South Hill, Toronto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
South Hill
Kawasan kejiranan
Spadina House
Lokasi South Hill
Lokasi South Hill
Negara Kanada
Wilayah Ontario
Bandar Toronto

South Hill adalah sebuah kawasan Toronto, Kanada. Ia terletak di utara pusat bandar meliputi kawasan barat Avenue Road, selatan St. Clair Avenue, timur Spadina Road, dan utara landasan keretapi Canadian Pacific. Kawasan ini dikuasai oleh bukit curam bekas pinggir Lake Iroquois. Nordheimer Ravine juga memotong lalu kawasan ini, yang dikelilingi oleh Winston Churchill Park, taman ini meliputi bahagian barat laut South Hill.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Peneroka-peneroka pertama York, Upper Canada membahagikan kawasan yang akan menjadi South Hill ke dalam penyerahan pada 1793. Sebahagian besar kawasan ini pergi ke Peter Russell dan Russell Hill Road bersambung melalui tengah-tengah kawasan kejiranan. Pada lewat abad kesembilan belas kawasan ini menjadi rumah pada sesetengah warga terkaya Toronto. Mereka membina urutan rumah besar di sepanjang puncak bukit. Ini termasuk Ahli Senat Oaklands John Macdonald, Ardwold keluarga Eaton, Glenedyth Samuel Nordheimer, Spadina James Austin, Rathnelly William McMaster, dan Casa Loma Henry Pellatt yang paling ketara. Kawasan ini telah ditambahkan kepada bandar raya Toronto dalam urutan bahagian-bahagian bermula pada 1905. Ia tetap menjadi kediaman mahal, walaupun banyak dari rumah besar hari ini telah sama ada dirobohkan atau ditukar kepada kegunaan lain.

Republik Rathnelly[sunting | sunting sumber]

Bahagian tenggara South Hill digelar Rathnelly. Rathnelly mendapatkan namanya dari bekas rumah Rathnelly dibina pada 1830 oleh Ahli Senat William McMaster, yang dinamakan selepas tempat kelahirannya di Rathnelly, Ireland. Sewaktu perayaan seratus tahun Kanada pada 1967, kawasan kejiranan Rathnelly mendakwakan dirinya sebuah republik bebas. Untuk menandakan kemerdekaannya, "Republik Rathnelly" memilih seorang ratu, mengaturkan suatu perarakan, membentukkan suatu "farsa udara" 1,000 belon helium, dan mengisukan pasport Republik Rathnelly pada setiap orang di kawasan kejiranan ini. Republik Rathnelly berlanjutan untuk merayakan dengan suatu pesta jalan dwi tahunan.

Tanda tanah[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 43°40′52″N 79°24′14″W / 43.681°N 79.404°W / 43.681; -79.404