisma

Ectosymbiosis, juga dirujuk sebagai exosymbiosis, adalah hubungan simbiotik di mana symbiont hidup dengan permukaan badan tuan rumah, termasuk permukaan dalam saluran pencernaan atau saluran kelenjar eksokrin. Contoh ini termasuk ektoparasit seperti kutu, ectosymbionts semakan seperti teritip yang melekat pada rahang ikan paus baleen dan ectosymbionts mutualist seperti ikan bersih.

Mutualisme[sunting | sunting sumber]

Hidup bersama atau interspecies pemurah timbal balik adalah hubungan antara individu spesies yang berbeza di mana kedua-dua individu mendapat manfaat. Pada umumnya, hanya interaksi sepanjang hayat yang melibatkan sentuhan fizikal dan biokimia rapat boleh betul dianggap simbiotik. Hubungan mutualistic boleh sama ada mewajibkan untuk kedua-dua spesies, mewajibkan untuk satu tetapi fakultatif bagi yang lain, atau fakultatif bagi kedua-duanya. Ramai ahli biologi menyekat definisi simbiosis untuk menutup hubungan hidup bersama.

Bryoliths dokumen simbiosis mutualistik antaranya umang-umang dan encrusting bryozoans; Banc d'Arguin, Mauritania.

Sebilangan besar daripada herbivor mempunyai flora usus mutualistic yang membantu mereka mencerna bahan tumbuhan, yang lebih sukar untuk dihadam daripada mangsa haiwan. [Ini flora usus terdiri daripada selulosa mencerna protozoa atau bakteria yang hidup dalam usus haiwan herbivor. Terumbu karang adalah hasil daripada mutualisms antara organisma karang dan pelbagai jenis alga yang hidup di dalamnya. Kebanyakan tumbuh-tumbuhan tanah dan ekosistem tanah bergantung kepada mutualisme antara tumbuh-tumbuhan, yang menetapkan karbon dari udara, dan kulat mycorrhyzal, yang membantu dalam mendapatkan air dan mineral dari tanah.

Contoh simbiosis saling hubungan antara ikan badut yang diam di kalangan sesungut anemone laut Ritteri. Ikan wilayah melindungi anemone daripada anemone-makan ikan, dan seterusnya sesungut rasa pedih anemone melindungi ikan badut dari pemangsa itu. Terdapat lendir khas pada ikan badut yang melindungi dari sesungut rasa pedih.

Umang-umang adalah sejenis ketam yang membawa anemone pada cengkerangnya. Haiwan ini sentiasa menukarkan cengkerangnya dengan bekas cengkerang haiwan lain.

Satu lagi contoh adalah ikan goby, yang kadang-kadang hidup bersama-sama dengan udang. Menggali udang dan membersihkan sebuah lubang di pasir di mana kedua-dua udang dan ikan goby yang hidup. Udang ini hampir buta, meninggalkan ia terdedah kepada pemangsa apabila di luar lubang itu. Dalam kes bahaya ikan goby menyentuh udang dengan ekor untuk memberi amaran ia itu. Apabila ini berlaku kedua-dua udang dan goby ikan cepat berundur ke dalam lubang itu. Spesies yang berbeza daripada ikan gobi (Elacatinus spp.) Juga mempamerkan tingkah laku mutualistic melalui membersihkan ektoparasit dalam ikan lain.

Satu lagi simbiosis bukan obligat dikenali dari encrusting bryozoans dan ketam pertapa yang hidup dalam hubungan yang rapat. Tanah jajahan bryozoan (Acanthodesia commensale) membangunkan pertumbuhan cirumrotatory dan menawarkan ketam (Pseudopagurus granulimanus) lanjutan helicospiral-tiub ruang tamu yang yang mulanya terletak dalam shell gastropod.

Salah satu contoh yang paling menakjubkan hidup bersama obligat adalah antara cacing tiub siboglinid dan bakteria simbiotik yang hidup di lubang hidroterma dan menyerap masuk sejuk. Cacing ini tidak mempunyai saluran penghadaman dan sepenuhnya bergantung kepada simbion dalamannya untuk pemakanan. Bakteria mengoksidakan memuat hidrogen sulfida atau gas metana, yang bekalan tuan rumah kepada mereka. Cacing ini terdapat di akhir 1980-an di lubang hidroterma berhampiran Kepulauan Galapagos dan telah pun didapati di lubang hidroterma laut dalam dan menyerap masuk sejuk dalam semua lautan di dunia.

Terdapat juga banyak jenis semut tropika dan sub-tropika yang telah berkembang hubungan yang sangat kompleks dengan spesies pokok tertentu.

Amensalisme[sunting | sunting sumber]

Simbiosis amensalism ialah di mana beberapa tumbuh-tumbuhan menghasilkan bahan kimia yang menghalang pertumbuhan berdekatan bakal pesaing. Sebagai contoh, Walnut Tree Black (Juglans nigra) menghasilkan sebatian akarnya yang menghalang pertumbuhan pokok-pokok lain dan pokok renek.

