Sopwith Camel TF.1

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sopwith Camel
Gambaran
Peranan Pesawat pejuang
Mula berkhidmat Julai 1917
Pengilang Sopwith Aviation Company
Prestasi
Persenjataan
Guns Dua 0.303 di dalam (7.7 mm) mesingan Vickers

Sopwith Camel Scout merupakan pesawat pejuang satu tempat duduk Perang Dunia II kepunyaan British yang terkemuka kerana kelincahannya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sopwith Camel mula dibina pada 1916 oleh Sopwith Aviation Company. Sekitar 6,000 Camels dihasilkan. Ia dilengkapi dengan dua .303 inci (7.7 mm) mesingan Vickers dipasang pada hadapan kokpit, menembak kehadapan melalui cakera kipas. Terdapat (fairing) mengelilingi mesingan yang membentuk bonggol. Bonggol ini mendorong pesawat udara ini dikenali sebagai unta.

Kesan giroskop pada enjin piston berputar (rotary piston engine) menghasilkan pengendalian yang pelik, dan pesawat Camel terkenal sukar dikendali oleh juruterbang baru (banyak yang nahas akibat salah pandu semasa pendaratan). Pesawat ini sengaja dibina agar tidak stabil agar cepat menukar arah dalam pertempuran. Untuk kekal terbang juruterbangnya perlu sentiasa bertindak balas. Ini menjadikan pesawat ini sukar diterbangkan tetapi pada masa yang sama lebih lincah Kelincahan dalam pertempuran menjadikan Sopwith Camel salah satu pesawat Perang Dunia II (Allied) paling diingati

Sopwith Snipe dirancang bagi menggantikan Camel, tetapi perperangan berakhir sebelum sempat ia dilaksanakan

Ia menembak jatuh 1,294 pesawat musuh.

Pengguna[sunting | sunting sumber]

 Australia
 Belgium
 Kanada
 Estonia
 Yunani
 Latvia
 Belanda
 Poland
Rusia
 Kesatuan Soviet
 Sweden
 United Kingdom
 Amerika Syarikat

Pautan luar[sunting | sunting sumber]