Ziana Zain

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Siti Roziana binti Zain)

Ziana Zain
Ziana pada 2015.
Kelahiran
Siti Roziana binti Zain

(1968-05-02) 2 Mei 1968 (umur 55)
Kampung Sempang, Merlimau, Melaka, Malaysia
Pekerjaan
Tahun aktif1989–kini
Kampung asalKampung Sempang, Merlimau, Melaka
Ketinggian160 cm (5 ka 3 in)
PangkatRatu Balada Malaysia
PasanganArmin Zaharin Ahmad Zambri (k. 1998; c. 2018)
Anak-anak4
IbuRobiah Abdul
BapaZain Abdullah
Saudara5 adik-beradik (termasuk Anuar Zain)
Kerjaya muzik
GenrePop, Balada, R&B, Jazz, Etnik Kreatif, Soul, Soft rock
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Awie, Erra Fazira, Broery Marantika, Nora, Dayang Nurfaizah, Liza Hanim, Ning Baizura, Amy Mastura, Anuar Zain, Ernie Zakri , Fauziah Latiff , Siti Nurhaliza , Ella , Aishah, Ramlah Ram Siti Nordiana , Misha Omar , Rozita Che Wan , Azwan Ali
Laman web rasmihttps://instagram.com/iamzianazain?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Siti Roziana Zain (lahir 2 Mei 1968) lebih dikenali sebagai Ziana Zain merupakan seorang penyanyi, pelakon, model, duta dan usahawan di Malaysia. Beliau bangkit sebagai bintang sensasi setelah mengeluarkan album sulungnya Madah Berhelah, lalu dijulang sebagai salah seorang diva pop yang paling berjaya[1] di Asia Tenggara.[2][3][4] Selain itu, keunggulan Ziana di pentas antarabangsa terserlah apabila beliau berjaya meraih gelaran utama Voice of Asia yang diadakan di Kazakhstan pada tahun 1995. Kejayaan tersebut sekaligus mengukir nama beliau di dalam The Malaysia Book of Records sebagai Artis Wanita Pertama Memenangi Pertandingan Antarabangsa. Bermula di saat itu, langkah global beliau terus berkembang dan Ziana telah berjaya memahat namanya bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di Singapura, Brunei, Indonesia, Jepun, Kazakhstan, Kanada, Switzerland, dan Australia. Kini, setelah lebih 30 tahun berlayar di industri seni, Ziana Zain yang bergelar Ratu Balada Malaysia juga telah bertemu dan berkolaborasi bersama beberapa nama besar di persada seni dunia seperti Jim Brickman,[5] Cindy Crawford,[6][7] Kate Bosworth,[8][9] Shah Rukh Khan,[10][11] Anna Kournikova, Michael Schumacher dan Richard Feynman.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Beliau dlahirkan pada 2 Mei 1968 di Merlimau, Melaka kepada pesara polis Zain Abdullah dan Puan Robiah Abdul, dan merupakan anak sulung dari 5 orang adik-beradik. Panggilan utamanya di rumah, "Rozi" tetapi ada juga kalangan saudara dan kenalan yang memanggilnya "Ogee", "Adik" ataupun "Siti". Ziana di besarkan di Shah Alam, Selangor menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Shah Alam dan seterusnya Sekolah Menengah Sultan Abdul Aziz Shah Alam Selangor [12] Ziana seorang yang berperwatakan lasak. Sejak dari kecil, Ziana lebih gemar bermain dengan budak lelaki dan pernah digelar tomboy.

Selepas tamat alam persekolahan, Ziana telah berjinak-jinak dengan alam pekerjaan pula. Pada permulaannya Ziana telah bekerja sebagai tukang masak di kantin sekolah. Selepas beberapa bulan, Ziana berhenti dan meneruskan kariernya menjadi seorang operator di Kilang JVC Shah Alam. Selepas tujuh bulan menyertai bidang pembuatan, Ziana menerima tawaran untuk berlatih sebagai seorang pramugari di MAS.[12] Tamat sahaja latihannya Ziana diterima bekerja secara tetap dengan MAS selama lebih kurang 3 tahun. Pada awalnya Ziana sering mengikuti bapanya, Zain Abdullah untuk menyanyi bersama-sama Kombo Diraja Polis. Dari situ, Penerbit album terkenal, Rahim Othman menggagumi bakat Ziana dan percaya bahawa Ziana mampu pergi jauh dalam dunia seni. Ini dikuatkan lagi apabila Ziana memenangi Bintang Selangor pada tahun 1984.[13] Maka dari insiden itulah, bermulanya karier Ziana sebagai artis rakaman.

Kerjaya muzik[sunting | sunting sumber]

1990–1992: Permulaan kerjaya dan "Madah Berhelah"[sunting | sunting sumber]

Ziana menyertai BMG Music pada tahun 1990 secara kebetulan. Album pertamanya, "Madah Berhelah" merupakan buah tangan pertamanya untuk peminat. Lagu "Madah berhelah" akhirnya telah memikat peminat muzik sekaligus melonjakkan kerjaya Ziana sebagai penyanyi. Lagu tersebut juga telah menjadi juara hampir keseluruhan stesen radio di Malaysia. Namun langit tidak selalunya cerah, di saat nama Ziana mula meniti populariti, terdapat segelintir pihak yang ragu akan kebolehan gadis muda ini. Ramai yang mengatakan Ziana bukannya menyanyi tetapi menjerit malah ada yang mengatakan Ziana tiada identiti apabila suaranya dikatakan mirip kepada penyanyi Juliza Adzlizan. Kulit album pertama beliau juga dikatakan menyerupai kulit album penyanyi terkenal masa itu, Sheila Majid. Namun Ziana tabah menghadapi semua dugaan tersebut memandangkan beliau masih baru di dalam industri tersebut. Berkat kesabaran beliau, dua lagi lagu dalam album tersebut, "Sebelum Terlewat Waktu" dan "Riwayat Cinta" berjaya menawan carta muzik seluruh Malaysia. Malah lebih membanggakan Ziana lagi apabila lagu "Madah berhelah" berjaya melepasi peringkat akhir "Anugerah Juara Lagu". Selain daripada itu, album tersebut juga telah berjaya terjual sebanyak 45,000 unit dan diberi pengiktirafan pingat emas oleh RIM. Ini sekaligus meletakkan Ziana sebagi artis baru paling berjaya ketika itu.[14][15]

1993–1995: Kejayaan awal[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1993, Ziana diberikan kepercayaan sekali lagi untuk menghasilkan album. Album yang menggunakan namanya sendiri, Ziana Zain ditangani lebih kemas oleh komposer terkenal dan berbakat besar bernama Zuriani. Album tersebut menalpilkan banyak lagu popular seperti "Kasih Ku Pertahankan", "Anggapanmu" dan "Putus Terpaksa". Album tersebut juga julung-julung kalinya menampilkan satu lagu popular Jepun yang dinyanyikan semula Ziana berjudul "Chitose Bashi". Selain itu, album itu juga mengandungi sebuah lagu Rom yang dialih bahasa berjudul "Hadirmu" yang dinyanyikan Ziana bersama seorang penyanyi baru, Izzaka. Kejayaan demi kejayaan Ziana raih untuk album kedua beliau sehinggakan album tersebut terjual lebih 60,000 unit. Satu pencapaian yang sangat membanggakan. Pada penghujung tahun 1994, Ziana berjaya mengadakan konsert live pertamanya berjudul "Konsert Mega Rahim Maarof & Ziana Zain" bersama penyanyi lelaki popular Rahim Maarof di Stadium Negara, Kuala Lumpur.