Amensalisme adalah jenis hubungan yang wujud di mana satu spesies adalah terhalang atau benar-benar dihapuskan dan satu adalah tidak terjejas. Ini jenis simbiosis yang agak luar biasa dalam teks rujukan asas, tetapi kehadiran dalam alam semula jadi. Terdapat dua jenis amensalism, persaingan dan antibiosis. Pertandingan adalah di mana organisma yang lebih besar atau lebih kuat menafikan yang lebih kecil atau lebih lemah dari sumber. Antibiosis berlaku apabila satu organisma rosak atau dibunuh oleh orang lain melalui rembesan kimia. Contoh persaingan adalah satu anak pokok tumbuh di bawah bayang-bayang pokok yang matang. Pokok yang matang boleh mula merompak anak pokok cahaya matahari perlu dan, jika pokok yang matang adalah sangat besar, ia boleh mengambil masa sehingga air hujan dan mengurangkan nutrien tanah. Sepanjang proses pokok yang matang adalah tidak terjejas. Malah, jika anak pokok meninggal dunia, pokok matang keuntungan nutrien daripada anak pokok mereput. Ambil perhatian bahawa nutrien ini menjadi boleh didapati kerana penguraian anak pokok, dan bukannya daripada anak pokok yang hidup, yang akan menjadi kes parasit. Contoh antibiosis adalah Juglans nigra (walnut), merembeskan juglone, bahan yang memusnahkan banyak tumbuhan herba dalam zon akar.

Amensalisme adalah interaksi di mana organisma membawa mudarat kepada organisma lain tanpa apa-apa kos atau manfaat yang diterima oleh yang lain. Satu kes yang jelas amensalism adalah di mana biri-biri atau lembu memijak rumput. Walaupun kehadiran rumput menyebabkan kesan-kesan memudaratkan yang amat kecil berkuku haiwan, rumput mengalami dihancurkan. Amensalism sering digunakan untuk menggambarkan interaksi kompetitif sangat simetri, seperti yang telah diperhatikan antara Sepanyol kumbang kambing gurun dan genus Timarcha yang memberi makan kepada jenis yang sama renek. Walaupun kehadiran kumbang yang hampir tidak ada pengaruh kepada ketersediaan makanan, kehadiran kambing gurun mempunyai kesan menjejaskan besar pada nombor kumbang, kerana mereka mengambil kuantiti besar bahan tumbuhan dan kebetulan menelan kumbang atasnya.

Komensalisme[sunting | sunting sumber]

Komensalisme menerangkan hubungan antara dua organisma hidup di mana satu manfaat dan yang lain adalah tidak ketara menganiaya atau pertolongan. Ianya berasal dari semakan perkataan Inggeris digunakan interaksi sosial manusia. Perkataan berasal dari perkataan Latin zaman pertengahan, terbentuk daripada com- dan mensa, yang bermaksud "berkongsi jadual".

Hubungan semakan mungkin melibatkan satu organisma menggunakan satu lagi untuk pengangkutan (phoresy) atau untuk perumahan (inquilinism), atau ia juga mungkin melibatkan satu organisma menggunakan sesuatu yang lain dicipta, sesudah matinya (metabiosis). Contoh metabiosis adalah ketam pertapa dengan menggunakan bom gastropod untuk melindungi badan dan labah-labah mereka membina sesawang mereka pada tumbuh-tumbuhan.

Parasitisme[sunting | sunting sumber]

Hubungan parasit adalah salah satu di mana seorang ahli persatuan faedah manakala yang lain adalah menganiaya. Ini juga dikenali sebagai bercanggah atau menyebabkan rasa tidak suka simbiosis symbiosis.Parasitic mengambil pelbagai bentuk, dari endoparasites yang hidup dalam badan tuan rumah untuk ektoparasit yang hidup di permukaannya. Di samping itu, parasit mungkin necrotrophic, yang mengatakan mereka membunuh tuan rumah mereka, atau biotrophic, bermakna mereka bergantung kepada yang masih hidup tuan rumah mereka. Parasitisme Biotrophic ialah mod menempa kejayaan hidup. Bergantung kepada takrif yang digunakan, sebanyak separuh daripada semua haiwan mempunyai sekurang-kurangnya satu fasa parasit dalam kitaran hidup mereka, dan ia juga kerap dalam tumbuh-tumbuhan dan kulat. Selain itu, hampir semua haiwan bebas hidup adalah tuan rumah kepada satu atau lebih parasit taksa. Contoh hubungan yang biotrophic akan menjadi tanda memakan darah manusia.

Sinkrosis[sunting | sunting sumber]

Sinkrosis adalah sejenis jarang simbiosis di mana interaksi antara spesies memudaratkan kedua-dua organisma yang terlibat. Ia adalah suatu keadaan kekal lama, kerana interaksi akhirnya menyebabkan kematian. Oleh kerana itu, evolusi memilih terhadap synnecrosis dan ia sesuatu yang luar biasa dalam alam semula jadi. Contoh ini adalah hubungan antara beberapa spesies lebah dan mangsa sengatan lebah. Spesies lebah yang mati selepas rasa pedih mangsa sakit mengenakan mereka pada diri mereka sendiri (walaupun untuk melindungi sarang) dan juga pada mangsa. Istilah ini jarang digunakan.

Neutralisme[sunting | sunting sumber]

Neutralisme menerangkan hubungan antara dua spesies yang berinteraksi tetapi tidak memberi kesan kepada satu sama lain. Ia menerangkan interaksi di mana kesihatan satu spesies sama sekali tidak mempunyai kesan apa-apa pada yang yang lain. Sebagai contoh, hubungan harimau belang (panthera tigris) dan buah betik. Tidak langsung membawa apa-apa kesan sesama organisma. Harimau belang tidak memakan betik manakala betik tidak memberi makan kepada harimau belang.tibe

Keseluruhan diantara hubungan simbiosis dengan kesan yang dihasilkan[sunting | sunting sumber]

Jadual Hubungan Simbiosis[sunting | sunting sumber]
+ - 0
+ Mutualisme Parasitisme Komensalisme
- Parasitisme Sinkrosis Amensalisme
0 Komensalisme Amensalisme Neutralisme

Rujukan[sunting | sunting sumber]

1. Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia.