Sri Mara Vijayatunggavarman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sri Mara Vijayatunggavarman ialah seorang Maharaja Srivijaya, baginda merupakan putera kepada Maharaja Sri Chulamanivarman.[1]

Biogragfi[sunting | sunting sumber]

Inskripsi Leiden yang bertarikh sezaman dengan Rajendra Chola I, menggelarkan Sri Mara Vijayatunggavarman sebagai "keturunan Wangsa Sailendra, Raja Kadaram dan Srivijaya".[2] Ketika era pemerintahan baginda, tentera Srivijaya menyerang dan menghancurkan Kerajaan Medang di Pulau Jawa, dalam satu peristiwa yang disebut dalam Batu Bersurat Pucangan sebagai Mahapralaya atau “kematian besar”.

Berdasarkan catatan China, seorang Raja dari San-fo-ts'i yang bernama Se-li-ma-la-pi telah mengirim utusan ke China pada tahun 1008 masihi. Nama Raja ini ditranskripsi sebagai nama untuk Sri Mara Vijayatunggavarman.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Majumdar, R.C. Note on Šailendra kings mentioned in Leiden Plates. EL, XXII, pp. 281-4.
  2. ^ Coedes, George (1996). The Indianized States of Southeast Asia. University of Hawaii Press. m/s. pages 142. ISBN 978-0824803681. |pages= has extra text (bantuan)
  3. ^ Muljana, Slamet (2006). F.W. Stapel (penyunting). Sriwijaya. PT. LKiS Pelangi Aksara. ISBN 978-979-8451-62-1.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.