Tanpa menunggu lama, pada tahun 1995 Ziana sekali lagi mengeluarkan album ketiganya berjudul '"Setia Ku Di Sini". Album ini telah terjual lebih 180,000 unit sekaligus menjulang karier Ziana ke puncak. Album ini bukan sahaja telah terjual di Malaysia, tetapi telah berjaya menembusi pasaran Asia Tenggara seperti Singapura, Brunei dan Indonesia. Album yang menampilkan banyak lagu hit seperti "Setia Ku Di Sini, "Bersama Akhirnya", "Kemelut Di Muara Kasih", dan "Sangkar Cinta" ini telah mengangkat Ziana sebagai pemenang Persembahan Vokal Terbaik di dalam Album (Wanita) di dalam Anugerah Industri Muzik 1996. Malah pihak RIM juga telah memberikan 3x platinum untuk jualan yang membanggakan itu.[13][14][16] Lebih manis lagi, banyak lagu dalam album tersebut berjaya memasuki Anugerah Juara Lagu dan lagu "Kemelut di Muara Kasih" berjaya sampai keperingkat akhir pertandingan tersebut.[15][17] Lagu "Bersama Jua Akhirnya" pula telah memenangi persembahan terbaik (solo) dalam pertandingan "Nescafe Pujaan 10". Selain itu Ziana juga telah diangkat menjadi Artis Paling Popular di dalam Anugerah Bintang Popular Berita Harian. Malah beliau juga telah memenangi dua kategori lain dalam anugerah tersebut iaitu pelakon pembantu wanita popular dan penghibur TV popular.

1996–1998: Konsert Unplugged, "Puncak Kasih" dan kemenangan anugerah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1996, Ziana telah melancarkan konsert solonya yang pertama. Konsert yang diberi nama Ziana Zain's Unplugged Concert diadakan di Life Centre, Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur. Kira-kira 2,500 peminatnya telah membanjiri lokasi yang kini digelar KL Live itu untuk melihat diva ini beraksi.[18] Dalam konsert ini juga, Ziana turut mengundang seniman tersohor Indonesia, Broery Marantika untuk menyanyikan satu lagu duet yang berjudul "Dekat Tapi Jauh". Disebabkan sambutan yang luar biasa, konsert itu juga telah diabadikan di dalam bentuk album yang menggunakan tajuk yang sama. Ledih membanggakan, album tersebut telah terjual lebih 80,000 unit dan diberikan 2x platinum oleh RIM.[17][18] Malah Ziana juga melah memenangi anugerah Persembahan Solo Terbaik di dalam pertandinagn "Pujaan 10 Nescafe" menerusi album tersebut. Lagu "Korban Cinta", salah satu lagu dalam album tersebut, telah dipilih sebagai Lagu Paling Popular dalam Anugerah Musik Singapura 1996. Ziana juga telah dianugerahkan Bintang Perkhidmatan Cemerlang oleh Sultan Selangor pada tahun tersebut.

Kejayaan Ziana tidak terhenti disitu, pada 28 Mei 1997, Ziana Zain mengeluarkan album keempat beliau. Album yang berjudul "Puncak Kasih" mendapat sentuhan ramai komposer popular dan telah terjual lebih 150,000 unit seluruh Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia.[13][18] Selain itu, Ziana sekali lagi mencipta sejarah apabila menjadi artis pertama yang melancarkan album di dalam kapal pelayaran mewah. Sebahagian peminat bertuah dan wartawan hiburan telah diundang untuk bersama-sama meraikan majlis yang penuh gilang-gemilang itu. Album ini juga telah mencatatkan banyak kenangan manis seperti telah dipilih sebagai album terbaik di dalam Anugerah Industri Muzik 1998, Lagu Puncak Kasih pula telah menduduki tangga #1 di carta Muzik Muzik selama lebih 15 minggu, sekaligus menjadi lagu paling lama bertahan di kedudukan teratas carta.[19] Malah lagu tersebut juga telah dipilih sebagai Juara lagu kategori balada dalam Anugerah Juara Lagu 1998, dan muzik video Puncak Kasih telah memenangi Muzik video terbaik dalam Anugerah Video Muzik Malaysia. Pada tahun tersebut juga, Ziana telah melancarkan konsert bergeraknya yand di beri nama Ziana Zain Mega Tour Concert ke seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei. Konsert yang mendapat tajaan jenama Salem dan Peter Stuyvesant ini mendapat sambutan yang menakjubkan. Malah tiket-tiket konsert juga sudah habis terjual tiga minggu sebelum konsert bermula.

1999-2004: Album kelima, keluarga dan cahaya mata[sunting | sunting sumber]

Pada 9 Mac 1999, setahun selepas perkahwinannya, Ziana kembali menghangatkan arena seni negara dengan kehadiran album solo kelimanya. Album yang menggunakan namanya sendiri sebagai judul memuatkan 10 lagu dari pelbagai komposer terkenal Malaysia. Antara lagu yang popular di dalam album tersebut antaranya "Syurga di Hati Kita", "Kesuma Hati", "Ada Suara Ada Cinta" dan "Penawar Semalu". Lagu "Syurga di Hati Kita" pula telah terpilih ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 1999. Untuk mepromosikan album kelimanya ini, Ziana telah mengadakan konsert yang mendapat tajaan Head and Shoulders. Konsert yang diberi nama,Konsert Zon Pelindungan Ziana Zain ini, telah diadakan di PWTC Angkasapuri. Peminat yang bertuah telah diberi penghormatan untuk mendapat autograf dan bergambar secara ekskusif bersama Ziana Zain. Dalam konsert tersebut, Ziana telah menyampaikan 10 lagu dan sebahagian besarnya dipetik dari album terbarunya.

Tahun 2000 menyaksikan Ziana berehat seketika dari arena seni suara apabila melahirkan cahaya mata yang pertama. Namun pada tahun 2001, Ziana kembali dengan album solo keenamnya berjudul "Aku Cintakan Mu". Album ini telah terjual lebih 45,000 unit[14], satu jualan yang dikira sangat memberangsangkan tatkala dunia menghadapi krisis ekonomi. Lagu Menadah Gerimis, salah satu lagu dalam album Aku Cintakan Mu, telah menerima pencalonan lagu terbaik dalam Anugerah Planet Muzik 2002, anugerah yang menggabungkan negara-negara Asia tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei. Malah lagu tersebut juga telah menjadi Juara bagi kategori Balada dalam Anugerah Juara Lagu 2002. Selain itu juga, Lagu tersebut telah menduduki tempat pertama dalam carta Muzik-Muzik selama 15 minggu. Pada tahun ini juga, Ziana sekali lagi telah melancarkan konsertnya yang diberi nama Ziana Zain...In The Park Concert, Yang diadakan selama dua hari di PWTC. Ramai selebriti terkenal tanah air seperti Sharifah Aini, Siti Nurhaliza, Sheila Majid, dan Nora telah hadir untuk memberikan sokongan. Lebih manis lagi, konsert ini juga telah dibawa ke Jerudong Park Amphitheatre, Brunei. Peminat-peminat Ziana Zain di Brunei terpukau dengan keunggulan vokal Ziana yang mengalunkan 22 buah lagu secara langsung.

Pada tahun 2003, Ziana telah mengeluarkan sebuah album live yang menghimpunkan persembahan-persembahan hebat beliau sewaktu menjayakan konsert. Antara persembahan yang diabadikan dalam album ini adalah persembahan dari Ziana Zain...In the Park Concert dan Ziana Zain Unplugged Concert, Brunei. Album yang menggunakan judul Ziana Zain No1s Live ini juga menampilkan 2 buah lagu baru iaitu lagu "Bukan" dan "Lembah Asmara". Lagu bukan merupakan lagu pertama ciptaan Ziana bersama Greg Henderson. Kedua - dua lagu ini telah mencatatkan sejarahnya tersendiri apabila telah berjaya memenangi lagu pop pilihan di dalam Anugerah Era 2003 dan Anugerah Era 2004. Malah lagu bukan juga telah menjadi juara carta Muzik-muzik selama 17 minggu dan lagu Lembah Asmara pula telah menjadi Juara di Stesen Radio Singapura untuk beberapa minggu. Selain itu, Lagu-lagu ini juga telah berjaya menempah tiket ke peringkat separuh akhri Anugerah Juara Lagu pada tahun tersebut. Album ini telah diterbitkan dibawah syarikat rakaman Ziana yang baru iaitu EMI.

Pada tahun yang sama juga, Syarikat rakaman terdahulu Ziana, BMG juga telah mengeluarkan album kompilasi Ziana Zain berjudul '"Ratu - Satu Penghargaan" sebagai penghargaan buat Ziana di atas kejayaannya selama 12 tahun berada dalam industri ini di bawah BMG.

2005–2007: Berehat dari aktiviti seni[sunting | sunting sumber]

Setelah menghasilkan beberapa album, Ziana mengambil keputusan untuk berehat seketika dari dunia seni. Ini kerana pada waktu itu juga Ziana tengah sarat mengandung anak kedua. Oleh itu, beliau tidak mahu kandungannya mengalami masalah memandangkan beliau pernah keguguran sebelum ini. Dalam pada mengurangkan aktiviti seni, Ziana sempat juga merakamkan sebuah lagu tema filem Sembilu 2005 berjudul "Sembilu Kasih". Syarikat rakaman BMG juga turut mengeluarkan album kompilasi CD dan VCD karaoke Ziana yang berjudul "Keunggulan Ziana Zain".

2008–2009: Single Terbaru dan kembar[sunting | sunting sumber]

Ziana Zain menyanyikan lagunya, "Dingin" di persembahan akhir Anugerah Juara Lagu ke-23

Pada tahun 2008, Ziana akhirnya kembali merakam sebuah album mini yang berjudul "Dingin". Walaupun hanya memuatkan empat lagu, namun single utamanya "Dingin" disambut hangat lalu dicalonkan untuk anugerah Lagu Pop Terbaik di Anugerah Industri Muzik ke-16.[20]

Pada 18 Oktober 2008, Ziana dijemput sebagai VIP ke pertunjukan fesyen Fendi yang diadakan di Tembok Besar China.[21]

Pada Februari 2009, disahkan bahawa Ziana mengandung bayi kembar.[22][23] Beliau melahirkan kembar lelaki dan perempuan pada 23 Julai 2009 di Shah Alam.[24]

2010–2013: Kemunculan semula, Mentor 4 dan penglibatan teater[sunting | sunting sumber]

Ziana Zain mengadakan persembahan di AJL23

Pada Januari 2010, selepas enam bulan hilang, akhirnya Ziana kembali kepada umum sebagai tetamu kejutan dalam perhimpunan tahunan kedua Murai.com untuk meraikan pelancaran segmen fesyen baru, Stailista, dalam portal web.[25] Dalam keadaan itu, Ziana menyatakan bahawa dia akan mengeluarkan dua single baru dari album tanpa tajuk yang akan datang beliau. Single, "Pawana" dan "Dirimu Satu", dijangka akan dikeluarkan pada Jun 2010.[26]

Pada 26 - 28 Februari 2010, Ziana telah terlibat dengan pembikinan pementasan muzikal "Antara". Teater yang berkisar mengenai perjalan hidup Nabi Adam AS dan Hawa itu telah dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya. Dalam pementasan tersebut, Ziana telah menyanyikan 3 buah lagu iaitu "Tahajjud Cinta", "Andai Ku Tahu", dan "Pintu Rindu". Ziana muncul mempersonakan dengan busana rekaan Rizman Ruzaini. Malah alas kepala seakan serban yang digayakan Ziana ketika pementasan itu berlangsung terus menjadi hangat malah pereka fesyen terkenal tersebut turut menggelerkannya "Turban Ziana".[27]

Pada 9 Mac 2010 di Hotel Cititel, Ziana Zain telah mengadakan sidang khas memperkenalkan anak kembarnya yang diberi nama Siti Nour Kaseh dan Muhammad Ariel. Pendedahan itu sekaligus menamatkan penantian selama lebih kurang 8 bulan oleh pihak wartawan dan media.[28]

Pada 12 - 22 Mac 2010, Ziana sekali lagi terlibat dalam pementasan teater muzikal "Gamat 2" ini di pentaskan di Pusat Pelancongan Malaysia (Matic).[29] Kali ini Ziana bakal bergandingan dengan 2 rakan artis yang lain iaitu Misha Omar dan Amy Mastura. Ziana memegang watak sebagai ketua Obor-Obor yang jahat.[30]

Pada 2 April 2010, Ziana bakal mencuba satu lagi cabang bidang seni iaitu bidang pengacaraan. Ziana bakal menjadi pengacara untuk Parti Hip TV bergandingan dengan Iqram Dinzly. Seterusnya, beliau diberi kepercayaan untuk mengendalikan program Hip TV tersebut selama 13 episod.

Ziana juga menjadi mentor untuk program realiti Mentor 4 yang berlangsung mulai 11 April 2010. Pada mulanya, Ziana memilih Ketty Natalia Rasul (Thalia) dari sesi ujibakat sebagai protege, tetapi tiba-tiba menggugurkan Thalia atas sebab kekurangan persediaan mental dan fizikal serta tidak fokus, lalu menggantinya dengan Mohd Izwan Mohd Nor (Mohd)[31] Akhirnya, pada 4 Julai 2010, Mohd dinobatkan sebagai juara keseluruhan musim itu, satu lagi kejayaan untuk Ziana Zain sebagai pembimbing artis baru.[32][33]

Filem terbaru lakonan beliau, "Magika" juga akan menjengah pawagam sekitar bulan September 2010.[34] Drama lakonan beliau yang berjudul "Kasih di Jabal Rahmah" juga bakal ditayangkan sempena Hari Raya Qurban ini.

Pada 18 Januari 2011, Ziana Zain telah bergabung tenaga bersama-sama dua orang supernova Malaysia iaitu Datuk Sharifah Aini dan Dato' Siti Nurhaliza di Anugerah Juara Lagu kali ke 25. Pada acara Penutup anugerah berprestij ini, Ziana Zain telah menyanyikan dua buah lagu hitnya iaitu Anggapanmu dan Madah Berhelah. Persembahan Ziana yang memukau itu telah melonjakkan namanya bukan saja di Malaysia, malah di seluruh dunia kerana namanya tersenarai di dalam 10 tangga teratas "New World Trendy" di laman Twitter. Pujian bukan sahaja datang dari peminatnya sahaja, malah rakan-rakan artis turut kagum dengan persembahan beliau ketika malam itu.

Ziana Zain membuat beberapa kenyataan kontroversi terhadap persatuan-persatuan artis Malaysia di mana beliau berkata penyertaan selebriti Malaysia di persatuan ini hanya membuang masa. Menurut beliau, persatuan seperti Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Persatuan Karyawan (Karyawan) dan Papita hanya menjaga kepentingan beberapa tempat terpilih dan oleh itu perlu dibubarkan.[35]

2014–kini: Imej baru dan "Maharaja Lawak Mega 2016"[sunting | sunting sumber]

Pada April 2014, Ziana mengumumkan konsert solo beliau, I Am Ziana Zain akan diadakan pada bulan September 2014. Konsert itu dijadual diadakan di kampung halaman beliau, Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka. Ini akan menjadi konsert solo pertamanya selepas 15 tahun.[36] Malangnya, disebabkan "masalah dalaman penganjur" konsert itu dibatalkan.[37]

Pada 15 Julai 2014, Ziana melangkah keluar dengan berwajah baru, memakai hijab[38] penuh dengan kelulusan media dan peminat. Beliau juga mendedahkan dalam satu wawancara bahawa album akan datang beliau dalam proses penerbitan. Beliau bekerja dengan Faizal Tahir dan Awi Rafael untuk album baru.[38]

Pada 29 Januari 2016, kini Maharaja Lawak Mega 2016 sudah kembali dengan peserta yang baru ingin mencungkil lawak menjadi pelawak yang terhebat. Beliau menjadi Juri Tetap pada musim ini.

𝗣𝗿𝗼𝗳𝗶𝗹 𝗩𝗼𝗸𝗮𝗹

•Jenis suara: Dugazon Soprano

••Not rendah: Eb3

•Not tinggi: G5 (Mixed Voice), Eb7

•Julat Vokal: Eb3-G5-Eb7 (4 Octaves)

•Keunikan suara: Ziana Zain terkenal dek pengaplikasian teknik getaran vibrato pada nyanyiannya. Selain itu, di atas penggunaan teknik yang sihat beliau mampu menyanyikan not-not tinggi untuk suatu tempoh yang berselanjaran. Ton, artikulasi dan kualiti suaranya seringkali dibandingbezakan dengan penyanyi legenda Whitney Houston sehingga meraih jolokan "Whitney Houston of Malaysia". Ziana Zain berkongsi jenis suara yang sama dengan penyanyi terkenal seperti Jennifer Hudson,

Kerjaya lakonan[sunting | sunting sumber]

Selain daripada menyanyi, Ziana Zain juga merupakan seorang pelakon berbakat besar. Setakat ini sudah 9 buah filem dan 4 buah drama telah dibintanginya, filem sulung lakonannya ialah "Sembilu"[39][40] arahan Datuk Yusof Haslam. Filem ini menandakan penampilan pertama sebagai seorang pelakon. Ia adalah satu kejayaan pecah panggung, berjaya meraih kutipan RM4.2 juta.[41] Lakonan dan penghayatan watak yang mantap telah melayakkan Ziana untuk memenangi beberapa anugerah pada festival perfileman. Filem ini juga membantu Ziana mewujudkan dirinya sebagai pelakon yang berjaya, terutamanya selepas memenangi kategori Pelakon Pembantu Wanita Paling Popular dalam Anugerah Bintang Popular 1994, bersama Erra Fazira yang melontarkan ke kemasyhuran selepas penampilan sulungnya melalui filem ini. Runut bunyi filem itu turut menampilkan beberapa lagu-lagu Ziana termasuk "Ku Cinta Padamu", "Anggapanmu" dan "Mimpimu Bukan Mimpiku". Dalam filem susulan, "Sembilu II",[42] Ziana melakonkan kembali wataknya.

Nama Ziana juga sering menjadi sebutan pengarah tersohor disebabkan kredibiliti beliau sebagai pelakon sukar disanggah. Terkini, Ziana bakal muncul dengan filem terbaru arahan KRU, Magika yang menampilkan Ziana sebagai nenek kebayan. Selain berlakon, Ziana juga diberi pengiktirafan menyampaikan 3 buah lagu tema dalam album runut bunyi filem tersebut. Filem lakonannya yang lain termasuk "Maria Mariana" (1996),[43] "Merah" (1996),[44] "Maria Mariana II" (1998),[45] "Sembilu 2005" (2005),[46] "Pontianak Menjerit" (2005),[47] dan "Qabil Khusry Qabil Igam" (2007).[48] Selain daripada berlakon dalam filem, Ziana juga muncul dalam drama televisyen. lakonan drama pertamanya telah diarahkan oleh Erma Fatima berjudul "Cermin Pada Bulan".[49] Ziana adalah pelakon utama dalam drama dan persembahan beliau dalam drama umumnya menerima pujian yang ketara. Pada tahun 2007, Ziana mengubah kemahiran lakonannya dengan menerima peranan dalam drama komedi bertajuk "4 Diva Sekampung",[50] iaitu berkisarkan empat diva yang terjebak dalam perjalanan pulang ke kampung halaman mereka kerana pecahan van mereka. Drama ini telah ditayangkan semasa Hari Raya. Ziana juga muncul sebagai pelakon utama di "Tetamu Allah" serta drama terbaru beliau iaitu "Nur Kasih di Jabal Rahmah". Kedua-duanya diarahkan oleh Erma Fatima.

Bakat[sunting | sunting sumber]

Vokal[sunting | sunting sumber]

Ziana Zain diakui mempunyai vokal yang nyaring, berat dan tinggi. Pemuzik handalan, Greg Henderson menyatakan Ziana memiliki suara berat yang tinggi. Adnan Abu Hassan pula mengkagumi vibrato yang ada pada suara Ziana selepas bekerja sama melalui Puncak Kasih, Kesuma Hati dan Cintamani. Selain teknik pengaplikasian vibrato Ziana juga bijak mengaplikasikan teknik glisando pada nyanyiannya dan mengawal perubahan dinamik. Jenis suara Ziana diklasifikasikan sebagai Lirik Mezzo-soprano dengan tessitura (zon selesa) yang tinggi. Julat suara Ziana terletak pada kerendahan D3 dan ketinggian G#6 menjadikan beliau mampu mencapai 4 oktaf. Malah beliau dikatakan mempunyai ketinggian suara diantara yang paling tinggi di kalangan penyanyi wanita di Malaysia.

Ziana terkenal dengan kelas dan stail tersendiri dalam lagu-lagu Pop, Pop Rock dan Dance pernah menonjolkan keupayaan vokal dalam mendendangkan genre R&B/Jazz (Tuduhan), Joget (Kalau Mencari Teman), Rock (Hidup Selagi Hidup), Zapin (Bagai Gahara), Ghazal (Sepi Tanpa Rela) dan lagu puisi Melankolik (Rindu Yang Ku Pendam).

Profil vokal
  • Jenis suara: Lirik mezzo-soprano
  • Nota rendah: D3-B3
  • Nota tinggi: C5-G5-G#6
  • Lagu-lagu dengan nota-tinggi:
  • -Madah Berhelah: F5, E5
  • -Putus Terpaksa: F5, Eb5
  • Julat suara: 4 oktaf (D3-G#6)

Langkah antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Langkah antarabangsa beliau bermula sekitar tahun 1989 apabila diberi kepercayaan untuk merakamkan salah satu lagu tema Sukan Asia Tenggara (SEA) ke-15. Kekuatan dan kelunakkan vokal beliau menerusi lagu "Lukisan Wajah Kasih" itu telah memukau seorang pemuzik handalan Jepun, George Kagi[perlu rujukan].

Lantas pada tahun 1992, Ziana ditawarkan untuk merakamkan sebuah lagu popular Jepun, "Chitose Bashi" nyanyian asal Mieko Nishijima menerusi album Asian Voices. Asian Voices merupakan album kompilasi yang memuatkan lagu-lagu popular Jepun. Seramai 200 penyanyi diseluruh Asia telah menghantar penyertaan untuk terlibat di dalam album tersebut, namun pihak pengurusan telah memilih 10 penyanyi terbaik Asia sahaja dan Ziana Zain merupakan salah seorang darinya. Penulis lagu tersebut, Kenji Kadoya telah memuji[perlu rujukan] suara Ziana yang disifatkannya sebagai unik dan bertenaga. Album tersebut telah mencatatkan kejayaan membanggakan apabila telah terjual lebih 75 000 unit pada hari pertama memasuki pasaran Jepun.

Lantaran kejayaan tersebut, Ziana Zain telah dipilih untuk merakamkan 2 buah lagu Inggeris di dalam album "Colors of Love" pada tahun 1993. Album ini merupakan usaha pihak BMG untuk memperkenalkan bakat-bakat Asia ke peringkat antarabangsa. Selain Ziana, terdapat 4 orang penyanyi Asia yang terlibat dalam album tersebut. Setelah berjaya dengan 2 buah album antarabangsa, akhirnya Ziana telah diberi kepercayaan untuk menyertai Festival Ratu Pop Asia.[51] Rancangan berbentuk hiburan muzikal ini juga telah disertai oleh nama-nama besar seperti Hetty Koes Endang dari Indonesia dan Kumpulan remaja Filipina, Smokey Mountain. Ziana Zain telah menyampaikan 3 buah lagu di dalam program tersebut dan antara lagu yang dinyanyikan beliau ialah "Anggapanmu", "Ku Cinta PadaMu" dan sebuah lagu Jepun "Chitose Bashi". Vokal beliau yang bertenaga telah memukau hadirin yang menonton.

Tahun 1995, merupakan kemuncak pada karier global beliau apabila telah memenangi hadiah utama di pertandingan Voice of Asia yang diadakan di Almathy, Kazakhstan[13][15][17]. Ziana telah berjaya mengetepikan 20 penyanyi dari 24 buah negara Asia lain untuk muncul sebagai juara pertandingan tersebut. Kejayaan ini juga telah mengukir nama Ziana di dalam The Malaysia Book of Records sebagai Artis Wanita Pertama yang Memenangi Pertandingan Antarabangsa. Sejak dari itu, penggembaraan antarabangsa beliau kian memuncak. Ini dibuktikan apabila pada 10 Mei 1995, beliau telah di undang untuk membuat persembahan di konsert Asia Live, dan dipancarkan secara langsung melalui stesen TV satelit Jepun, NHK Saluran Dua.

Pada tahun 1996, sejarah berulang kembali apabila Ziana Zain sekali lagi mengharumkan nama negara apabila berjaya meraih Anugerah Melodi Emas di dalam Festival Muzik Jepun. menerusi lagu "Anggapanmu". Selain itu, pada 19 April 1996, Ziana Zain telah di beri penghormatan untuk merakamkan lagu-lagu tema Disney di dalam album A Musical Salute for Disney. Di dalam album tersebut, Ziana telah merakamkan lagu "Beauty and the Beast" dan "A Whole New World" berduet dengan Jatt. Album tersebut telah di pasarkan ke seluruh Asia dan Eropah dan telah terjual sebanyak 100,000 unit. Pada Ogos 1996, Ziana Zain telah diundang ke Singapura untuk menjayakan sebuah konsert yang diberi nama The Big Show.

Tahun demi tahun, Ziana terus mengorak langkah membina nama di persada antarabangsa. Ini dibuktikan apabila pada tahun 1997, beliau telah diundang bersama 15 selebriti Asia dan Antarabagsa ke Omega International Celebrity Club yang terletak di Crans Montana, sebuah resort ski dan golf ekslusif di Switzerland.[52][53][54][55] Pada tahun itu juga Ziana telah terpilih untuk menjayakan program hiburan Asian Music Scene bersama-sama Hetty Koes Endang dari Indonesia, Kelly Chan dari China dan Shinji dari Jepun.[56][57][58] Kejayaan demi kejayaan digapai Ziana. lantas tidak hairanlah pada tahun 1998, Ziana Zain sekali lagi telah diberi kepercayaan untuk merakamkan salah satu lagu tema Sukan Komanwel 1998 iaitu "Strive for the Best".[59][60][61] Lagu tersebut telah diputarkan keseluruh dunia malah Ziana Zain juga telah di undang untuk membuat persembahan pembukaan sukan tersebut yang julung-julung kalinya diadakan di Kuala Lumpur.

Selain menyanyi dan berlakon, Ziana Zain juga terkenal sebagai Ikon Fesyen. Kebijaksanaan beliau dalam berfesyen menjadikan Ziana satu-satunya artis Malaysia yang kerap diundang ke luar negara untuk memperagakan barangan jenama antarabangsa. Sebagai contoh, pada tahun 2002, Ziana telah diterbangkan oleh jenama jam terkenal OMEGA ke St Moritz, Switzerland sempena tahun keenam beliau sebagai duta produk tersebut.[62][63] Pada tahun 2003, sekali lagi beliau telah diterbangkan oleh OMEGA ke luar negara tetapi kali ini ke Auckland, New Zealand untuk menyaksikan perasmian Omega Seamaster.[64]

Pada tahun 2007 pula, Ziana Zain telah diundang ke Tembok Besar Negeri China, Beijing sempena pertunjukkan fesyen musim panas oleh FENDI.[65] Dan terkini, di tahun 2010, Ziana telah diterbangkan ke Australia oleh Louis Vuitton untuk photoshoot dengan barangan jenama tersebut.[66]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada 9 Mei 1998, Ziana zain menamatkan zaman solonya dengan kekasih hati yang dikenali beliau sewaktu sama-sama bekerja di MAS. Jejaka bertuah tersebut, Armin Zaharin Ahmad Zambri yang merupakan ketua pramugara di Malaysia Airlines System, MAS. Perkahwinan tersebut telah berwalikan bapa Ziana sendiri, Zain Abdullah. Lebih 10 000 peminat telah membanjiri perkarangan rumah Ziana di Shah Alam semata-mata ingin melihat diva ini secara dekat. Malah bapa Ziana terpaksa memesan makanan tambahan untuk hadirin yang hadir. Sehari sebelum menjelang hari bahagianya, Ziana masih sempat menghadiahkan peminatnya dengan sebuah konsert yang dipancarkan secara langsung dari PWTC. Ramai tokoh-tokoh kehormat hadir pada konsert tersebut untuk mengucapkan tahniah pada Ziana Zain. Perkahwinan Ziana juga mendapat liputan rancangan hiburan paling popular, Melodi TV3 dan beberapa rancangan hiburan lain.

Ziana juga telah dikurniakan sepasang kembar yang diberi nama Muhammad Airil dan Siti NurQaseh selepas dua lagi anaknya, Muhammad Aiman dan Muhammad Amar.[67]

Pada Mei 2018, suaminya Armin Zaharin didakwa di Mahkamah Majistret Shah Alam, pada 6 Mac, atas tuduhan mencederakan anak lelakinya, pada 25 Februari.[68] Perkahwinan mereka selama 20 tahun secara rasminya berakhir apabila Armin melafazkan talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam pada 12 Julai 2018.[69][70][71][72]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio[sunting | sunting sumber]

  1. Madah Berhelah (1991)
  2. Ziana Zain (1993)
  3. Setia Ku Di Sini (1995)
  4. Puncak Kasih (1997)
  5. Ziana Zain (1999)
  6. Aku Cintakan Mu (2001)

Single EP[sunting | sunting sumber]

  1. Dingin (2008)

Album Live[sunting | sunting sumber]

  1. Ziana Zain Unplugged (1996)
  2. Ziana Zain No. 1s Live (2003)

Album kompilasi[sunting | sunting sumber]

  1. Best of Ziana Zain (1998)
  2. Ratu - Satu Penghargaan (2003)
  3. Keunggulan (2005)

Single[sunting | sunting sumber]

Solo
Tahun Lagu Album
1989 "Lukisan Wajah Kasih" Lagu tema Sukan SEA ke-15
1990 "Hanya Waktu Yang Menentukan" (bersama Kombo PDRM) Ku Ibarat Lilin
1991 "Madah Berhelah"' Madah Berhelah
1992 "Kekalkan Warisan"
" Riwayat Cinta "
"Rentak Hidupku"
"Sebelum Terlewat Waktu"
"Dalam Kesakitan Ini"
"Chitose-Bashi" Asian Voices
"Hadirmu" (duet bersama Izzaka) Izzaka
1993 "Groove Me" (duet bersama Jo Awayan) Colors of Love
"Feel Me Out"
"Anggapan Mu" Ziana Zain
"Putus Terpaksa"
"Mimpi Mu Bukan Mimpi Ku"
"Kasih Ku Pertahankan"
1994 "Ku Cinta Pada Mu"
"Rindu" (duet bersama Ariel Rivera) Ariel
"Kekal" Koleksi Terbaik Saari Amri
1995 "Indahnya Di Hari Raya" Sensasi Hari Raya
"Halaman Asmara" (duet bersama Awie)
"Bersama Akhirnya" Setia Ku Di Sini
"Setia Ku Di Sini"
"Kemelut Di Muara Kasih"
1996 "Sangkar Cinta"
"Tiada Kepastian"
"Gerhana" Ziana Zain Unplugged
"Dekat Tapi Jauh" (duet bersama Broery Marantika)
"Masih Ada Cinta" Gubahang
"Senja Nan Merah" Runut Bunyi Merah
1997 "Cinta Di Akhir Garisan" (duet bersama Nora Ariffin, Ning Baizura, Dessy Fitri) Jelita
"Puncak Kasih" Puncak Kasih
"Kalau Mencari Teman"
"Berpisah Jua"
"Ada Cinta"
"Terlerai Kasih"
1998 "Tiada Jodoh Antara Kita" Best of Ziana Zain
"Satu Detik" Puncak Kasih
1999 "Syurga Di Hati Kita" Ziana Zain
"Ada Suara Ada Cinta"
"Penawar Semalu"
"Satu Persatu"
"Kesuma Hati"
"Setia Ke Akhir Hayat" Jelita Hebat
"Puaka Rimba" (duet bersama Dayang Nurfaizah)
2000 "Hidup Selagi Hidup" (bersama Awie, Moq Search, dan Mus May ..Goes to Rock
"Rahsia Semalam" Maria Marina The Series OST
2001 "Menadah Gerimis" Aku Cintakan Mu
"Cintamani"
"Fatalistik"
2002 "Terkenang Jua"
"Aku Cintakanmu"
"Bagai Gahara"
"Lara"
2003 "Madah Berhelah 2003" Ziana Zain No. 1s Live
"Lembah Asmara"
"Bukan"
2005 "Sembilu Kasih" OST Sembilu 2005
2007 "Dingin" Dingin
2008 "Melara Jiwa"
2010 "Pawana" Single
2012 "Misteri Cinta" (duet bersama Sohaimi Mior Hassan) Single
2023 "Waktu" (duet bersama Hasif Upin) Single

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
1994 Sembilu Ziana Filem pertama
1995 Sembilu II
1996 Maria Mariana Mariana
Merah Kasih
1998 Maria Mariana II Mariana
2005 Sembilu 2005 Marina
Pontianak Menjerit Ziana
2007 Qabil Khushry Qabil Igam Rani
2010 Magika Nenek Kebayan
2018 Gol & Gincu Vol. 2 Along
2022 Seratus Kak Siti Penampilan khas

Drama[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Saluran TV
2018 Mak Cun 4 Nona Mardina TV3
2020 Janda Kosmopolitan Wan Natelia Awesome TV
2021 Madam E-Wallet Siti Asmidar TV3
Kampung Kolestrol Kak Gee TV9
Wifi Sebelah Rumah Zetty Disney+ Hotstar
Budak Intern Miss Jollie TV9
Cheritera Puteri Gunung Ledang
Oh My Hantaran Kamalia
2022 Tumpang Lalu Bang Emma
Histeria The Series Puan Nora Astro Citra
2023 FYP: Famili Yang Popular Bonda Astro Ceria

Telefilem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Saluran TV
1998 Serunding Cikgu Fatimah TV3
2005 Cermin Pada Bulan Sophia
2007 4 Diva Sekampung Ziana
2008 Tetamu Allah Juliana TV1
2009 Nur Kasih Di Jabal Rahmah Wanda
2016 Mati Tunggu Sekejap Nora Astro Oasis
2017 Bisik Pada Allah Mira Astro Citra
2018 Datin Glam Nona / Datin Ramona TV3
2020 Gangguan Psiko Stalker Puan Eza Astro Citra
2021 Cincin Pusaka Kamalia TV9

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Peranan Saluran TV Catatan
2017 Sepahtu Reunion Live Mak Perak Astro Warna Artis Jemputan: Episod "Hikayat Hang Tuah"
2022 Konsert Sepahtu Al-Raya Tetamu Jemputan
Next To Neelofa (Musim 2) Artis jemputan Astro Ria

Teater[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
2010 Teater Muzikal Gamat 2 Ketua Obor-Obor Pelakon utama
Teater Muzikal Antara Dirinya sendiri Kameo

Anugerah Juara Lagu[sunting | sunting sumber]

Tahun Edisi Kategori Lagu & Pencipta Keputusan
1992 Ke-7 Pop Kreatif "Madah Berhelah"

(Saari Amri)

Finalis
1996 Ke-11 Balada "Kemelut Di Muara Kasih"

(Saari Amri/Lukhman S.)

Finalis
1997 Ke-12 Balada "Senja Nan Merah"

(duet bersama Awie) (Darwis/Seth)

Finalis
Irama Malaysia "Kalau Mencari Teman"

(Razman/Habsah Hassan)

Finalis
1998 Ke-13 Balada "Puncak Kasih"

(Adnan Abu Hassan/Maya Sari)

Juara Kategori
1999 Ke-14 Balada "Syurga Di Hati Kita"

(LY/Baiduri)

Finalis
2002 Ke-17 Balada "Menadah Gerimis"

(Azmeer)

Juara Kategori
2008 Ke-23 Balada "Dingin"

(Azlan Abu Hassan/Azalea)

Finalis
2023 Ke-38 "Waktu"

(Duet bersama Hasif Upin) (Iqie Hugh, Firdaus Rahmat & John Jeeves)

Finalis

Cabang lain[sunting | sunting sumber]

Duta produk[sunting | sunting sumber]

Setelah hampir 2 dekad dalam bidang seni, sebanyak 11 produk tempatan dan antarabangsa telah melantik Ziana sebagai duta produk mereka. Malah Ziana juga telah disenaraikan antara selebriti yang paling banyak menjadi duta produk setaraf dengan bintang paling popular 2007 Mawi. Berikut merupakan produk-produk yang menggunakan Ziana Zain sebagai duta mereka.[73][74][75]

  • 1996 - Avon[76]
  • 1997 - NutriBeaute[77]
  • 1997 - Omega timepieces[78]
  • 1999 - Head & Shoulders[15]
  • 1999 - B&H Health Products[79]
  • 2000 - L'Oréal hair Color[15]
  • 2001 - Vono Mattress[80][81]
  • 2003 - Brilliant Rose[82][83][84]
  • 2004 - Slim World Beauty House[85]
  • 2004 - Nutrimetics Cosmetics and Skincare [86]
  • 2010 - Antabax[87][88][89]
  • 2013 - Dutch Lady
  • 2013 - Safi Rania Diamond
  • 2016 - Agetech Kekal Muda

Pada tahun 2005, Ziana Zain telah melancarkan minyak wanginya sendiri yang diberi nama Truly sekaligus menjadikan beliau artis Malaysia pertama mempunyai minyak wangi jenama sendiri.[90][91] Selain itu, Ziana juga mencipta sejarah apabila menjadi duta untuk produk antarabangsa VONO Mattress selama 10 tahun, satu jangka masa yang tidak dicapai oleh mana-mana artis di Malaysia.[92]

Anugerah dan penghargaan[sunting | sunting sumber]

Konsert[sunting | sunting sumber]

  • 1996: Konsert Unplugged Ziana Zain (Life Centre, Kuala Lumpur)
  • 1998: Konsert Mega Ziana Zain, Peter Stuyvesant ( Malaysia, Singapore and Brunei)[93][94][95]
  • 1999: Ziana Zain: Konsert Zon Perlindungan Head & Shoulders (PWTC, Kuala Lumpur)[96][97][98]
  • 2001: Ziana Zain Live in the Park (PWTC, Kuala Lumpur)[99]
  • 2002: Ziana Zain Unplugged Concert (Jerudong Park Amphitheatre, Brunei)[100][101][102][103]
  • 2011: Pesta Raya Ziana and Anuar Zain (Esplanade Concert Hall, Singapore)
  • 2013: Konsert Nusantara (Istana Budaya, Kuala Lumpur)
  • 2014: Konsert Teaterikal Suara Kita (Istana Budaya, Kuala Lumpur)
  • 2016: Konsert High Note 2016 (Istana Budaya, Kuala Lumpur)
  • 2019 : Konsert Ratu 2.0 ( Auditorium Perdana Angkasapuri)

Fakta menarik[sunting | sunting sumber]

  • Ziana Zain merupakan Artis Wanita Pertama yang memenangi Pertandingan Antarabangsa sehingga namanya tercatat di dalam Malaysia Book of Records.
  • Ziana Zain merupakan artis Pertama Malaysia yang mempunyai minyak wangi sendiri yang diberi nama Truly keluaran Nutrimetics.
  • Ziana zain merupakan artis wanita pertama yang memakai kanta lekap (Contact Lens) di dalam kulit album sehinggakan menjadi ikutan artis-artis lain.
  • Ziana gemar bermain go-kart untuk mengisi masa lapangnya.
  • Ziana zain gemarkan warna hijau sehinggakan sewaktu perkahwinannya juga beliau memilih warna hijau sebagai warna tema. Malah ziana juga menggunakan persalinan hijau di pertandingan Voice of Asia & Konsert Unplugged beliau.
  • Ziana dikenali dengan Trademark mengangkat kening sehingga menjadi ikutan penyanyi lain.
  • Ziana Zain diberi gelaran Jennifer Lopez Malaysia apabila mempunyai iras-iras rupa diva latin tersebut. Malah, ketika J.Lo melahirkan kembar, Ziana juga mengalami perkara yang sama.
  • Dari segi vokal, Ziana Zain dikatakan menyamai Whitney Houston, apabila vokalnya mampu mencecah F sharp setaraf Diva Dunia tersebut.
  • Pelakon Que Haidar tampil dalam filem Cuci pada tahun 2008 dengan membawakan watak seorang penyanyi rock yang meniru gaya Ziana. Que menyanyikan lagu "Anggapanmu" dalam babak sepanjang 4 minit itu.
  • Pada tahun 2014, Ziana Zain mengejutkan Malaysia dengan penampilan berhijab. Meskipun berhijab, minat Ziana dalam fesyen tetap diteruskan dengan penampilan yang anggun dan bergaya di dalam beberapa sesi fotografi majalah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Myartis. "Nostalgia Ziana Zain", MyArtis, Kuala Lumpur, 23 October 2011. Retrieved on 17 February 2013.
  2. ^ "Ziana tak hilang trademark". Harian Metro. 5 April 2008. Dicapai pada 10 December 2010.
  3. ^ "Return of the Voice". Malay Mail. 12 March 2007. Dicapai pada 10 December 2010.
  4. ^ "Amazed by Anis". Malay Mail. 20 August 2005. Dicapai pada 10 December 2010.
  5. ^ "Jim Brickman plays piano for Ziana's new song". Utusan Malaysia. 18 August 1998. Dicapai pada 28 November 2007.
  6. ^ "The Legendary Music Icon Ziana Zain". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 July 2011. Dicapai pada 13 August 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ "Omega's Star Brand". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 July 2011. Dicapai pada 13 August 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ "Omega's Star Brand". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 July 2011. Dicapai pada 13 August 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ "Omega's Star Brand". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 July 2011. Dicapai pada 13 August 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ "Ziana play ski with Shah Rukh Khan". Berita Harian. 27 January 2002. Dicapai pada 28 November 2007.
  11. ^ "Amy, Ziana seronok main salji". Berita Harian. 27 January 2002. Dicapai pada 28 November 2007.
  12. ^ a b Azzhar. "Truly Diva - D'only Ziana Zain". Dicapai pada 2009-06-08.
  13. ^ a b c d lady, awin (1 November 2005). "Ziana Zain's Award". Ziana tripod. Dicapai pada 2009-06-08.
  14. ^ a b c "Bintang Seorang Ratu". Xfresh.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-18. Dicapai pada 2009-06-08.
  15. ^ a b c d e "Guapedia of Ziana Zain". Gua.com. Dicapai pada 2009-06-08.
  16. ^ ""1995 Setia Ku Di Sini"". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-15. Dicapai pada 2010-01-05.
  17. ^ a b c "Ratu - Satu Penghargaan". Ziana Geocities.
  18. ^ a b c "Ziana's Achievement". Fortune City.
  19. ^ "Ziana's Achievement". Zig Zag Ziana.
  20. ^ Rosli, Manah (27 Mac 2009). "AIM 16 cermin masalah industri muzik". Mangga Online. Dicapai pada 2009-06-08.
  21. ^ Wanda, Idris (25 Mei 2009). "Terbangnya masih tinggi". Utusan Malaysia. Dicapai pada 2010-02-01.
  22. ^ Li, Ee; Kee (February 7, 2009). "Ziana Zain Hamil Bayi Kembar". Gua.com. Dicapai pada 2010-01-29.
  23. ^ Murai, Batu (4 Jun 2009). "Hamil Kembar Lelaki Dan Perempuan?". Murai. Dicapai pada 2010-01-29.
  24. ^ "Bayi kembar Ziana belum diberi nama, masih ditahan di hospital". Mstar online. July 30, 2009. Dicapai pada 2010-01-29.
  25. ^ Thani, Hasbullah (15 January 2010). "Ziana Meriahkan Pelancaran Stailista". Murai. Dicapai pada 29 January 2010.
  26. ^ Faizal, Saharuni (29 January 2010). "Ariel dan Kaseh si kembar Ziana". Mstar online. Dicapai pada 29 January 2010.
  27. ^ Turban Ziana Cetusan Rizman Ruzaini, murai.com.my/ 11 Mac 2010.
  28. ^ 'Cukuplah kuota 4 anak', Harian Metro, 11 Mac 2010.
  29. ^ Thani, Hasbullah (17 February 2010). "Geli Gamat Tarik Minat Misha, Ziana". Murai. Dicapai pada 18 February 2010.
  30. ^ Teater Gamat 2 Lebih Memukau dan Kelakar, mStar Online, 18 Mac 2010.
  31. ^ Ziana gugur Talia Diarkibkan 2010-05-20 di Wayback Machine, Harian Metro, 17 Mei 2010.
  32. ^ Budiey, Abg (5 July 2010). "Ziana Zain and Mohd Champion for Mentor 4". Sensasi Selebriti. Dicapai pada 5 July 2010.
  33. ^ Rahman, Ridzuan (12 August 2010). "Tugasan 'gila-gila' mentor-protege!". Harian Metro. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 August 2010. Dicapai pada 12 August 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  34. ^ Nor Aida, Ismail (17 January 2009). "Ziana has returned". Gua.com.my. Dicapai pada 29 January 2010.
  35. ^ "Ziana Zain Kutuk Persatuan Seni Hiburan Malaysia". mohdrohaizad.com. Dicapai pada 8 July 2011.
  36. ^ "Lebih Sedekad Tanpa Konsert Solo, Ziana Zain Janji Yang Terbaik". RotiKaya.com. Dicapai pada 6 March 2015.
  37. ^ "Konsert I Am Ziana Zain Batal Kerana Masalah Dalaman Penaja". Murai.com. Dicapai pada 6 March 2015.
  38. ^ a b "New chapter for Ziana Zain". The Rakyat Post. Dicapai pada 6 March 2015.
  39. ^ Kamal (12 August 1994). "Sembilu". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  40. ^ Kamal (12 August 1994). "Sembilu 1994". www.sinemamalaysia.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  41. ^ "Ziana Zain Achievements". Celebrity Pujaanku. 19 February 2008. Dicapai pada 23 September 2009.
  42. ^ Kamal (12 August 1995). "Sembilu II". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  43. ^ Kamal (12 August 1996). "Maria Mariana". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  44. ^ Kamal (12 August 1997). "Merah". www.filemkita.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-04. Dicapai pada 12 August 2010.
  45. ^ Kamal (12 August 1998). "Maria Mariana II". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  46. ^ Kamal (24 March 2005). "Sembilu 2005". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  47. ^ Kamal (16 June 2005). "Pontianak Menjerit". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  48. ^ Kamal (16 June 2007). "Qabil Kushry Qabil Igam". www.filemkita.com. Dicapai pada 12 August 2010.
  49. ^ "Bosan Cara Lama". Harian Metro. 28 August 2007. Dicapai pada 12 August 2010.
  50. ^ "Yang Kasim Berlakon Filem Tamil". Harian Metro. 17 September 2007. Dicapai pada 12 August 2010.
  51. ^ "Ziana sayang peminat". Harian Metro. 10 December 2007. Dicapai pada 10 December 2010.
  52. ^ "Ziana Zain to play celebrity golf in Switzerland". MM-WTM. 28 August 1997.
  53. ^ "Mingling with the stars in Switzerland". New Straits Times. 20 September 1997.
  54. ^ "Highland Swings". New Straits Times. 20 September 1997.
  55. ^ "Puncak kasih di Crans Montana". Berita Harian. 12 September 1998.
  56. ^ "Delightful two-hours potpourri". Mingguan Malaysia. 14 October 1997. Dicapai pada 28 November 2007.
  57. ^ "Ziana Zain, KRU antara artis terbaik". Berita Harian. 11 October 1997. Dicapai pada 28 November 2007.
  58. ^ "Star Performers at Musical Show". Minguan Malaysia. 11 October 1997. Dicapai pada 28 November 2007.
  59. ^ Sukan Komanwel 1998. Diperoleh pada 13 Ogos 2010
  60. ^ "A 'hot', enjoyable outing". NST. 7 February 2002. Dicapai pada 28 November 2007.
  61. ^ "Down the slopes of St Moritz". NST. 7 February 2002. Dicapai pada 28 November 2007.
  62. ^ "A 'hot', enjoyable outing". NST. 7 February 2002. Dicapai pada 28 November 2007.
  63. ^ "Down the slopes of St Moritz". NST. 7 February 2002. Dicapai pada 28 November 2007.
  64. ^ "Bergaya dengan Omega Seamaster". Berita Harian. 1 March 2003. Dicapai pada 28 November 2007.
  65. ^ "Great Wall of Fendi". skysthelimit's Column. 28 November 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-22. Dicapai pada 28 November 2007.
  66. ^ [1] Diarkibkan 2012-07-23 di archive.today Facebook. retrieved 13 August 2010
  67. ^ "Ziana-Armin selamat bernikah", Utusan Malaysia, 9 Mei 1998.
  68. ^ Norrasyidah Arshad (6 Mac 2018). "Suami Ziana Zain didakwa cederakan anak". Berita Harian. Dicapai pada 1 Jun 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  69. ^ "Hubungan Ziana, Armin putus terpaksa". Sinar Harian. 12 Julai 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  70. ^ "Ziana Zain and husband officially divorced". The Star Online. 13 Julai 2018. Dicapai pada 15 Julai 2018.
  71. ^ "Hubungan Ziana Zain dan Armin putus terpaksa". Astro Awani. 12 Julai 2018. Dicapai pada 15 Julai 2018.
  72. ^ Mohd. Asron Mustapha (12 Julai 2018). "[VIDEO] Kemelut rumahtangga Ziana selesai". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-15. Dicapai pada 15 Julai 2018.
  73. ^ "Ziana Zain appointed Antabax Ambassador". Malaysianmirror. 28 July 2010. Dicapai pada 6 August 2010.
  74. ^ "Ziana Zain Miliki Kualiti Sebagai Duta Antabax". Murai.com. 4 August 2010. Dicapai pada 6 August 2010.
  75. ^ "The All New Antabax with Ziana Zain". TimeoutKL. 4 July 2010. Dicapai pada 6 August 2010.
  76. ^ "Launch of new floral fragrance". News Straits Times. 27 Jun 1996. Dicapai pada 2010-08-06.
  77. ^ "Ziana and mom endorse beauty products". Malay Mail. 7 Ogos 1997. Dicapai pada 2010-08-06.
  78. ^ "Won Over by Clean Image". News Straits Times. 4 November 1997. Dicapai pada 2010-02-06.
  79. ^ "Ziana's fragrance". Mstar online. 14 September 2005. Dicapai pada 2010-02-06.
  80. ^ "Ziana nod for mattress". Malay Mail. March 16, 2001. Dicapai pada 2010-08-06.
  81. ^ "Slumberland lancar produk baru". Berita Harian. May 23, 2006. Dicapai pada 2010-08-06.
  82. ^ "Ziana is `diamond ambassador'". Malay Mail. Jan 29, 2003. Dicapai pada 2010-08-06.
  83. ^ "Ziana comes up roses". News Straits Times. Jan 25, 2003. Dicapai pada 2010-08-06.
  84. ^ "Ziana duta berlian Brilliant Rose". Berita Harian. Jan 24, 2003. Dicapai pada 2010-08-06.
  85. ^ "Trim and slim Ziana". Berita Harian. Feb 21, 2005. Dicapai pada 2010-08-06.
  86. ^ "Ziana Zain - tawaran ibarat bulan jatuh ke riba". Berita Harian. Sep 20, 2004. Dicapai pada 2010-08-06.
  87. ^ "Ziana Zain appointed Antabax Ambassador". Malaysianmirror. July 28, 2010. Dicapai pada 2010-08-06.
  88. ^ "Ziana Zain Miliki Kualiti Sebagai Duta Antabax". Murai.com. 4 Ogos 2010. Dicapai pada 2010-08-06.
  89. ^ "The All New Antabax with Ziana Zain". TimeoutKL. 4 July 2010. Dicapai pada 2010-08-06.
  90. ^ Zieman (January 11, 2006). "Ziana jelmaan Saloma". Mstar online. Dicapai pada 2010-02-06.
  91. ^ "Ziana's fragrance". News Strits Times. Sep 14, 2005. Dicapai pada 2010-02-06.
  92. ^ "Maya galas tanggungjawab Ziana". News Strits Times. June 14, 2010. Dicapai pada 2010-08-25.
  93. ^ Abidin Yahya, Rosli (22 May 2002). "Ziana Zain to Perform in June". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-05-06. Dicapai pada 22 May 2002.
  94. ^ Abidin Yahya, Rosli (15 April 2002). "Power-Packed Ziana". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-04-27. Dicapai pada 22 May 2002.
  95. ^ Abidin Yahya, Rosli (6 June 2002). "$30,000 decor at Ziana Zain concert". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-05-04. Dicapai pada 6 June 2002.
  96. ^ "Konsert Ziana di PWTC Sabtu ini". Utusan Malaysia. 31 March 1999. Dicapai pada 28 December 2010.
  97. ^ "Ziana Zain... lancar album bersama ribuan peminat". Utusan Malaysia. 6 April 1999. Dicapai pada 28 December 2010.
  98. ^ "Ziana berusaha buat perubahan". Utusan Malaysia. 16 March 1999. Dicapai pada 28 December 2010.
  99. ^ "Lebih Sedekad Tanpa Konsert Solo, Ziana Zain Janji Yang Terbaik". rotikaya.com. 15 April 2014. Dicapai pada 6 March 2014.
  100. ^ Abidin Yahya, Rosli (9 June 2002). "Ziana has Brunei fans spell-bound". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-05-04. Dicapai pada 9 June 2002.
  101. ^ Abidin Yahya, Rosli (10 June 2002). "Ziana Zain Electrifies Jerudong Park". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-10. Dicapai pada 23 April 2010.
  102. ^ Abidin Yahya, Rosli (8 June 2002). "Fans follow music diva's every move". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-10. Dicapai pada 8 June 2010.
  103. ^ Abidin Yahya, Rosli (16 April 2002). "Diva Ziana Zain wows crowd". BruneiDirect.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-10. Dicapai pada 16 April 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]